Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Graphic Equalizers - Hvad er det til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2610tommy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 April 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har købt en sæt højtalere,forstærker også fik jeg også en Graphic equalizer med. Så vil jeg bare høre: Har jeg egentlig brug for den eller er det kun hvis man laver noget specielt med lyden og ikke bare lytter til musk, men hvis jeg skal bruge den  - hvordan installere jeg den, altså hvilke ledninger skal i hvilket hul? Er der nogen speciel eller bedst måde knapperne skal stå på, eller er det bare noget jeg kan ekspermitere med? Hvad er den til og er der noget den gør bedre ved lyden ?

Ps min forstærker er QSC Usa-850.  forforstærker er NAD 1000.  Højtalere er Cerwin Vega DC 15. Som er sat til pc.

Graphic Equalizer: er denne DOD 830 2 x 15 Graphic Equalizer

Til top Vis 2610tommy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2610tommy

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ville jeg spænde en fornuftig støvle på højre fod og derefter sparke den ud af vinde/dør eller hvad der er indenfor tættest rækkevidde.

Medmindre du er yderst utilfreds med lyden du har fra dit anlæg er der ingen grund til at smide en equalizer ind. Hvis du tager den i brug, så er der ikke anden vej end at ekserimentere med den, der er ingen "korrekt" indstillinger for en equalizer. Hvis du mangler enten bas eller diskant kan du molestrere lyden i den retning du gerne vil have den i.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

2610tommy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Nå okay tak :) så gemmer jeg den væk.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Umiddelbart ville jeg spænde en fornuftig støvle på højre fod og derefter sparke den ud af vinde/dør eller hvad der er indenfor tættest rækkevidde.

Medmindre du er yderst utilfreds med lyden du har fra dit anlæg er der ingen grund til at smide en equalizer ind. Hvis du tager den i brug, så er der ikke anden vej end at ekserimentere med den, der er ingen "korrekt" indstillinger for en equalizer. Hvis du mangler enten bas eller diskant kan du molestrere lyden i den retning du gerne vil have den i.

Jo. Der er nu en korrekt indstilling for en EQ.
Langt de fleste lytterum er helt håbløse når de kommer til akustik. Faktisk bliver der lagt til og trukket fra helt op til 20 dB eller måske endnu mere ved visse frekvenser. Så meget indflydelse kan selv ikke den mest håbløse komponent have i signal-kæden.

En EQ kommer dog kun til sin ret hvis man har fået udmålt sit lyttrum (eller er dygtig til at beregne et utal af koblede ligningssytemer) ud fra kendte faktorer. Derefter kan man indstille EQ'en så den negerer den uheldige indflydelse fra lytterummet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

I princippet bør anlægget selvfølgelig ikke behøve 'krykker' såsom en equaliser. Meeenn, i praksis kan sådan et djævelens værktøj nu godt være fordelagtigt . Equaliseren kan anbringes mellem forforstærkeren og udgangsforstærkeren. Så kan du eksperimentere lidt med lyden, klangbalancen, o.s.v. Lad blot være med at overdrive brugen af potmetrene - små justeringer, please!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

2610tommy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

nå okay :=)

Noget helt andet.. Hvis der er et output 1 og et output 2 på forforstærkeren vil det så sige at jeg kan sætte 2 effektforstærkere til eller en aktiv sub og 1 effektforstærker? fx?

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Du har MASSER at bruge EQ til. Jeg vil vove den påstand, at den vil forbedre lyd i ALLE anlæg!!! Eneste problem kan være, at den støjer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes