Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Sony STR-7055A - 1A Sikring? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Sony STR-7055A receiver, hvori der er gået en 250V 1A sikring. Det skete bare lige pludselig en dag, hvor der ikke længere kom lys eller lyd, når jeg tændte receiveren. Det var altså ikke noget der skete, mens den var tændt.

Nu er mit spørgsmål så: Hvilken type sikring skal jeg så købe som erstatning? Der er nemlig ingen steder opgivet, hvilken type sikring der skal bruges. Der står ikke andet en 250V 1A.

Et andet spørgsmål er om jeg kan risikere, at den nye sikring jeg sætter i vil springe med det samme, når der bliver sat strøm til? Kunne det tænkes, at sikringen er sprunget, fordi receiveren får 230V i stedet for 220V, som man jo brugte, da receiveren blev lavet? Er der i så fald nogen der ved, om man kan stille receiveren om til 240V?

Jeg håber virkelig, at der er nogen der kan hjælpe, for jeg vil meget gerne have min receiver til at spille igen!

Mvh.

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:
Jeg har en Sony STR-7055A receiver, hvori der er gået en 250V 1A sikring.

er sikringen sort inde i glasset, elelr bare "gået"

-nt- skrev:
Nu er mit spørgsmål så: Hvilken type sikring skal jeg så købe som erstatning? Der er nemlig ingen steder opgivet, hvilken type sikring der skal bruges. Der står ikke andet en 250V 1A.

Er det ikke blot en standard 5 x 20mm Flink sikring ?  plejer at stå et F på en af metal-enderne

-nt- skrev:

Et andet spørgsmål er om jeg kan risikere, at den nye sikring jeg sætter i vil springe med det samme, når der bliver sat strøm til? Kunne det tænkes, at sikringen er sprunget, fordi receiveren får 230V i stedet for 220V, som man jo brugte, da receiveren blev lavet? Er der i så fald nogen der ved, om man kan stille receiveren om til 240V?

Hvis der var en grund til sikring gik, så går den nye nok igen - det er ligesom meningen med en sikring ;)

det kan være mange ting der er smuttet, en ensretter, en defekt kondensator, eller en afbrændt forstærker -  umuligt at gætte uden andre oplysninger end sikringen er gået.

Hvis der er noget på bagsiden der indikerer noget 220/240 volt - kan den omstilles, ellers er det tvivlsomt 

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

er sikringen sort inde i glasset, elelr bare "gået"

Tråden inde i sikringen er smeltet over, på indersiden af glasset kan man se resterne af tråden, som nogle bittesmå metalklumper. Den er altså ikke sort.

Er det ikke blot en standard 5 x 20mm Flink sikring ?  plejer at stå et F på en af metal-enderne

Det mente jeg ellers også at der plejer, men her er der ikke opgivet andet end 250V 1A.

Hvis der var en grund til sikring gik, så går den nye nok igen - det er ligesom meningen med en sikring ;)

det kan være mange ting der er smuttet, en ensretter, en defekt kondensator, eller en afbrændt forstærker -  umuligt at gætte uden andre oplysninger end sikringen er gået.

Hvis der er noget på bagsiden der indikerer noget 220/240 volt - kan den omstilles, ellers er det tvivlsomt

Opdagede lige, at der på bagsiden af receiveren sidder en omskifter bag en plastickappe, hvor man kan indstille 110V, 127V, 220V og 240V, så omstilling er tilsyneladende ikke noget problem. Jeg håber så bare, at det ikke er et eller andet inde i receiveren der er gået. Det skete jo bare lige pludselig en dag, hvor den ikke ville tænde, og der havde overhovedet ikke været nogen symptomer på problemer før.

mvh.

Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes