Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 16:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Leak stereo 20 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Nogen der har erfaringer med sådan en? Hvad skal man forvente at skulle give for et pænt restaureret eksemplar? Hvad kan man forvente rent lydmæssigt? Vil det overhovedet passe ind i mit setup (istedet for the end xp)? Hvad skal man være særligt opmærksom på?

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

ring på 22158894 - Jeg har en af dem... - Og nej IKKE til salg!!!

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft en leak st 20, den lyder fint, men der er grænser for, hvad den kan præstere. Behold din XP og dit set-up, men prøv endelig rørforstærkeren, den ødelægger bestemt ikke musikken.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt en Leak 20 vil passe ind i dit setup afhænger af mange ting !.....

Rent effektmæssigt (med dine Carlsson oa50.3) burde det være nok i et ikke alt for stort rum - skønsmæssigt ville jeg sige max en 20 m2 (selvfølgelig igen afhængig af musikvalg og ønsket opnåeligt lydtryk i lyttepositionen).

Går ikke ud fra at du spiller djævlehøjt - for så havde du formentlig en helt anden type højttalere !.....

Så ja, jeg tror sagtens du skynde dig ud og købe denne lille perle - er helt sikker på du bliver endog meget glad for resultatet !....

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inputs. nej, jeg skal ikke spille djævlehøjt. Jeg er meget glad for liveindspilninger af rytmisk musik, eks. Marvin Gaye, John Lee Hooker og James Brown, Så lytter jeg også gerne til eksempelvis Neil Young, Bob Dylan, Lyle Lovett, Joan Armatrading, Blues Brothers, Steely Dan og Stevie Wonder. Vil en sådan rørbamse kunne bidrage med noget i forhold til den slags musik?

Jeg er helt novice på rørområdet - så jeg venter i spænding på jeres synspunkter. Og tak, Tonni, det kan være jeg ringer, hvis jeg kommer videre i mine overvejelser.

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Vil en sådan rørbamse kunne bidrage med noget i forhold til den slags musik?

Ja; musik !.....

Ikke en helt uvæsentlig faktor !......

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

bjerager skrev:

Vil en sådan rørbamse kunne bidrage med noget i forhold til den slags musik?

Ja; musik !.....

Ikke en helt uvæsentlig faktor !......

Tjae, det var også noget i den stil jeg regnede med - men nogen idé om, hvad en rimelig pris for et restaureret eksemplar vil være? Hvad er der af alternativer, som er til at betale?

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af mange ting!
Er det en original, eller moddet, amp du står med?
Hvilke rør sidder der i den (fabrikat) og hvor gamle er de (timer)
Hvilken generation er det? - Der findes flere forskellige trafoer i dem...
osv.

Den jeg har er fra mellem '58 og '62 nok nærmest '59 - men kan ikke dateres nøjere da de originale testmærker ikke var med da jeg købte min...

Jeg gav £ 266,- plus £ 70,- i fragt og indpakning. - For 5½ år siden. - Og den skulle have nye kondensatorer + et par modstande skiftet... - I alt nåede den op i 4200 Kr.
 Prøv at se på ebay.co.uk hvad de går for i dag...

Lyden er ikke den svampede gumpetunge lyd man ofte forbinder med "rørlyd" - men absolut stadig med den varme der klæder jazz/blues og småensembler så godt! - Med mine horn har den også magt nok til at Rock'e med det lidt tungere som f.ex. Pink Floyd...

- Dette dog fordret at du holder dig til de mere følsomme højttalere gerne under 2-3W i driftseffekt!!!
Min driver Lowther PM6A i acousta. - Men er ikke glad for mine B&W DM2A der slet ikke åbner...

Men vil du have det uddybet står nummeret jo længere oppe i tråden...

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

På et tidspunkt kunne jeg godt tænke mig eventuelt at bytte min carlsson ud med et par små horn, transmissionsline eller kvartbølgehorn, og til det formål tænkte jeg at sådan en leak sag ville gøre god fyldest.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Tror du bliver nødt til at høre et setup, med horn og rør, før du kaster dig ud i investeringer...

Når det kommer til transmissionlines er det omvendte horn, dvs. de dæmper i stedet for at forstærke.
De har høj, ofte meget høj, driftseffekt! 6-8W eller mere! - Så der vil en stereo 20 blive kvalt!!!

Omvendt er horn meget besnærende, og dynamiske, men næppe neutrale/monitoragtige! og de har en anden ting mod sig! Skal de spille dybbas bliver de STORE!!! - Dette skyldes at den nedre grænsefrekvens er bestemt af hornlængden! - Mine, der måler ca. 43*57*89 cm, har en hornlængde på ca 1,6 meter rækker til omkring 40-45 Hz...

Når det er sagt er det jeg finder mest besnærende, ved horn, netop den dynamiske og impulsvillige gengivelse de har. dette skyldes dels hornet i sig selv, og dels det faktum der oftest bruges fuldtoneenheder. Dette gør der ikke er noget (elektrisk) delefilter der er indskudt i signalvejen. og dermed heller ikke noget tab i dette...

Pas på! - Dette kan gå 2 veje! enten har du, om kort tid, solgt din sjæl til "horndjævelen" hvorfra der ikke er nogen vej tilbage... Og ellers er du allerede nu så vennet til flervejskonstruktionernes kasse-løsninger/-lyd i ensretningens hellige navn at du bliver skræmt væk! 

Nogle vil givet vis sige at det er en forældet teknologi "alle andre" forlod, i ovennævnte ensretnings... - Der er mange religioner! Og min er horn!

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Glemte helt at spørge. - Hvor mange m2 er dit lytterum på?

Og skulle du komme til østjylland, er du selvfølgelig velkommen til et lyt....!

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Har set en på ksb til 4,5 af de store. Det var et eksemplar i god stand.

Kombineret med horn er det nok ikke tosset

Held og lykke med jagten!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

tak for inputsene. Engang hørte jeg et par horn med lowther-enheder i spille "Jazz at the pawnshop" i en lile butik, som lå på Jagtvej i københavn - i Nørrebro-enden. Det tog næsten vejret fra en. Hørte også engang et par coral beta 8 i et par store horn, oogså en lækker oplevelse.

Mit lytterum er en stue på ca. 3 x 7 meter. Store horn har jeg ikke rigtgt plads til. Jeg har gået og forelsket mig lidt i sådan nogen her: http://www.planet10-hifi.com/tom-zHorn.html , eller sådan et par her: http://www.ejjordan.co.uk/systems/jx92_system.html

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hej Anders,

Leak forstærkerne er meget velansete herovre i Storbritannien, så de er ikke altid til at betale. På den anden side er pundet for tiden meget lavt nede, så der er måske en del handler på eBay hvis du prøver (se senere).

Selv har jeg, som du måske osse ved, et aktivt tre-vejs system med Audiovector M3 sig, AVEX og tre Radford STA forstærkere (og en M3 Sig sub). Rør er asolut at foretrække og i sådan en kombination kan der spilles højt, selv om hver forstærker kun er på 15 watt.

Der er et skæl imellem dem der foretrækker Radford og Quad rørforstærkere og dem der foretrækker  Leak. I AT audio hvor jeg havde min gang for mange år siden, sagdes det at leak forstærkerne var "typiske" rørforstærkere (=farvede i mellemtonen). deres egenskaber vil nok passe et par Carlson højtalere, men neutralt er det ikke. Du vil nok finde det samme med hornhøjtalerne. I firserne kørte jeg min første Radford med et par Super ACE horn fra High fidelity med Lowther PM2 mk I. En dejlig kombination, men jeg foretrak alligevel Ole Klifoths Satellit højtaler fra High Fidelity og solgte Lowtherne som en konsekvens og kørte Satelitterne med Radford STA 15 i mange år.

Leak TL 12 (baseret omkring EL84) går for tiden til omkring 500-600 pund, Stereo 20 (baseret på EL 34) går til omkring 7-800 pund (selvom der lige nu er tre par til salg til imellem 500 og 600 pund, fast pris) , et Quad sæt vil koste omkring 800 (der er lige nu et par til en helt urealistisk pris (1310 pund), Radford sta 15, 900-1200 pund. Jeg har tracket priserne på radforderne på ebay i lang tid, mens jeg har lagt mærke til, snarere end "fulgt" priserne på de andre.

mit råd, hvis du ville skifte til en mere u-effektiv dynamisk højtaler ville vaære at bruge en sereo 2x15 Watt forstærker til at bi-ampe dine højtalere. det skulle give masser af dynamik og især vil forvrængningen ikke plage diskanten, men iskedet optræde i mellemtonen, hvor hørelsen er mere tolerant.

Vh Frederik 

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik, længe siden.

Jeg lurer lidt på sådan en fra ebay. Jeg er lidt i tvivl fordi en konsekvens af at anskaffe mig sådan en er, at jeg af pladshensyn må skille mig af med min denon dl 57l. Lige nu har jeg den sat op med en signet tk7e pickup, og af en eller anden grund lyder netop den kombination ret tiltalende, såe...

Så mange valg, så lidt tid...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Nu i er inde på LEAK - kender i en LEAK st 25 - mono model - i givet fald - har i en mening om lyden ?

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

@ Bjergager

hvis du af pladshensyn overvejer at skille dig af med den denon, inden du kender resultatet af dine overvejelser... - Jeg ville nok finde et depot at misbruge!

Men tror du skal passe på! - Den "lille" Stereo 20 har en forbandet evne til at gøre"noget" ved, især, mellemtonen...

@ r-l-b

Den mono "st 25", hedder den TL12, TL25A eller TL25 Plus? De to førstnævnte er meget eftertragtede og med KT66 i udgangen. Mens TL25 Plus er derimod ret almindelig og knap så transparens som stereo 20 / TL12 Plus... - Dog har den flere kræfter, grundet EL34'erne i udgangen...

For mere info anbefaler jeg et besøg her!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

jeg er lidt i tvivl for jeg fik opgivet SLA 25 , men det kan jo være ST 25 A
til gengæld skulle den kunne tage KT66, EL34, eller 5881 så det lyder som den der hedder plus - den skulle være i grå og ikke guld og så skulle den være meget overdimensioneret

Jeg regner med at få den i den uge vi kommer ind i - så må vi se

Jeg tror der sidder kt66 rør i den jeg har på bedding - er det bedre eller værre end el34?

Jeg skal bruge den til et mono setup - hjørnehorn - gamle mono LPer - men selvfølgelig kunne det være fedt at kunne finde en magen til ved lejlighed så man også kunne lege i stereo

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

ps. tak for link'et Tonni

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b!

Vil ikke overtage tråden! - Men Der er ikke lavet en Leak ST(ereo) 25...
De 25'ere blev lavet i tre varianter.

Den første TL-25 var med KT66 i udgangen. - Den var med oktalrør hele vejen.

Den der fulgte hed TL-25A og havde en KT61 som skærmgitter-regulering, men ellers som forgængeren. - Hvis jeg husker rigtigt...

Og den tredje TL-25 plus og var med noval-rør i indgangen og med EL34 i ultralineær...
Det er i øvrigt den eneste af dem der er lavet i grå... Faktisk en nærmest koksgrå!

De to første er fra perioden 1947 til 1958.
Mens alle Leak's "noval-serier" blev lanceret fra 1957 og frem...

Vil du vide mere kan jeg henvise til denne gruppe! - Den er på engelsk og er besøgt af mange prominente hifi-folk...

Men et stort TILLYKKE her fra med amp'en!!! Er den renoveret med nye kondensatorer osv. Er det en dejlig amp til et mono-system!!! Lyden er knap så detaljeret som TL 12 plus og Stereo 20, men det er petitesser! - Og til gengæld er der flere kræfter til rytmisk musik...!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes