Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: genbrug fra HF275 - også til sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Nu skal det være. Nu slagter jeg mine HF275 - Helios.

Jeg genanvender dynaudio Esotec 260 og Seas G17REX/P i en lille 10-liters højtaler, og følger anbefalinger om et mere enkelt delefilter fra LC Audio Technology. Jeg har valgt at bruge Seas-enheden fordi jeg holder meget af dens naturlige og autentiske måde at gengive vokaler på.

Tilovers har jeg et par Scanspeak 18W 8545. Jeg overvejer om jeg skal bruge dem i en subwoofer-konstruktion. Jeg har i forvejen en woofer, også hjemmegjort, men jeg tiltror de scanspeak enheder en hurtigere og mere kontant bas-gengivelse.

Jeg vil gerne høre - og gerne råt for usødet:

Er jeg helt ude i hampen når jeg vil anvende de to enheder til en subwoofer?

Burde jeg vælge at  bruge Scanspeak-enheden i den "lille" konstruktion i stedet?

Så vidt jeg husker, hørte der til HF275 to store spoler med, som skulle placeres adskilt fra delefiltret - vistnok i forbindelse med basgengivelse (22 mH, Ø=2 (IT-trafo). Vil det være en idé at tænke disse ind i en subwoofer-konstruktion.

Og endelig: hvad vil den mest oplagte kabinet-løsning til subwooferen være?

Med håb om oplysende tilbagemeldinger:

 

Kaj Schrøder Hansen

 

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

18W8545 vil være ok for lille moderat-sub

Måske en ide at lave en 6.orden bandpass sub ned til 35hz, selvom mange nok nu siger nej nej


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

18w  skal have 25-30 liter i et lukket kabinet.  En spole på  5 til 8 mH  i serie og en kondensator på 50 til 80 paralell ... det er kanon opløsning
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

musicus: - jeg tænker på at bruge begge Scanspeak 18 W i min subwoofer-konstruktion. Er det klogt? Vil det hæve dem lidt over "lille moderat sub"?

jørstad: jeg er ikke så meget hjemme i delefilter-delen. Kan jeg genanvende de store spoler til noget som helts? - eller skal de i containeren med metal på genbrugspladsen?

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Når der tales subs, så er aktiv deling altså vejen frem. At sige en enhed er hurtigere end en anden er lidt noget vrøvl og mindre enheder er nødvendigvis ikke "hurtigere" end en stor, hvad end der så menes med det. er det dens evne til at accelere? er det dens evne til at spille langt op i frekvensområdet? er det den evne til at starte og stoppe hurtigt?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

kajshan skrev:

musicus: - jeg tænker på at bruge begge Scanspeak 18 W i min subwoofer-konstruktion. Er det klogt? Vil det hæve dem lidt over "lille moderat sub"?

jørstad: jeg er ikke så meget hjemme i delefilter-delen. Kan jeg genanvende de store spoler til noget som helts? - eller skal de i containeren med metal på genbrugspladsen?



2 basser i samme kabinet giver mulighed for et pushpull design, eller evt isobarisk
Isobarisk giver dog ikke mere output, som almindelig pushpull
2 enheder i paralel vil give fortstærkeren flere kræfter, kva den lavere impedans

Hvis du har pladsmangel kan en monosub bruges
Ellers vil det nok være bedre med 2 seperate subs
Dem kan du stadig forbinde i paralel og drive med 1 fælles forstærker

De store 22mH kunne nok bruges, men jeg vil stadig anbefale seperat forstærker
Hvis du har en ekstra forstærker, kan den måske bruges til det

Skal du ud og købe, så er det bedst at satse på en rigtig subforstærker med aktivt filter

Hvis du forventer at spille meget højt er 18W nok ikke værd at bruge meget energi på, men til mere normalt niveau sikkert ok

Men lav en monosub, med enheder monteret i pushpull på modsatte flader - en rimelig optimal løsning, indenfor rammerne, og så har du da ikke spildt alt for meget tid og penge på det




 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er i den heldige / uheldige situation, at jeg er flyttet i noget mindre - og stadig gerne vil have plads til mit flygel. Jeg har været meget glad for højtalerne, men det er altså blevet umuligt at placere dem ordentligt.

Jeg har allerede investeret i dele til LC-delefiltret, 2-vejs ganske vist - med henblik på slagtningen. Og jeg kan dog godt følge de indlæg der tidligere har været omkring HF275 - dels med det nidkære delefilter, og dels med den lidt ejendommelige kabinet-konstruktion.

I og med at jeg genanvender enhederne, og i første omgang stiller de gamle kabinetter i garagen, så HAR jeg jo muligheden for at vende tilbage til dem. Jeg er dog optimistisk i forhold til at de gode materialer udgør et godt udgangspunkt for en glimrende løsning - med to mindre højtalere og en sub.

