Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Automatiseret DRC (rum-korrektion) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Update 01-05
Jeg har kodet lidt videre på scriptet til at automatisere DRC, så målinger osv. bliver foretaget automatisk. Hvis du ligger inde med en mikrofon og har lyst til at prøve - så smid mig en mail så skal jeg gerne sende projektet.
Det skulle ikke tage mange minutter eller kræve noget særlig viden at få lavet korrektions-filen.
------------------------------------------------------------ ----

Jeg har længe gået og kigget lidt på de forskellige muligheder for rum-korrektion. Som studerende er de fleste muligheder dog i en prisklasse, hvor jeg slet ikke kan være med. Jeg har derfor forsøgt mig med den gratis software DRC:
http://drc-fir.sourceforge.net/

Ulempen er, at det kræver noget mere tid og viden end de færdige produkter. Det skulle dog virke særdeles godt og vigtigst af alt, så er det gratis.

Selve DRC bruges kun til at lave et impuls-response om til de filtre der skal bruges i forbindelse med en afspiller eller hvor man nu indlæser filtrene.
Der er derfor lidt arbejde med at finde et program til at lave sweeps, afspille, optage, lave impuls-respons osv. Der er dog nogle små programmer i selve DRC som kan bruges. Hvis man aldrig før har leget med programmer der styres vha. et par kommandoer fra kommando-prompt, kan de være lidt svære at komme i gang med.

Da jeg selv begyndte på at automatisere hele processen så meget som muligt, tænkte jeg, at der måske var andre der kunne have glæde af at have lidt at "kigge efter" - eller måske bare kopiere det hele, så der kan laves målinger og filter korrigering uden det store besvær.

Som det er lige pt. er det lavet som en lille batch-fil hvor jeg med min opsætning teoretisk set kan starte filen, vente nogle minutter, og derefter have de færdige filtre. Der bliver altså automatisk afspillet, optaget, lavet impuls-response, lavet filtre via DRC og til sidst konverteret fra PCM til .wav som blandt andet skal bruges ved foobar og convolver.

Alternativt kan man bruge de små programmer der følger med DRC til først at lave sweeps, optage vha eksternt program, og derefter lade resten blive gjort automatisk. Det står i bunden af batch-filen.

I første omgang smider jeg det bare op som det er, men hvis nogle rent faktisk bruger det skal jeg gerne skrive lidt mere detaljeret om opsætningen osv.
Det er holdt i engelsk, men mon ikke det går

Af programmer er der brugt:
rec_imp (Downloades fra DRC wiki)
DRC

Eventuelt:
glsweep (følger med DRC)
lsconv (følger med DRC)
SOX

For at lave lidt delay har jeg snydt og brugt en lille exe-fil - det var dejlig nemt
- og her er koden/kommandoerne der er brugt:

EDIT: Jeg har opdateret en del i "koden" så alle værdier osv. meget nemt kan ændres i starten eller bliver forklaret i løbet af processen. Smid en PM - så sender jeg nyeste version.

(Forældet script)
:Define home-directory:
:----------------------------------------------------------- --------------
Set HOME=C:\DRC

:If you wanna use the rec_imp program just leave it as it is. If you prefere to create a sin sweep :and record it with another program, please see the buttom for commands to glsweep and lsconv.

Pause - Hit a random buttom and (if you want) get out of the room. The sweep will be played in 20 seconds.

sleep 20 seconds - Protect your ears and keep the environment as quiet as possible. Recording right channel.
: Rec_imp
:----------------------------------------------------------- ---------------

%HOME%\rec_imp\rec_imp %HOME%\Output\Impulse\RightSpeakerImpulseResponse.pcm 44100 10 21000 45 1:1 1:1

sleep 2 seconds - Now recording sin sweep from left channel

%HOME%\rec_imp\rec_imp %HOME%\Output\Impulse\LeftSpeakerImpulseResponse.pcm 44100 10 21000 45 0:1 1:1

pause The impulse responses has now been created, and we will go on to DRC
:----------------------------------------------------------- -----------------

cd %HOME%
cd drc
cd project

: DRC processing
:DRC processing left channel
drc.exe --BCInFile=%HOME%\Output\Impulse\LeftSpeakerImpulseResponse. pcm --PSOutFile=%HOME%\Output\FiltersFromDrc\LeftSpeaker.pcm --RTStartFreq=10 --BCDLEndFreq=21000 Normal.drc

pause Left channel has been processed.

:DRC processing right channel
drc.exe --BCInFile=%HOME%\Output\Impulse\RightSpeakerImpulseResponse .pcm --PSOutFile=%HOME%\Output\FiltersFromDrc\RightSpeaker.pcm --RTStartFreq=10 --BCDLEndFreq=21000 Normal.drc

Pause DRC has now done its job! In case you need the .pcm files to be converted you can continue to let SOX convert the files. The pcm-files is placed in output\FiltersFromDRC

:Her er filtrene allerede dannet. Det nedenstående er kun hvis fil-formatet skal ændres, :eller (i bunden) hvis man vil bruge glsweep og lsconv i stedet for rec_imp.

: In case the 2 .pcm files needs to be converted to a stereo .wav file the following script can be used with SOX
:----------------------------------------------------------- ----------------
: -s Allow slack overlapping of DFT windows. This can, in some cases, increase image sharpness and give greater adherence to the -x value, but at the expense of a little spectral loss.
: -f4 IEEE
: - s1, s2, s3, and s4 indicate 1, 2, 3, and 4-byte signed integer PCM respectively
: http://www.tarind.com/brutefir_drc.html

:Converts right filter to .wav
%HOME%\SOX\sox -t raw -r 44100 -c 1 -f4 %HOME%\Output\FiltersFromDrc\RightSpeaker.pcm -t wav -c 1 -s2 %HOME%\Output\SoxOutput\Monowave\rightspeaker.wav
:Converts left filter to .wav
%HOME%\SOX\sox -t raw -r 44100 -c 1 -f4 %HOME%\Output\FiltersFromDrc\LeftSpeaker.pcm -t wav -c 1 -s2 %HOME%\Output\SoxOutput\Monowave\leftspeaker.wav
:Combine right and left .wav (filter) to a stereo .wav file containing the right and left ouput filter in a stereo .wav format
%HOME%\SOX\sox -M %HOME%\Output\SoxOutput\Monowave\leftspeaker.wav %HOME%\Output\SoxOutput\Monowave\rightspeaker.wav %HOME%\Output\SoxOutput\stereo.wav

pause - And that should be about it. Now check the filter in output\SoxOutput\stereo.wav

------------------------------------------------------------ ------------------

In case you wanna use glsweep and lsconv

: Create the log sweep using glsweep (Included in the DRC download - see under sample)
------------------------------------------------------------ --------------
:usage (Taken from the DRC help file) Usage: glsweep rate amplitude hzstart hzend duration silence leadin leadout sweepfile inversefile
:Parameters:
:       sweepfile: sweep file name
:       inversefile: inverse sweep file name
:       outfile: output impulse response file
:       refsweep: reference channel sweep file name
:       mingain: min gain for reference channel inversion
:       dlstart: dip limiting start for reference channel inversion

: The generated log sweep is the one that needs to be played and recorded - you can use any programs, but preferable a program that's able to handle
:32 bit floating point .pcm files to avoid converting from .pcm to .wav and the other way around afterwards.

: The inverse sweep will be used later with LSConv to generate the impulse-response

: A good idea is to make a soundcard loop aswell to compensate for the soundcards artifacts. The LSConv is able to handle that aswell

:cd %HOME%
:cd generateSweep

:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:- :-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-

:%HOME%\GenerateSweep\glsweep 44100 0.8 10 21000 45 2 0.05 0.005 %HOME%\Output\sweep\sweep.pcm %HOME%\Output\sweep\inverse.pcm

:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:- :-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-

:pause Now Rec sweep. play: "sweep.pcm" Save as "RecSweepLeft" and "RecSweepRight". Save ref channel as "refchannel.pcm"

:Now here is the part where you actually have to do something if you are using glsweep and lsconv. Play the sweep and record it (if you want to compoensate for the soundcard remember the loopback recording)
:Normally I would recommend Audacity, but due to the fact that it doesn't support ASIO in the versions you can download (you have to compile it yourself if you want ASIO support), I would recommend another program
:to perform the task.

:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:- :-:-:-:-:-
:-:                                
:-:     File to play: %HOME%\output\sweep\sweep.pcm       
:-:    Save Left rec: %HOME%\output\sweep\RecSweepLeft.pcm            
:-:    Save Right rec: %HOME%\output\sweep\RecSweepRight.pcm   
:-:    Save loopback rec: %HOME%\output\sweep\refchannel.pcm  
:-:                                  :-:-

: Processing the recorded sin sweep and inverse sin sweep to make the impulse-response using LSConv
:usage (Taken form the DRC help file) Usage: LSConv sweepfile inversefile outfile [refsweep mingain [dlstart]]
:Parameters:

:       sweepfile: sweep file name
:       inversefile: inverse sweep file name
:       outfile: output impulse response file
:       refsweep: reference channel sweep file name
:       mingain: min gain for reference channel inversion
:       dlstart: dip limiting start for reference channel inversion

: Processing Left channel
:%HOME%\generateSweep\LSConv %HOME%\Output\sweep\RecSweepLeft.pcm %HOME%\Output\sweep\inverse.pcm %HOME%\Output\sweep\impulseLeft.pcm %HOME%\Output\sweep\refchannel.pcm

:Processing Right channel
:%HOME%\generateSweep\LSConv %HOME%\Output\sweep\RecSweepRight.pcm %HOME%\Output\sweep\inverse.pcm %HOME%\Output\sweep\impulseRight.pcm %HOME%\Output\sweep\refchannel.pcm

:pause The impulse respond has now been created and DRC can calculate the filters. Please see .bat file or DRC config file in order to make changes.

: Open the folder where DRC is placed

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 April 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Spændende indlæg - det er jo oplagt, når man nu alligevel har en PC stående til at afspille digitalmusik, også at anvende denne til at lave rum korrektion. Og jo en billig måde, at komme til at få fingerene i dette emne.

Skriv endeligt meget mere om projektet. Desuden kunne det også være interessant at få lidt mere information om, hvordan filtrene anvendes fra f.eks. foobar.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Lige i øjeblikket har det kun været lidt leg med målinger og generering af filtre - jeg bruger derfor bare foobar og convolver, da det er dejlig nemt lige at teste. Det er i princippet også fint, hvis man afspiller alt musik fra foobar og ikke ønsker korrigering af andre ting - jeg vil dog gerne kunne korrigere alt

Hvis jeg skal bruge det permanent, bliver det derfor en løsning med en ASIO host (f.eks. console), så jeg ikke behøver tænke på hvilken afspiller jeg bruger osv. På den måde kan man lade al lyden blive korrigeret - helt fra klikkene i windows til spil, film osv. Da jeg alligevel bruger min PC som lydkilde, er det rimelig nemt. Jeg tror dog ikke den løsning er muligt med alle lydkort. Det virkede fint med mit EMU 0404 PCI (Patchmix) hvorimod jeg ikke lige kan se hvordan jeg skal få sat det op med USB versionen (uden patchmix).

En anden mulighed som nok vil være mere brugbar i et normalt setup, vil være en lille passivt kølet pc (den behøver ikke at fylde noget eller koste noget særligt), og blot lade den stå som en del af anlægget. Hvis man alligevel har en DAC er det blot at lade den sidde imellem lydkilde og DAC, og så har man en diskret DSP med nærmest uendelige muligheder

- Jeg hjælper gerne med lidt opsætning osv. hvis nogle tør kaste sig ud i at lege lidt med det

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Spændende indlæg!

Vil man ved hjælp af dine kode kunne få en graf eller text-output af hvordan ens højttalere spiller ved de forskellige
frekvenser? Jeg er meget interesseret i at lave et 20-20khz sweep og se en graf over hvor jeg har peaks og drops.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas
Hvis du blot vil se hvordan det ser ud grafisk, for at få en ide om hvordan dit lytterum opfører sig, kan jeg anbefale Room EQ wizard. Det er utrolig nemt at gå til og viser hvordan dit lytterum opfører sig grafisk. Der er selvfølgelig også andre muligheder, men Room EQ wizard synes jeg er utrolig nemt og ligetil - og så er det gratis. 

Når jeg selv får gjort noget mere ved en ASIO host skal jeg gerne smide lidt billeder op med målinger før og efter.

Spørg endelig løs, jeg skal gerne hjælpe hvis der er noget specifikt der driller

Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hvor god en mikrofon skal man ud og købe før det er noget vær?

Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det er der vist lidt delte meninger om. Jeg vil mene at f.eks. en Behringer ECM8000 til omkring 400 kr er ganske udemærket til formålet med en standard kalibrerings-fil.

Det er klart at det ikke vil blive 100 % præcist, men sammenlignet med de unøjagtigheder de fleste har i forbindelse med room-gain osv. mener jeg det er småting. Det er i øvrigt også ECM8000 der bliver nævnt på DRC wiki som en fin mikrofon til formålet.

Alternativt er der måle-kapslerne WM-60 og WM-61 til under 50 kroner - der skal man dog selv i gang med at lave lidt. 

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 April 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Hej JonasHvis du blot vil se hvordan det ser ud grafisk, for at få en ide om hvordan dit lytterum
opfører sig, kan jeg anbefale Room EQ wizard. Det er utrolig nemt at gå til og viser hvordan dit lytterum opfører sig grafisk.
Der er selvfølgelig også andre muligheder, men Room EQ wizard synes jeg er utrolig nemt og ligetil - og så er det gratis. 
Når jeg selv får gjort noget mere ved en ASIO host skal jeg gerne smide lidt billeder op med målinger før og efter. Spørg
endelig løs, jeg skal gerne hjælpe hvis der er noget specifikt der driller

Ja det ser faktisk ud til at have alt hvad jeg søger :) Ved du, om det kan kan måle i "stereo"? DVs venstre og højre
højttaler? Jeg skulle jo meget gerne kunne bruge det til et surroundsetup.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

det lyder spændende ,som et alternativ til arc fra ik multimedia (2800kr)

vil prøve om jeg kan få det til at virke med cubase4 ,jeg har et m-audio firewire lightbridge lydkort

hvilke af disse mics kan bruges ,de billige til 300kr+8euro i porto lyder næsten for billigt

http://www.thomann.de/dk/maalemikrofoner.html

mvh frede

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville personligt vælge ECM8000 - meget populær mikrofon, hvorfor der også kan findes nogenlunde "generelle" kalibreringsfiler.
http://www.thomann.de/dk/behringer_ecm_8000.htm?sid=6a701dd1 8940229bcc049bae521ac42a

Jeg må dog erkende at jeg ikke kender til de andre mikrofoner. Har dit lydkort phantom-power? Det kræver de fleste målemikrofoner da det som regel er kondensatormikrofoner.

Hvis du vil lege lidt med DRC kan du bare smide mig en PM - så skal jeg gerne sende dig en e-mail med projektet.

Jonas_h: Du kan sagtens lave rum-korrektion med surround, det er dog knap så udbredt. Room EQ Wizard er lavet til at arbejde sammen med en Behringer, men da jeg ikke umiddelbart ønsker en Behringer i min signal-vej til fuld-tone bruger jeg det selv kun til at få en ide om rummets akustiske egenskaber og lidt leg

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 April 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:

Jonas_h: Du kan sagtens lave rum-korrektion med surround, det er dog knap så udbredt. Room EQ Wizard er lavet til at
arbejde sammen med en Behringer, men da jeg ikke umiddelbart ønsker en Behringer i min signal-vej til fuld-tone bruger
jeg det selv kun til at få en ide om rummets akustiske egenskaber og lidt leg

Men hvordan får jeg programmet til at outputte til f.eks. centerkanalen? Synes det ser ud til kun at være højre/venstre
højttaler. Surround-højttalerne er ikke helt så vigtige igen i forhold til fronten.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Du kan hive stikket ud af de højttalere der ikke skal måles eller evt. mute kanalerne i softwaren til lydkortet. Jeg ved desværre ikke nok om Room EQ wizard til at kunne sige om det understøtter surround, men jeg tror ikke direkte det understøtter det. Må jeg spørge hvordan du vil bruge Room EQ wizards målinger til at komme videre?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
Du kan hive stikket ud af de højttalere der ikke skal måles eller evt. mute kanalerne i softwaren til
lydkortet. Jeg ved desværre ikke nok om Room EQ wizard til at kunne sige om det understøtter surround, men jeg tror ikke
direkte det understøtter det. Må jeg spørge hvordan du vil bruge Room EQ wizards målinger til at komme videre?

Jeg har en receiver som har en masse auto-eq funktioner, så jeg ville blot måle af ren nysgerrighed og se om det rent
faktisk giver en flad frekvenskurve. Synes lyden bliver mneget tynd og flad efter auto-eq og den dæmper f.eks. 6db ved
250-500hz hvilket jeg synes lyder ret voldsomt.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke lige et nemt freeware program der understøtter 5.1 lyd som standard - men prøv at søg lidt på nettet, jeg ved der er kommet en del programmer til rum-korrektion på det sidste.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes