Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ny højtaler efter HF 275 Helios (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 24 April 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ikke så aktiv på hifi markedet men har med stor fornøjelse læst Jeres anbefalinger. Jeg har haft et sæt HF 275 Helios i mange år - børnene er nu blevet større - og nu føler jeg lyst til at få en ny/bedre højtaler.

Vi (min kone går også op i god lyd - og er ikke kritisk mht. størrelse/farve) hører på al slags musik - undtagen heavy - men mest jazz, vokal, lettere klassisk. Spiller sjældent højt. Højtalerne skal også bruges som fronter til film kigning - sekundært.

Vi har været meget glade for HF 275 - specielt mellemtone og diskant - og breden af lydbilledet. Søger en ny højtaler som kunne give en mere præcis bas - hellere dyb end mavepumpende. Vigtigst af alt en højtaler som spiller "rytmisk" "medrivende".

Vores lytterum er 45 kvm (5*9 m) - højtalerne placeret i den ene ende - lytteposition ca. 3,5 meter derfra. Trægulv og mursten vægge - ingen gardiner - så det er nok et ret udæmpet rum.

Jeg har ud fra det læste herinde fundet frem til Dynaudio 1.4, Dynaudio 3.4 som muligheder - har hørt 1.4 og syntes den var glimrende men ikke så meget foran HF 275.

Køber gerne brugt. Budget max 20.000. Forstærker Musical Fidelity A5, Arcam Alpha 5 Plus cd.

Håber på I vil komme med et par forslag - og så må jeg ud at lytte. Vil bare gerne have en liste på 3-5 kandidater.

Og det er selvfølgelig perfekt hvis nogle kender HF 275 - og kan ramme nogle der lyder lidt den vej - men bare bedre.

mvh morten   Wink

 

 



__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 24 April 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Har I overvejet elektrostater?
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 24 April 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Når du skriver Dynaudio 1.4 og 3.4, mener du så Contour?
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 24 April 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Eletrostater ? Har aldrig prøvet nogle - men ja det kunne sikert være en ide - forslag?

Dynaudio - ja undskyld det var contour.

Mht. budgettet så er det ikke nødvendigt at bruge hele budgettet.

Jeg havde faktisk også overvejet Dali Grand Coupe - måske sammen med sub - men har altid troet det var svært at få til at hænge godt nok sammen?

/ morten



__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 24 April 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er personligt meget glad for von Schweikert, og synes de levere en imponerende veldefineret bas, og utrolig detaljeret diskant/mellemtone.

Har selv et sæt von Schweikert VR-4, som jeg opgraderede til efter et sæt Wilson Audio, og de er forrygende.

Har hørt VR-1, der er en lille reolhøjttaler, der er ganske imponerende til prisen.

Og nu er det så heldigt at der er et sæt VR-2 gulvhøjttalere til salg under forhandler-annoncer:
von Schweikert VR-2

Lige VR-2 har jeg ikke hørt, men den skulle være bedre end VR-1 og nærme sig VR-4, der er formidabel.

Skal lige notere, at jeg INTET har investeret hos den pågældende forhandler. Har bare siddet og kigget længe på deres VR-4 model, som er en model nyere end mine, og som jeg gerne så komme ind i min stue, hvis pengene havde været til det.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 24 April 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

morten3460 skrev:

Hej.

Eletrostater ? Har aldrig prøvet nogle - men ja det kunne sikert være en ide - forslag?

Dynaudio - ja undskyld det var contour.

Mht. budgettet så er det ikke nødvendigt at bruge hele budgettet.

Jeg havde faktisk også overvejet Dali Grand Coupe - måske sammen med sub - men har altid troet det var svært at få til at hænge godt nok sammen?

/ morten




Der er et sæt af de højt berømmede Quad 2905 til sag, så jeg i går. Her på stedet vistnok. Husker desværre ikke om det var 19 eller 29 kilo, men de er meget dyrere fra nye, og de er vel højst et par år gamle.



__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 24 April 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Undskyld, de koster 35 kilo brugt. 

__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 24 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

morten3460 skrev:

Hej.

Eletrostater ? Har aldrig prøvet nogle - men ja det kunne sikert være en ide - forslag?

Dynaudio - ja undskyld det var contour.

Mht. budgettet så er det ikke nødvendigt at bruge hele budgettet.

Jeg havde faktisk også overvejet Dali Grand Coupe - måske sammen med sub - men har altid troet det var svært at få til at hænge godt nok sammen?

/ morten



Giv Dynaudio Confidence 1 et lyt. De er væsentligt bedre og mere levende end Contour 1.4...
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 26 April 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Update:

Jeg har været en tur i byen og lyttet.

Dynaudio C1 : Det var meget positivt. Jeg synes der er flere detaljer med end i min gamle højtaler - samt der er en ro i lydbilledet - det hele står meget tydeligt og fint. Passer mig rigtig godt. Det eneste jeg savner er lidt varme i bunden - lidt mere fyldig bas. Bassen er fin og præcis men jeg savner lidt i bunden - men for mig en imponerende lyd oplevelse. Rent dynamik mæssig passer den mig fint.

Ifølge sælgeren var det den rigitige størrelse højtaler til mit rum på knap 50 kvm. Jeg ville gerne have hørt en gulv model men det mente han ville være for meget bas? Og Contour 3.4 mente han var klasser bag denne - men han havde den heller ikke hjemme.

Jeg fik lov at høre Dynaudio Focus 220 i den nye model. Det var ikke godt ovenpå C1 - den lød ikke nær så præcis - og bassen virkede ikke særlig præcis - men også en noget anden pris.

Savner stadig at få lov at høre Contour 3.4 - fik at vide den var for tilbagelænet - men kunne godt tænke mig selv at prøve.

Til sidst hørte jeg Monitor Audio PL100 - lille stander med bånd diskant. Den kunne jeg godt lide - der var virkelig smæk på - flot diskant. Men bassen var ikke ret dyb.

Jeg tog så en tur til DAT for at høre om det måske var en ide at ændre på filteret i HF275 - og evt. skifte mellemtone til ScanSpeak. Det kunne jo også være en mulighed da jeg egentlig er glade for klangbilledet på højtaleren - og specielt bredde billedet - men savner lidt dynamik - og en mere fast bas. Det kunne godt lade sig gøre - og jeg vil ihvertfald starte med at lave en opdeling mellem bas og mellemtone - det virker som om de 2 enheder tumler en del sammen.

Så prøvede jeg en ny butik - godt nok en hvor lytterum var meget lille - så der kom hurtig bulder bas - men ok.

Hørte på Audiovector Mi3 Super (ca. 20.000 for sæt) på Exposure anlæg. Det var ikke særlig godt - lydbilledet var meget rodet. Forstår det ikke rigtigt - virkede helt forkert.

Fik skiftet anlæg til Rega og Rega højtaler (ca. 12000 for sæt). Lyden har var meget skuffende - lød meget som 2 små bokse.

Prøvede så en Pioneer S-E3X - (40.000 for sæt) - stadig på Rega. Det var mere i min smag. Kunne utroligt godt lide det større lyd billede - og specielt den dybere del med en varm - og til min smag stadig fast nok bas. Jeg synes her at diskanten var noget fraværende. Så jeg ville egentlig gerne købe bas delen af denne højtaler.

Til sidst prøvede vi Gamut Phi 7. Jeg syntes den var meget bedre mht. dynamik, diskant og mellem tone - men bassen var manglende. Alt i alt syntes jeg højtaleren var alt for tynd/spinkel i lyd billedet.

Lang smøre - men jeg tror jeg har lært et par ting af min lytte tur:

- egentlig er jeg blevet afhængig af HF 275 lyd billede - og vil nok gerne bare have en med samme langbillede og bredde lyd billede - men bare bedre mht. dynamik, mere ro imellem de enkelte toner og en fyldigere og mere fast bas.

- højtalere laves åbenbart ikke med samme klangbillede for øje - så fabrikanterne prøver åbenbart ikke at ramme samme mål - der er stor forskel - så man skal jo nærlytte hver enkelt

- det bliver ikke gratis at erstatte HF 275 - og måske er selvbygger vejen en seriøs mulighed - fik en personlig mail angående en selvbygget model - som jeg glæder mig meget til at høre - jeg tror lidt på ideen efter jeg har oplevet at en billig/gammel HF 275 stadig kan være med (med sine begrænsninger)

- plus en anden personlig mail angående mulighed for at komme ud og lytte på en elektrostat - det glæder jeg mig også til at prøve

-----------------------------

Indtil nu vil jeg sige at jeg tror en kombi af Dynaudio C1 i mellemtone og diskant plus en Pioneer i bunden ville komme meget tæt på mit ønske. Findes den?

Tak for hjælpen

/morten Wink

 

 



__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 26 April 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

hej morten

prøv at lytte til hartbeth hos lydbutikken

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2
 
Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 752
Sendt: 28 April 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft HF 275 med et helios filter i, og hvis ikke sælger havde været så længe om, at få rettet op på de problemer der var i dem, så jeg til sidst lod købet gå tilbage, havde jeg nok haft dem endnu.

Jeg tror du skal se på andre dele af dit set-up, før du prøver at løse problemet ved at skifte højttalere - evt. prøve det ovenover nævnte filter.





__________________
MvH. Dolkin.
Til top Vis Dolkin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dolkin
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 28 April 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Har selv haft HF275 for lang tid siden. Der blevet foreslået Von Schweikert VR-2. Jeg har haft VR-1 og det var en glimrende højttaler. VR-2 gir samme lyd, blot med dybere bas. Absolut en værdig afløser.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 28 April 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Jeg må jo igang med at prøve det foreslåede filter.

Er der nogen af Jer der har erfaring med at lave opdelingen mellem mellemtone og bas - jeg mener det er foreslået tidligere - og det ville jeg også prøve - men selvfølgelig gerne ud fra nogle som også havde hørt resultatet?

Jeg skal have hørt på Von Schweikert - kender I til forhandlere andre steder end i Helsingborg? Umiddelbart havde jeg kig på den der hedder VR 4 junior - kan passe pris mæssigt? Erfaringer med lyden?

mvh morten



__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 472
Sendt: 28 April 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Det bedste vil naturligvis være et par quad 989, som du kan få brugt i UK for lidt over 20.000 kr. Er du ikke til det skulle du prøve en anden klassiker:

 

EGGLESTONWORKS ROSA Set hos http://www.heathcoteaudio.co.uk/product.php?type=loudspeaker s&head=Loudspeakers til 2.750 £ for sættet. Der hvor jeg selv for nylig har købt mine quads. Ingen problemer med ham. EGGLESTONWORKS ROSA fås også ny i DK til 72.900 kr. på tilbud (ned fra 94.000 kr.). Så der er dømt god handel!!! Se evt. http://www.nerds.dk/?page=visbranche&id=925
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school
 
morten3460
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Har nu lyttet på Von Schweikert VR 4 jr. Jeg synes det var en glimrende lyd - som egentlig minder en hel del om klangen fra HF275.

Virkede på mig som om diskant/mellemtone var lidt mørkere end hvad jeg var vant til - men helt ok.

Den kæmpe store forskel lå i bassen som jeg syntes var rigtig god/dyb/fast. Måske var det bassen som fik det øvrige til at fremstå lidt mørkere end jeg var er vant til. Det kunne godt blive et sådant sæt - men har desværre nok ikke hørt de mulige endnu - så jeg var ikke lige klar til at springe på.

Har ikke tidligere hørt transmissionslinie højtalere - men tror oven på dette at det kunne blive en rettesnor for valget fremad.



__________________
mvh morten
Til top Vis morten3460's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten3460
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det var også bassen, der først fangede mig ved mine von Schweikert VR-4, men jeg synes nu også diskant/mellemtone var bedre end på mine gamle Wilson Audio Cubs.

Det er meget lang tid siden jeg har hørt hf275, så jeg kan ikke huske hvad forskellene er mellem dem.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Morten: Jeg har samme klangideal som dig. Jeg ville kigge efter ATC SCM40.

Den har fantastisk bas og er ekstremt neutral og velopløst. Diskanten er lidt markeret, men det lyder som om det ville passe dig. Den skal du virkelig tjekke ud før evt. køb.

Ovenstående forslag om at putte et filter, der IKKE ER TILPASSET, ind i dine dejlige højttalere, vil kun gøre det værre. Man kan ikke forvente at et standardfilter vil forbedre en så højtudviklet konstruktion. Men det, du kan gøre er at kontakte Troels Gravesen og bede ham lave et nyt filter til dig. Det kunne stramme dem op.

 

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Ovenstående forslag om at putte et filter, der IKKE ER TILPASSET, ind i dine dejlige højttalere, vil kun gøre det værre. Man kan ikke forvente at et standardfilter vil forbedre en så højtudviklet konstruktion.

Filteret er jo nok lidt en mellemting... Det er en slags standardfilter, men jeg mener at Lars Clausen havde Helios'erne specielt i kikkerten til det filter. Men ja, et nøjere afstemt filter er ganske givet noget bedre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
BoneyB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 17 December 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har et par HF275 - første udgave. Går og overvejer en opgradering, så jeg er nysgerrig på hvad du har fået lavet,
og om du har fået ombygget dine HF'ere? Og med hvilket resultat?

Mvh
Steen
Til top Vis BoneyB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoneyB
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes