Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.
Jeg er ny her på sitet og søger ydmygt hjælp i forbindelse med anskaffelse af Head-fi.
Situationen:
Forsørgeren vil gerne se TV og lægger derved beslag på Lyngdorf´en og mine Sonus Faber, da hun "synes om lyden" og ikke vil nøjes!

Jeg har ikke lyst til at se forsørgerens foretrukne program, har faktisk mere lyst til at lytte til Peter Thorup, Ry Cooder eller Louise Hoffsteens pragtfulde stemme.

Løsningen:
Lukkede hovedtelefoner samt forstærker skal anskaffes.
Jeg tror jeg har spottet de ønskede "bøffer": Denon AH-D2000 (ca. pris- og ambitionsniveau)

Problem:
Hvilken krav stilles der til en HeadAmp, såfremt jeg ønsker at tage signal direkte fra min Primare CD21 til HeadAmp til "bøffer", altså uden om Lyngdorf´en?
Jeg benytter analog-out til Lyngdorf´en, kan jeg benytte digital-out til HeadAmp´en?
Er det en fordel at benytte Lyngdorf´en i.f.m. "bøfferne" eller klarer de sig fint med HeadAmp´en alene?
Kan jeg tage signal fra min PC til HeadAmp?
Jeg søger HeadAmp i prisklassen op til dkr.: 3000.-. Gode og knap så dyre har selvfølgelig også interesse.

Jeg håber ikke det er for meget på en gang, og håber på at få lidt respons.
På forhånd tak og med venlig hilsen.
Niels
Til top Vis Niels CBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels CBG

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Velkommen til Niels

Jeg kender din situation, og jeg tror vi er mange der må leve under lign forhold

Okay for det første, jo tættere på kilden du kan komme er som regel det bedste, selvom at en god preamp tit er en god ide. Men du kan jo prøve begge dele. Dernæst ja du kan godt få en amp med indbygget dac så du kan få lyd fra computeren.

Jeg vil mene du har mange muligheder, Der er selvfølgelig x-can v8 som kan det hele da den har usb indgang og analog indgang. Dertil kommer at du kan høre den og prøve den i DK, hvilket du meget sjældent kan. Den koster ca 3400kr mener jeg.
En billigere mulighed er en Compas Dac som du kan læse om herinde, eller en Zero dac (denne har coax indgang men ikke usb).
Ellers er der også alle Meier forstærkerne, som fåes i alle prisklasser med og uden usb indgang. En corda Cantate 2 skulle være en super forstærker btw, og den koster 400euro.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tak til Techtrino.
Jeg vil straks undersøge de beskrevne muligheder.

Mvh. Niels

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

RudiStor forstærkere har en fortræffelig synergi med Dennon hovedtelefonerne ved jeg både af egen erfaring og fra hvad en del andre skriver om på
head-fi men priserne starter over det budget du angiver.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.
Tak til både nc8000 og Techtrino for jeres indlæg. Compass´en kunne være en mulighed.
Er der nogen herinde der ved, hvorvidt (og hvor) man kan købe en "splitter", så jeg kan tage analog output fra min Primare CD21 til såvel min Lyngdorf og til en HeadAmp uden væsentligt tab fsa. lydkvaliteten.
På den måde ville jeg kunne udnytte den gode DAC i Primaren til hovedtelefonerne, mens "forsørgeren" benytter Lyngdorf´en til andet formål. I bekræftende fald kunne jeg "nøjes" med en HeadAmp uden DAC og digital indgang. Hvad kunne så være et godt match til en Denon AH-D2000.

På forhånd tak og med venlig hilsen

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Der findes RCA splittere, men det er generelt noget rod synes jeg. Men jeg har et par liggende, hvis du gerne vil prøve det alligevel.

Du kunne også prøve at se på meier-audio.de. Jeg har kun de bedste erfaringer med at handle hos Jan Meier og hans grej lyder godt.

Han har forstærkere i stort set alle prisklasser og med og uden DAC. Hvis du har mulighed for at sidde ved PCen kunne f.eks. en 3move være et bud eller den dyrere Cantate 2.

Btw er Denon D2000 et godt valg til en lukket allround hovedtelefon.

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Tak til Kane.

Jeg er principielt enig med dig i at det er noget rod med splitter, men: Jeg har investeret i en, synes jeg, rigtig god CD-spiller, med en rigtig god DAC, og den vil jeg gerne kunne udnytte når "she who must be obeyed" benytter mit (vores) isenkram til andre formål. Jeg er for doven til at flytte stik efter skiftende behov.
Derfor:
Har du konstateret, en for dig, væsentlig forringelse af lydkvaliteten ved brug af splitter? (Subjektivitet; beklager)
Hvorledes fungerer det? Er det RCA-stik til CD-spilledåsen med plads til to ud-stik eller en ny kasse?

Min Hifi-fortid drejede sig primært om mange og store glæder produceret af kunstnere, vinyl, Mørch, Kuetsu, Sugden og MagnePlanar.
Jeg har ingen erfaring inden for den digitale HiFi-verden og stiller derfor måske nogle lidt underlige spørgsmål. Derfor Pardon.

Så vidt jeg kan se, er Meier´s amp´s digitale indgang en USB-indgang. Er er lydkvalitetsforskel mellem en coaxial/tokslink indgang og en USB ditto. USB er en computerstandard og coaxcial vel en HiFi-standard? Men når det er digitalt, betyder det vel intet, sålænge det er en kvalitetskomponent.
Mvh.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Nja det burde ikke betyde det store, det er jo alt sammen et digitalt signal, så om 1 og 0 erne er via usb eller coax betyder det ik så meget.
Jeg mener det der sker i en digital usb indgang er at usb signalet konverteres om til hvad der svarer til coax, og dette skulle ikke betyde noget for lyden... Men det er ikke noget jeg har kilder på, bare noget jeg mener at huske. Men jeg tror ikke Meier ville vælge en dårlig løsning

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

postkurt skrev:
Tak til Kane.

Jeg er principielt enig med dig i at det er noget rod med splitter, men: Jeg har investeret i en, synes jeg, rigtig god CD-
spiller, med en rigtig god DAC, og den vil jeg gerne kunne udnytte når "she who must be obeyed" benytter mit (vores)
isenkram til andre formål. Jeg er for doven til at flytte stik efter skiftende behov.
Derfor:
Har du konstateret, en for dig, væsentlig forringelse af lydkvaliteten ved brug af splitter? (Subjektivitet; beklager)
Hvorledes fungerer det? Er det RCA-stik til CD-spilledåsen med plads til to ud-stik eller en ny kasse?

Min Hifi-fortid drejede sig primært om mange og store glæder produceret af kunstnere, vinyl, Mørch, Kuetsu, Sugden og
MagnePlanar.
Jeg har ingen erfaring inden for den digitale HiFi-verden og stiller derfor måske nogle lidt underlige spørgsmål. Derfor
Pardon.

Så vidt jeg kan se, er Meier´s amp´s digitale indgang en USB-indgang. Er er lydkvalitetsforskel mellem en coaxial/tokslink
indgang og en USB ditto. USB er en computerstandard og coaxcial vel en HiFi-standard? Men når det er digitalt, betyder det
vel intet, sålænge det er en kvalitetskomponent.
Mvh.

Det er sådan et par her jeg har

det kan godt være at kvaliteten ikke har været i orden, men jeg oplevede en mærkbar forskel i lydkvaliteten.

Men er der ikke en tapeout på din forstærker, som du kan koble hovedtelefonforstærkeren til?

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej Kane.
Der er udgange nok fra min forstærker, men kun een kan benyttes. Såfremt "hun" bruger forstærkeren, kan jeg ikke.
Derfor skal jeg lave et "bypass", så CD-signalet kan gå to veje. Det ser ud til at dine "dimser" kunne gøre tricket.
Det kan jo være, jeg er mindre kritisk over for lydkvalitet en dig.

Det kunne være spændende at prøve dine splittere,; jeg kan ikke teste dem med HeadAmp, men såfremt der er hørbar kvalitetsforingelse i Primare -> Lyngdorf -> Sonus Faber-kæden vil jeg nok observere dette.

Hvor kan jeg købe disse splittere?

Mvh.

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mine hos førnævnte Meier-audio, men jeg tror de fås mange steder.

Men mine ligger bare i en skuffe, så du skal være velkommen til at kigge forbi og hente dem - du kan lige skrive en pm.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Nja det burde ikke betyde det store, det er jo alt sammen et digitalt signal, så om 1 og 0 erne er via usb eller coax betyder det ik så meget.
Jeg mener det der sker i en digital usb indgang er at usb signalet konverteres om til hvad der svarer til coax, og dette skulle ikke betyde noget for lyden... Men det er ikke noget jeg har kilder på, bare noget jeg mener at huske. Men jeg tror ikke Meier ville vælge en dårlig løsning

Dette er nu en sandhed med modifikationer afhængig af hvordan dac delen er implementeret. I min gamle iBasso D1 var der markant forskel på lyden om den kom ind via usb indgangen eller via coax/spdif indgangen hvor de sidste var væsentligt bedre.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret, der er forskel, specielt alt efter hvilken type usb konverter der er brugt. Hvis der er brugt en "dyr" en så er der ikke den store forskel. Eks så er Gd-sounds 19MK3´s lyd meget dårligere fra Usb indgangen, som Kingwa har skrevet i en mail til mig:

USB input apply PCM2707, it only support to 16bit/48khz input.
Coxial apply DIR9001, support to 24bit/96khz input.

Men mon ikke Meier bruger en dyr omformer (kun noget jeg gætter mig til, fordi at folk synes den lyder godt vi usb)

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Alle og tak for de kompetente indlæg.

Jeg forsøger mig med et par "splittere" som Kane beskriver og ren HeadAmp. Venter med at anskaffe nye HTog anvender i starten mine gamle Denon AH-D750 , som stammer helt tilbage fra min SUGDEN periode. Jeg har ikke sammenlignet dem med nyere modeller, med nu vil jeg forsøge at få et ordentligt setup, og så derefter vælge HT´er.

Tak for hjælpen og med venlig hilsen

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Jeg har nu undersøgt lidt selv, og det ser ud til at visse HeadAmp´s har såvel line-in som line-out.

Betyder det, at jeg kan tage analogt signal fra min Primare CD21 til HeadAmp line-in og derfra line-out til min Lyngdorf line-in. Derved kan jeg jo få glæde af min Primares fine DAC til såvel HT som højtalere (via Lyngdorfen), uden at skifte kabler. Forsørgeren kan også bruge Lyngdorfen til hendes TV-oplevelse og jeg høre musik fra CD´en via HeadAmp og hovedtelefoner. Er dette korrekt forstået?

Jeg har set at MF XCAN v8, Rega ear og Project har Line-out, findes de andre?

Er der fordel ved at købe Head-Fi i England for tiden?, er der butikker der vil sende til DK? Jeg har set at man kan købe Denon AH-D 5000 i US til en slik (ca. $450), men det er uden moms og told, så kunne man evt. gøre et godt køb i England vil jeg da gerne prøve det.

Mvh.

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2008
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kan du godt bruge Heed canamps lineout videre til forstærker. og Regaen har jeg selv brugt på den måde indtil jeg fik adskildt mine anlæg, men x-can står der kun må gå videre til båndoptager og lignende, men om det betyder det ikke kan lade sig gøre ved jeg ikke.

Jeg vil i øvrigt sige at mine  erfaringer med heeden siger at den klart er bedst til højimpedante hovedtelefoner og denonerne er noget af det laveste, hvorimod at x-can v8 drev mine 42 ohms w1000 med stor autoritet. Jeg tror også at x-can rent tonalt vil være ret god til denon og det er også flere gange blevet anbefalet på headfi.org

Til top Vis Kasper Kj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Kj

Kasper Kj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2008
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Ups hov! forkert tråd. Det var ikke en heed men en headamp der var tale om. Nå men resten står jeg stadig bag!
Til top Vis Kasper Kj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper Kj

Niels CBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Er der nogen der kender eller har kommentarer vedrørende GD's ST-3?.

Der er en Pre-out. Betyder det, at det analoge signal fra CD-spillen kan føres tilbage til min forstærker og derved køres videre ud til højtalere?

Mvh

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ja det vil jeg mene selvom det er et lidt sjovt ordvalg. Pre-out er normalt noget man har på en integreret forstærker som samtidig giver mulighed for at trække signalet fra forforstærker delen ud til en ekstern effektforstærker.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
Ja det vil jeg mene selvom det er et lidt sjovt ordvalg. Pre-out er normalt noget man har på en integreret forstærker som samtidig giver mulighed for at trække signalet fra forforstærker delen ud til en ekstern effektforstærker.

Med mindre det er hensigten at den skal kunne bruges som forforstærker, så giver navnet meget godt mening.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes