Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp til køb af ht eller ht-sæt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen. jeg skal finde et anlæg der skal passe i en stue på ca. 23 m2. Ham der skal have det stiller ikke særligt høje krav til det lydmæssige, andet end det skal lyde godt*. Han er vant til enten at lytte til højttalerne på fjernsynet eller til et lille oldgammelt mini anlæg fra philips med kun 1 højttaler. Det må både være surround eller stereo. Men helst surround da han i forvejen har en dvd afspiller der understøtter dd og dts samt et 16:9 tv. Desuden har jeg i forvejen en surroundreceiver JVC 6010r 5*100w rms, med dd og dts decoder - som jeg ikke bruger længere (den er 2 år gammel). så han kan købe den for ca. 1000 kr og så mangler han bare nogle højttalere. Problemet er bare at jeg ikke aner ret meget om surround. Men hvis det skal være surround er det nødt til at være sattelit og sub pga et begrænset bugdet

Han er villig til at ofre ca. 1500 på højttalerne så det ender nok op i et højttalersæt i bilka stilen... Men det er jo også godt nok så længe man ved hvad det er man betaler for. Har i forslag til højttalersæt? eller evt. adresser til netbutikker der forhandler dette.

Synes i det er en fair nok løsning med den receiver eller vil det være mere rimeligt at gå ud og investere i noget helt nyt?

ps. han bor i en lille 2 værelses og har ikke mulighed eller behov for at spille særligt højt til hverdag. Han vil dog gerne have at det kan spille godt når der en sjælden gang skal være fest.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ik om jeg mener at 1500,- er realistisk. Man har jo før høre om Creative 5.1 (THX certificerede) sæt til omkring en tusse, men de er vist alle sammen med ekstern kontroller box som gør det mildest talt "uhandy" at tilslutte noget som helst andet end mini-jack og optisk (NB! og den optiske er naturligvis det kodede signal som den så står for at dekode)

Mine forslag.

I den prisklasse kan en ide måske være alligevel at købe sådan et creative (eller noget andet) sæt og smide DVDen direkte på sætte og så lad det selv stå for dekodningen (ved ik hvor advancerede sådan en dekoder er, men der findes nok en der tager både DD og DTS) og så drop anlæget i første omgang. (hurtigt edbpriser søgning http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=18&Parent=&a mp;Producent=0&Max=&Soegeord=&Direction929=2& ;Sorted929=&Direction254=2&Sorted254=&Direction9 04=0&Sorted904=&Equal159=&Direction157=2&Sor ted157=&Check708=14973&True828=&Trueval828=12285 &True1363=&Trueval1363=18581&Submit.x=21&Sub mit.y=9

Men min egen favorit: Købt det brugt.

Jeg har selv sparet over halvdelen af indkøbs prisen på receiver, CD-afspiller, højtalere (alle 6) og kabler. Nogen af dem har så også nogen år på bagen, men de spiller stadig bedre end hvad jeg har givet for dem.

Eksempelt vist har jeg givet 3250 for mit surround sæt. Jamo Classic 8 front + Jamo Center 200 (nypris ~4500 gav 2000) Solid S100 baghøjtalere (nypris ~2000 gav 500) Atomic A10 Sub (nypris ukendt, men en DEL mere end de 750 som jeg gav med et 15m signal kabel).

Det kræver naturligvis toldmodighed at finde de helt rigtige tilbud, men så betaler det sig også. Kan også anbefales at have bil til rådighed (jeg lånte forældrenes). Men det er helt klart at tålmodighed er en klunsers største dyd.

Helt konkret ville mit råd være at fokusere på nogen fronthøjtalere med en god bas og så droppe subben i første omgang, for eksempelt Dantax P2000 er en fornuftig højtaler til formålet, den spiller næsten hæderligt, har kanon bas med lav frekvensrespons, kan spille helvedes højt og kan til tider erhverves for 500-1000,- på dba.dk. Bare for at nævne et eksempel. En fornuftig center ligger i omkring 500 og baghøjtalere kan i teorien findes på et loppemarked (et skrottet mini-anlæg) Voila

Men igen, det tager lang tid og en lille smule fingerspizgefül at finde de "rigtige" tilbud og surround til 1500,- er en ret seriøs opgave (hvis det skal være nogenlunde ordenligt), men langfra umulig. Håber du kunne bruge det til noget og held og lykke med det.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

hey seeker. tak for det fyldige svar. Nej - du har nok ret i at 1500 ikke rækker til hverken sattelit system eller højttalere, nyt eller brugt. Jeg har før set sattelit systemer til omkring de 1000kr, men det er sku nok tvivlsom kvalitet der aldrig vil kunne fylde en stue med bare nogenlunde lyd. Jeg må sku nok forklare ham at det koster en del mere hvis det skal være ordentligt. Han vil ikke have store gulvhøjttalere. Jeg ved ikke om jeg skal foreslå ham sattelit system eller 2 kompakte højttalere?? Jeg vil jo også gerne af med min receiver der bare står og samler støv, og den kan jo tage dd og dts så den må vel være god nok til formålet???

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil af med din receiver, så vil jeg råde dig til at hjælpe ham med at kikke i den blå avis.

Mit forslag er at du skal ha ham overtalt til at acceptere et par gulv-front højtalere, center og bag kan altig hænges op, men et par gulv front med nogle ordenlige basser giver SÅ meget, specielt når man ik har sub. Nu ved jeg ik hvor meget erfaring du har, men du kunne jo meget hurtigt blive dagens mand i skysovs hvis du hjalp ham med at finde noget ordenligt. Og 1500,- er et meget lille budget, men det er absolut ikke umuligt. Hvis manden kan nøjes med éen højtaler på et minianlæg, så kan jeg umuligt forstille mig at han bliver kræsen over et par højtalere til 500 på dba.

Sæt dig ned sammen med ham en dag og kik på billede annoncer på dba, om ik andet så bare for at vide hvad han kunne tænke sig. Stå meget fast på at gulvfront giver så meget mere, for det gør det sq i den prisklasse, men hvis han virkelig nægter så har jeg (naturligvis ) et andet forslag.

Sådan et creative sæt som jeg nævnt før, har jeg faktisk kikket lidt nærmere på (blive lidt nygerrig efter hvad sådan et sæt egentlig skulle fodres med for at du. De billige surround sæt er typisk forbundet med 3 sterio minijacks. Så hvis du kan lave noget bix så du kan koble dine højtalere udgange på minijacks, så er det jo også en meget prisgustig løsning. Det kan IKKE spille højt og spiller absolut ikke flot, men du kommer af med din receiver, han får surround og mulighed for at udvide når han bliver træt af dåsehøjtalerne. MEN!! Vær opmærksom på at dette ide ikke er testet og der KAN opstå komplikationer bl.a. fordi; Subben er passiv og køre i samme stik som centeren, højtalerne er bygget til at køre på en computer (lav effekt, ukendt impedans) og lige en gang til for bagerste række. Sådan nogen plastik højtalere er noget at det mest skrabede l**t man overhoved kan opdrive og er i mine øjne noget fanden har skabt i sin vrede.

Tror ik du kan finde et ordenligt sattelit system til 1500,- men man kan god får nogen gulvhøjtalere som sparker igennem for 500, en center kommer nok desværre til at koste det samme, men er i mine øjne også den vigtigste højtaler i et 5.1 (eller 5.0) system mens baghøjtalerne bare skal være der for at der ikke mangler noget i lydbilledet, så længe de ikke forvrænger noget, så er kvaliteten af mindre betydning. Du skal være velkommen til at printe og vise disse indlæg til din ven.

Så kan jeg jo passende afslutte med at han skal føle sig meget heldig at han har en ven der faktisk gidder at hjælpe ham og at hvis han virkelig får et surround system til de 2500,- (ht + receiver) så skal det nok være en af danmarks absolut billigste surround system til dato og hvis det er de rigtige tilbud i får fat i så bliver det absolut ikke danmarks dårligste.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

ellers er Jamo-HT'erne der engang blev solgt i Fona ogsaa en ganske ok loesning... det er sat Ht'ere, og sub (den sub hvor der er en helt sort glasplade oven paa)...mine foraeldre har saadan et saet, og det spiller sku godt...specielt nu hvor det er sat Ht'er.

Nypris for to sat'HT er og sub var 2700kr for ca 4 aar siden...saa man kan nu nok faa et sat et helt surroundsaet sammen i dba.dk til de 1500kr...

Og saa goer det jo ikke noget at det er en stilet sub, og flotte satter...

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

hej

tjek lige tilbudssiderne her på sitet. har set et tannoy av ht sæt hos audioconcept i aalborg der vist ikke var vildt dyrt...

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes