Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Bedste dvd til Panasonic plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg har fået et godt tilbud på en Panasonic 42" modelnr.: TH-42PA20. Herudover får jeg et dvi-board med, som jeg så går ud fra har noget at gøre med, at skærmen kan tage dvi signaler?

Der har jeg lige et par spørgsmål.

1. Hvilken dvd-afspiller vil I anbefale til denne skærm? Kom evt. med forslag om en highendmodel, mellemmodel og lavprismodel, og hvis I gider også supplere med, om jeg på afspilleren skal benytte dvi, RGB eller Component. Jeg regner med, at en mellemmodel eller lavprismodel vil jeg nok købe nu. Skal nævnes at jeg har et godt scartkabel fra Taralabs nu.

2. Er der i øvrigt nogen herinde som synes om denne skærm eller i det hele taget har erfaringer. Jeg ved godt opløsningen ikke er specielt fed i forhold til de 15k dyrere skærme og faktisk i forhold til min egen pris bliver det 30k dyrere skærme. Er opløsningen så ikke ok taget i betragtning, at forskellen er 30k? Jeg skal kun bruge skærmen til dvd og alm. tv.

3. Er der nogen som har erfaring med, om indbygget tuner eller ekstern tuner er at foretrække (i denne model er der indbygget tuner). Her tænker jeg specielt på, at mit HIFI-anlæg kører jeg med forforstærker og effektforstærker, og her er lyden ret god pga., at delene er adskild. Gør det sig også gældende for tuner-delen på tv'et (ekstern tuner fylder jo også).

4. Sidst men ikke mindst, er der nogen der ved, hvordan man styrer, om dekoderen i dvd'en skal bruges eller i forforstærkeren. Dekoderne må vel også have forskellig kvalitet.

Undskyld de mange spørgsmål, som sikkert vil virke uintelligente for hardcore folket herinde.

Ancher
Til top Vis Ancher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ancher

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest, tillykke med nyindkøbet!

1.  Siden du nu har mulighed for tilslutning af DVI, vil dette selvfølgelig være at foretrække!  DVI er generelt den bedste tilslutningsmulighed, hvis man sammenligner produkter i samme prisklasse.

Jeg har ingen praktisk erfaringer med "billige" afspillere, andet end hvad jeg har læst.  Det ville være synd at gøre det for "billigt" når du nu har ofret så meget på din skærm!  Der skal være symmetri i systemet .

I mellemklassen kunne man eksempel pege på pioneers 668 av-s eller 868 avi-s.  De ligger på henholdsvis ca. 6.700 kr. og 10.000 kr. (hos tapeconnection).  De har begge HDMI udgang og med en konverter kan de sættes i DVI indgangen på din plasma.  Jeg har set begge afspillere i aktion og de er ganske udemærkede til prisen.  868'eren ligger lige en klasse over 668'eren, specielt vad lyden angår (cd-afspilning).

I high-end klassen vil jeg pege på denons A11'er (jeg har selv en ).  Den ligger til ca. 17.000 kr.  Denne maskine er rigtig god, på alle fronter.  Jeg har desværre ikke selv mulighed for at køre DVI (endnu), men jeg har testen DVI udgangen på en kammerats Pioneer plasma og det så rigtigt, rigtigt vildt ud!  A11'eren har også den fordel, at den har en gangske udemærket scaler indbygget.  Alt i alt et virkeligt anbefalelsesværdigt køb!  Men det er selvfølgelig en god sjat penge.

Det er selvfølgelig også noget "super" high-end på markedet (krell, linn osv.), men her snakker vi helt andre priser!

2.  Nu er jeg lidt ked af at skuffe dig, men jeg har set både på din skærm og på panasonics egen TH42PW6.  Her taber din skærm desværre.  Billedet er simpelthen en del bedre på TH42PW6.  Det sjove er, at prisen stort set er den samme, dog er tunerbox ikke inkluderet.  Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor panasonic har båret sig sådan ad!  Der er desuden en del tests i diverse blade af de to skærme og konklusionerne er stor set enslydende.  Beklager!  Har du ikke mulighed for at bytte den?

3.  Dette kan jeg ikke hjælpe dig så meget med, da jeg ikke har den store praktiske erfaring på dette område.  Jeg ved, at der er nogle ganske udemærkede tuner-boxe på markedet.  Her kan HTPC-"nørderne" måske hjælpe dig lidt?  

4.  Jeg går ud fra, at du har en surround forstærker/receiver?  Hvis du ønsker at bruge dekoderen i dvd-afspilleren, skal du bruge en analog tilslutning mellem dvd-afspilleren og receiveren/forstærkeren.  Hvis du ønsker at bruge dekoderen i receiveren, skal du bruge en digital tilslutning mellem disse to.

Hvad der er bedst, kommer helt an på hvilket udstyr du har!  En ny (dyr) dvd-afspiller har ofte en bedre dekoder end en gammel (billig) receiver, og vice versa.

Håber du kunne bruge dette til noget og skriv endelig, hvis der er noget du gerne vil have uddybet, eller hvis du har andre spørgsmål!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej Jdg1

Tak for dit indlæg. Det er dejligt, at man bliver klogere og klogere herinde, men også lidt mere i tvivl

Sjovt at du nævner Denons A11 dvd-afspiller. Det var sådan set den jeg har som et stort ønske pga. muligheden for også at gengive cd-lyden i en ordentlig kvalitet, nå ja og dvd-kvaliteten er jo også helt i orden. Håber jeg en dag får råd til den.

Mit system består af H/K signature 2.0 forforstærker, H/K signature 1.3 (til center og baghøjtalere) og 1.5 effektforstærker (fronthøjttaler), og til dette vil jeg jo gerne have en ordentlig cd og dvd-afspiller. Skal jeg gå efter et apperat til begge dele, så ville jeg gå efter Denon A11; men går jeg udelukkende efter dvd-delen, ja så synes jeg, at det er lidt svært, hvilken afspiller jeg skal vælge.

Mhs. til Panasonic plasmamodellen kunne det godt være, at jeg kunne få en bytter. Prisen kan jeg få for det samme, går jeg ud fra, da den eksterne tuner hører med (TU-PT600). Jeg har dog været ude og se begge modeller, og umiddelbart virkede den model jeg valgte som den bedste; men jeg havde ikke mulighed for at sammenligne dem ved siden af hinanden. På specifikationerne er der ikke nogen forskel udover tuneren, men der er åbenbart en forskel "stor"

Hilsen

Ancher

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej jdg1

Jeg har nu lavet lidt research på Panasonic TH42-PW6, og jeg fandt sådan set ud af, at man kan "opgradere" på denne model i forhold til den anden Panasonic TH42PA20, hvor det er yderst begrænset. Samtidig kan det DVI-board ikke benyttes på TH42PA20.

Jeg syntes i starten, at det var smart, at tuneren var indbygget som i TH42PA20, men nu er min konklusion, at det vil genere mit syn, at se alle de kabler gå op til skærmen i forhold til et enkelt.

Hvad angår billedkvaliteten siger forretningen, at den er fuldstændig ens på begge modeller, men som nævnt har jeg ikke kunnet vurdere dette nok. Opløsningen ville jeg ønske var bedre, men jeg foretrækker Panasonic med den lave opløsning på 852x480 i forhold til f.eks. et Philips, som jeg har set på, der matcher prismæssigt på 1024x1024, idet jeg synes Panasonics billede virker mere naturligt og mere skarpt i forhold.

Så er der designet på Panasonic, som man kan få i sort (skønt)

Nu er skærmen på plads, så er det kabler og dvd-afspilleren, som jeg mangler helt at få styr på.

Ancher

Ancher

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

lige lidt nysgerrighed.. hvordan kan du nøjes med ét kabel? Der skal vel være strøm + signal..

Ancher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hej Madzen

Jeg har aldrig haft plasma før, så jeg skal ikke gøre mig alt for klog.

Men der skal jo nok også lidt strøm til dyret, så mon ikke 2 kabler vil være det

Jesper

Ancher

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes