| Forfatter |
|
Mathew Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, har et par høretelefoner efterhånden (Det gik stærk pludselig). Så pt. er der AKG K518 DJ, Sennheiser HD202 i hus og så er der et par Beyer DT-770 undervejs.
Ikke dyrt head-fi overhovedet, men ville nu se hvad kabler kunne gøre. Specielt vil jeg gerne have mere bas i mine AKG'er og måske lidt mindre i HD202.
Beyer ved jeg ikke endnu, da jeg ikke har hørt den :)
Så hvor kan man købe kabler?
Og når det nu ikke er mega dyrt grej, så vil jeg gerne forsøge selv. Er rimelig fiks på fingrene, og lodning af printplader, bikseri med computer og elektronik osv. kan jeg godt (dog er selve systemet/opbygningen af en printplade endnu ikke en del af min viden :P)
Btw. min forstærker kan drive 130 ohm ud gennem hovedtelefon udgangen. Er dette ikke rigeligt til alle de 3 slags hovedtelefoner (2x 32 ohms og 1x 70 ohm)?
Så søger guides/råd til at omkable selv og så hvilke kabler til de forskellige hovedtelefoner og ønsker :)
Mvh.
Mathias
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får ikke mere bas i dine AKG'er eller mindre i HD202 ved at skifte kabler.... har du prøvet at fifle med din equalizer? Det koster ingenting...
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, syntes da ellers at folk har sagt at bassen blev bedre/tydeligere, ved omkabling af høretelefoner. Hvad får jeg så ud af omkabling?
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 ???? hvad nu ikke igen. Kabler kan godt indvirke på lyden og derved også på bassen.
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mathew, velkommen til og tillykke med dine øre varmere. Det ser ud til du får mange gode timer foran dig.
Har dog ikke nogle forslag til hvilke kabler du skal forsøge med....
Men som i alt andet med lyd så vil du kunne finde kabler der hjælper på lyden den ene og anden vej, også på bassen som du nævner.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe - ja Mathew velkommen til (glemte jeg helt)
KlausH: Angående omkabling - som du kan se har jeg selv skiftet kabler på nogle af mine egne. Men det var uden at lytte til dem først - jeg købte
dem bare fordi jeg havde læst på et forum, at der var en anden, der havde spildt penge på nogle dyre kabler som havde behov for at sige at
hans penge ikke var spildt. Så jeg troede at det var noget man skulle gøre...
Til sidste Head-fi meet i Esbjerg lyttede jeg på to HD650 - den ene med stock kabel og så min egen med et kabel til ca. 1500,- og den forskel der
var havde jeg svært ved at fange men ham, der havde den anden synes min var lidt mere åben i lyden (måske noget han sagde fordi det var
synd for mig at jeg havde spildt de penge?? Jeg tvivler på at han skulle ud og købe kabler som noget af det første).
Så min konklusion var at jeg vil overveje det en ekstra gang inden jeg omkabler igen en anden gang. Jeg kunne have fået en Corda 2Move for de
penge det kabel kostede...
Men det er da sjovt at recable og hyggeligt og praktisk med et kortere kabel end det på 3 meter, der var først. Men til Mathew vil jeg kun lige sige
en enkelt ting fra en der har "spildt" mange penge på denne sjove hobby og kommer til at "spilde" mange flere i fremtiden. Hvis du skal recable
så ville jeg sørge for ikke at starte med at bruge for meget på den front når du kan få mange andre sjove ting for dine penge.
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak.
Forstår ikke helt. Er der forskel i lyden ved omkabling, også selvom det måske kun er hovedtelefoner i den prisklasse? Eller skal man virkelig have dyrt/high-end grej?
|
| Til top |
|
| |
Mathias Bak Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror værtifald ikke du kan høre ret meget forskel på en hd202 :-) Det er altså en hovedtelefon til 150,- så en omkabling kommer til at være dyrere end selve hovedtelefonen
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskel i lyden, det er der mange der mener så det må der være noget om. Men jeg har svært ved at finde den store forskel på mine HD650
f.eks. Mine K701 blev bedre. Så inden du gør noget dyrt og forhastet så prøv at se om du kan lytte til noget (ved godt det er svært at komme til)
|
| Til top |
|
| |
Mathew Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nuvel, nu var det bestemt ikke åndsvagt dyre kabler jeg havde i tankerne. Altså pris på hovedtelefon og kablerne, skulle gerne hænge lidt sammen.
Det var også bare for at høre. Når de nu ikke var/er dyrer end de er, så kunne man jo passende prøve at modificere dem lidt mere til at passe ens lydsmag :)
Men hvis det er spild af penge, så er det jo bare et no-go på sådan et projekt ;)
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det skal du have en seriøs kæde af komponenter inden du vil kunne høre forskellen på dine kabler..
Der er forskel på kabler, men jeg må sige at jeg synes den er absolut minimal i forhold til alle de andre ting du kan købe..Man kan ovenikøbet risikere at man synes de gamle kabler var bedre og det er jo helt ad H..... til
Jeg husker tydligt Burnings lange ansigt da han måtte erkende at de kabler som han havde betalt lidt mere end det en jetjager koster, var så latterlig lille at det lige så nemt kunne være ens hjerne der spillede en et pus..
Hvorom alting er så er det jo også sjovt og lærerigt at fuske med sine ting så hvis du kan finde nogle kabler som vil være bedre, så skift dem endelig, men forvent ikke at englene synger og himlen styrter ned i hovedet på dig..
Kabler er og bliver (i mine øjne) bare en måde at lokke obskure summer ud af stakkels nørder på..
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nja, altså jeg vil sige at kabler gør en forskel, men ikke atid nok til at retfærdiggøre deres pris. Jeg vil sige at specilt mht HT kabler kan jeg hvertfald høre forskel. Mht til signal kabel er den sværere, da vil jeg mene at der er det primært skærmning der er afgørende. Mht høretelfon kabler, der er også forskel, på samme måde som med højtaler kabler, jeg kunne værtfald høre en markant forskel på mine ksc75 med stockkabel også det andet jeg selv satte på. Jeg ved godt det er enktrem, men stadig, jeg er hvertfald nok overbevist til at jeg skal have mine ety omkablet på et tidspunkt
|
| Til top |
|
| |
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger heller ikke at der ingen forskel er, jeg mener bare at pengene er givet bedre ud på noget bedre gear..
Hvordan ved du om du kan høre forskel ??? har du dobbelt blindtestet dem ??
Det er klart at man ønsker at de lyder bedre, men lyd er så pokkers subjektivt at man nemt (og jeg siger ikke at du gør) kan snyde sig selv, helt uden at vide det..
|
| Til top |
|
| |
darkless Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 314
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke fortaler af omkabling af hovedtelefoner, med mindre der er tale om, at de
eksisterende kabler er af elendig kvalitet eller på anden vis ikke er
anvendelige.
Snakker vi om signal- eller strømkabler er jeg af den mening, at der
ikke er nogen hørbar forskel, så længe de er fornuftigt dimensionerede,
godt afskærmede og lederne er af samme materiale. Den slags kabler kan
fås til et par hundrede kroner, og sikkert også mindre.
__________________ Chord DAVE -> Benchmark AHB2 -> Tannoy Canterbury GR + SVS PB13-Ultra
|
| Til top |
|
| |
techtrino Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2515
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne desværre ikke dobbelt blindteste herhjemme, men eks. da jeg gik fra Tara Labs Helix8 over til mit nuværende NordOst red Dawn, kunne selv damen høre at der var forskel. Lyden blev mere åben og "lys". Så jeg tror på kabler  Men ja, der er stor Placebo effekt involveret når man ændrer eks kabler osv.
|
| Til top |
|
| |
darkless Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 314
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
techtrino skrev:
Jeg kunne desværre ikke dobbelt blindteste herhjemme, men eks. da jeg gik fra Tara Labs Helix8 over til mit nuværende NordOst red Dawn, kunne selv damen høre at der var forskel. Lyden blev mere åben og "lys". Så jeg tror på kabler
Men ja, der er stor Placebo effekt involveret når man ændrer eks kabler osv.
|
|
|
Du snakker også om højttalerkabler nu, ikke sandt? De bærer jo et noget kraftigere signal end hvad der lige løber gennem et par signalkabler eller hovedtelefonkabler for den sags skyld. Derudover drejer det sig normalt også om adskillige meter kabel, så der er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at forskellen er tydeligere. Men for hovedtelefoner måles indgangseffekt i mW og kablerne er normalt ikke længere end et par meter. Jeg siger ikke at folk ikke kan høre forskel, men jeg vil ikke anbefale folk at bruge mange penge på kabler, i hvert fald ikke med mindre alt andet udstyr lever fuldt op til ens forventninger. __________________ Chord DAVE -> Benchmark AHB2 -> Tannoy Canterbury GR + SVS PB13-Ultra
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler har jo alle dage været noget forketret woody sh..
Jeg har haft omkablet stort set alle de hovedtelefoner jeg har haft og ofte med kabler der koster en væsentlig procentdel af selve hovedtelefonen og i de fleste tilfælde har der været markante forskelle (nogen gange netop forskelle nærmere end egentlig forbedring). Det mest ekstreme jeg har lavet når man måler relativt er det balancerede kabel til min Etymotics ER4 iem som koster mere end hovedtelefonen i sig selv gør. Til gengæld var forbedringen her også næsten proportionel i en sådan grad at jeg derefter solgte både en balanceret GS-1000 og en balanceret L3000 til fordel for den ydmyge ER4. Ligeledes opleved jeg meget stor forbedring ved omkablingen af den ESW9 som librarian nu har men igen var der tale om en omkostning der overgik 50% af prisen på hovedtelefonen. Jeg har temmeligt godt udstyr foran hovedtelefonerne men der var også mærkbar forskel da jeg havde det almindelige APS kabel til ER4 fodret med en iPod Nano via en Xin SuperMini så der skal altså ikke rumraket udstyr til før kablet kan gøre en forskel. __________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig enig i det mange af jer siger.
At skifte kabel på et par "billige" hovedtelefoner kræver jo at man har tid og lyst og ikke vil ofre penge på bedre grej.
Og som nc8000 skriver kan et "bedre/dyrere" kabel "hjælpe" på et par "almindelige" hovedtelefoner.
Om det så er en forbedring ???? ja hvis du får en ændring der hen af hvor du vil, i dette tilfælde ændre bassen, ja så er det vel en forbedring.
Det kan der jo komme mange sjove timer ud af at skifte mellen forskellige kabler. Der findes jo et hav af kabler, også billige som kan leges med....
Jeg har dog hellere lyst til at købe "færdigt" udstyr. Men det er der jo ikke så meget sjov i.
|
| Til top |
|
| |