Mvh. Kaj

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Ca 40liter(netto) for 2 x 18W, hvis jeg har brugt de rigtige data


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Kære musicus - tak for interessante input - og som altid - når man spørger om noget, går det op for en hvor lidt man ved - og hvor meget det nok er nødvendigt at vide for man kan komme i gang. Men det er jo en interessant udfordring.

Lyder interessant med push-pull. Jeg kiggede lige på http://www.danmarx.org/audioinnovation/theories.html 

for at se om jeg kunne forstå princippet. Og det tror jeg faktisk at jeg kan. Og det lyder helt rigtigt til mit formål.

Jeg forsøgte mig lige med winISD - uden at være særligt meget hjemme i programmet - den nåede frem til omkring 27 l - men i en "Isobaric" løsning. jeg tror faktisk mere på de 40l som du er nået frem til.

Skal der ingen delefiltre i push/pull-konstruktionen ? - forudsat særskilt sub-forstærker med cutoff-mulighed naturligvis!

Mvh.: Kaj

 

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

kære musicus

Så slår det mig pludseligt: Jamen - min gamle "bløde" Ace B2-50 sub  - er det ikke netop push pull - med 6,5" enheder?? - Jo sgu! En "vintage"-konstruktion ganske vist. Hvad mon der sker hvis jeg skruer mine Scanspeak-enheder i den konstruktion?

http://www.hifigoteborg.se/Audio%20pro%20b2-50.htm


Den spilller djævelsk dybt - men uden nævneværdig "punch" - så - måske skal jeg til at tænke mere i "teenage-subs" - og alligevel gå efter større membraner - lidt som du også skrev tidligere.

hmmmmm......

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 Maj 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

kajshan skrev:

Jeg forsøgte mig lige med winISD - uden at være særligt meget hjemme i programmet - den nåede frem til omkring 27 l - men i en "Isobaric" løsning. jeg tror faktisk mere på de 40l som du er nået frem til.

Skal der ingen delefiltre i push/pull-konstruktionen ? - forudsat særskilt sub-forstærker med cutoff-mulighed naturligvis!



2 enheder i isobarisk skullle resultere i det halve volumen, i forhold til EN enhed
Men den giver i sig selv ingen større fordel, andet end mindre kabinet
De 40liter var IKKE isobarisk, men ordinær pushpull, med begge enheder synlige, men den ene enhed med magneten udad
27liter isobarisk lyder umiddelbart lidt stort til isobarisk
Er du sikker på beregningen

Hvis du vil beregne en ordinær pushpull med winISD skal du bare fordoble VAS
Altså alle data som EN enhed, undtaget 2 x VAS, medmindre der er en funktion for antallet af enheder
Og det lyder som at du nok alligevel får et andet resultat end mine 40liter, og det kan sagtens være mere rigtigt end mit forslag
Stort set alle programmer giver større eller mindre forskelligt resultat, og hvilket der er mest pålideligt ved jeg desværre ikke
Men det afhænger jo også af hvilken nedre frekvens man tuner til
Jeg synes at ca 35hz vil være fornufigt, da enheden ikke har voldsomt stort Xmax
Men hvis du aldrig spiller højt kan du måske tune til ca 30hz
Du skal også vurdere om porten får en fornuftig størrelse

Delefiltre? Jo da
Da paralel koblingen af 2 enheder give den halve impedans, vil en 22mH spole blive endnu mere effektiv, men problemet er egenressonansen, så det er lidt uberegneligt


Din ACE sub har en meget speciel forstærker, og den ville jeg ikke pille ved - men jeg mener da at den har 5" basser

Det er også ved at blive "in" med adskillige subs placeret rundt omkring
Så reelt skulle du bare kunne supplere med et par subs mere hen ad vejen, hvis du mangler power
Det påstås faktisk at mange mindre subs er bedre end feks 2 større - men det vil nok få nogen op af stolen



Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

kajshan skrev:

Den spilller djævelsk dybt - men uden nævneværdig "punch" - så - måske skal jeg til at tænke mere i "teenage-subs" - og alligevel gå efter større membraner - lidt som du også skrev tidligere.

hmmmmm......



Tja, det er jo dine penge

Men hvad der snart er det klogeste tør jeg ikke sige

Spørgsmålet er nok lige så  meget om du kan få den 2vejs top til at spille




Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej musicus.

Tak for svarene - det hjælper mig virkelig videre i mine overvejelser.

Jeg synes det lyder meget interessant med flere subwoofere - især det indebærer at man kan lade f.eks. ACE's enormt dybe toner supplere med lidt "punch" fra en mere tidssvarende konstruktion. I den sammenhæng kan jeg godt se, at det nok ikke er mine Scanspeak der er det mest oplagte valg.

Men du gør mig ganske nervøs i forhold til min 2vejs top - jeg havde egentlig en forventning om, at det var nogenlunde lige ud ad landevejen. OK - godt nok er 10 liter måske lige småt nok - måske skulle jeg vælge 14 liter, som Seas GPREX17/P efter sigende skulle trives bedst i.

Jeg tænker på at lave et lukket kabinet. Jeg tænkte først på at lade diskanten være i kabinet for sig selv - lidt i stil med B&W's gamle topmodel - (var det 802 - 901 eller?) med bas for sig  - mellemtone for sig - og diskant for sig. Men i langt de fleste nye reference-konstroktioner har man ikke fundet anledning til at flytte diskanten for sig selv.

Hvori består dine betænkeligheder med min 2vejs konstruktion?

Med venlig hilsen:

Kaj Schrøder Hansen

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

hej musicus

 - måske med afsæt i denne konstruktion:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=210&Itemid=202

- og så med det nævnte delefilter fra LC Audio Technology - specielt udregnet som alernativ til det eksisterende i HF275 Helios

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Mvh. Kaj

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Og for øvrigt - så ER det to 6,5" enheder i Ace - som det fremgår af den vældigt underholdende engelsk/norske brochure - se DET var tider!

- her - kopieret direkte fra brochuren fra 1978:

"This optimum systems do that we can to fulfil the lined up, hard, the requirements with two specialgjorda 6,5 " högtalarelement.

For these elements, we have through ACE-Bass reversed the oscillated massan - för both elements tillsammans - från 38 to 260 g, the moderation from 25 to 56 kg/s and f jädringen from 0,45 to 0,25 mm/N."

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Maj 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

kajshan skrev:


 og så med det nævnte delefilter fra LC Audio Technology - specielt udregnet som alernativ til det eksisterende i HF275 Helios

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Mvh. Kaj



Så burde det jo fungere

Bedste montering for diskanten er på fronten

Men originalt er den jo forsat lidt bagud, som er en nem mulighed man har ved løststående diskant

Du kan evt lave en trappet forplade, sådan at fronten betår af 2 stykker plade uden på hinanden

Praktisk gøres det nemt ved at samle kabinet med kun en 1/2 frontplade til diskanten, og derefter montere frontpladen til mellembassen udenpå, med lidt overlap

Alternativt kan du også bare montere bassen øverst i kabinet, og så montere diskanten i et par stykker L-plade som står ovenpå baskabinet - så kan du stadig justere diskanten, hvilket kan være en god detalje
Evt udføres diskant sektionen som en separat kasse, som så evt kunne indeholde delefilter og terminaler
Bassen ledning føres lodret op til diskantkassen, som fint kant have et større hul i bunden, så der kan skubes lidt frem og tilbage

Er du rigtig fræk laver du en lille waveguide/horn i diskantpladen, og monterer diskanten fra bagsiden - absolut den bedste og mest elegante løsning, og det ville bestemt være mit personlige valg

Troels Gravesen har også designs hvor han viser hvordan man tilpasser en lille plastik waveguide, og den sørger automatisk for lidt forsætning af diskanten, som så fint burde kunne placeres på samme front som bassen

Husk fine runde kanter overalt, eller evt 45grader brækked kanter



Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen musicus.

Tak for mange gode input - som har ført mig til følgende "kladde" - (som jeg vil afprøve i praksis):

lukkede kabinetter på 10 liter, delefilter som beskrevet af LC Audio Technology. Jeg har valgt PCA-elementer fra Frequence.dk.

Kabinetterne bygges i 19 mm. MDF, og forpladen "trappes" efterfølgende med et stykke spærtræ - tykkelse 45 mm, lagt uden på MDF-kabinettet. Der er på denne måde god plads til rigelig afrunding. De 45 mm svarer præcist til den forskydning imellem enhederne, som blev angivet i HF275 Helios.

Jeg går i gang med at save nu - og skal til at øve mig med overfræser. Hvis du kan forudse katastrofer - eller bare misforståelser - så skriv endelig - jeg går ind og checker en gang imellem.

Med venlig hilsen:

Kaj Schrøder Hansen

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

LC filteret vil med sikkerhed blive en katastrofe. Der skal et nyt, målt og beregnet filter til.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

jazzman 

f**k - så er jeg PÅ den. Nå - jeg er så langt - så nu må jeg høre hvordan det lyder.

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

2vejs er ikke det sværeste, men serie filtre aner jeg intet om


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes