Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Reparation af grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen, der kan give mig et råd om hvad jeg stiller op med min Nakamichi PA5EII effektforstærker. Den er ved at være lidt træt og jeg har to gange loddet trætte lodninger på den. Jeg kunne godt tænke mig at få den sat i stand evt. skiftet printene, men hvor går man hen med sådan noget i det jydske og får kvalificeret hjælp uden at blive helt klædt af?

Hilsen Jonas

Til top Vis NorthernMist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorthernMist

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Det er jo sjældent at printet som sådan ryger, og trætte lodninger opstår pga af for mange termiske kontraktioner/ekspansioner - og her er printkortet ikke som sådan i farezonen. Hvis du kan finde de trætte lodninger, så er du jo fint kørende, og så kan du også starte med at skifte lytterne, især bulk lytterne ved transistorerne, da de typisk bliver udsat for den højeste driftstemperatur og er af mindre fysisk størrelse end hovedlytterne og derfor ryger først. De er formentlig rigtig langt fra fordums styrke efter knap 20 år eller hvor gammel skønheden nu er. Nu gætter jeg jo bare på hvad du mener med træt, men svækket transientgengivelse er et helt klassisk tegn på trætte bulk-lytter. Transistorer bliver ikke "trætte" på denne vis. De enten virker eller også virker de ikke.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har i år oploddet både min egen og min nevø's PA-5E MKII her for ikke så lang tid siden.

Problemmet med PA-5E MKII er at transistorene omkring BIAS kredsløbet "lodder sig selv ud" over tid, det er derfor at der er så mange der taler om "min PA-5 MKII køre skam med høj tomgang" min nevø' var en af dem (min egen har altid været "cool")

ydermere er der ofte problmmer med sjusket lodning af hoved-printne,  bla. havde min egen en udgangstrans som havde et ben der var mere end tvivlsom i lodningen (kunne se en japansk loddedame for mig, som under arbejdet snakkede for meget med naboen i produktionen) 

Desuden er der et andet skjult problem nemlig skrue-terminalerne på enretter/lyt-printet som ikke har fået andet end et meget nærigt loddebad.., det sidste resultere at når en ejer med de bedste intentioner ønsker at efterspænde skuerne, så brækker lodninger og det er noget som ikke kan ses med det blotte øje, printet skal udloddes for at det kan konstateres, det var hoved problemmet på min egen Naka som ikke rigtig kunne levere varen til mine CLS'er i det at højttaler minus ledningerne var "svævende"

en efter bemærkning..., min nevø's Naka blev lige så cool som min efter oplodningen ..., det undrerede ham en del for den lød jo meget bedre med koldere køleplader.

musik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,

Jeg kan anbefale dig at kontakte Vejle Radio & TV Service, indehaveren Bjarne Olsen vil være i stand til at hjælpe dig. Han er ikke verdens hurtigste reperatør men til gengæld den ærligste jeg kender i branchen - og rimelig i pris. Ring evt. til ham først på 75838877.

Hilsen/ Børge

Til top Vis musik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musik

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Der er jo Sound2Vision i Viborg som bla. servicere LCaudio produkter

http://www.sound2vision.dk/profil.html

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for den gode respons . Det er fedt at der er nogen, der gider hjælpe, når ens nærmeste er blevet syge. Jeg har skam været ved at kigge efter andet grej, men det jeg har passer mig så godt, så jeg har ikke lyst til at skifte...

Jeg har lige nogle spørgsmål og kommentarer til det I skriver:

1. Siankovic: Med træt mener jeg lodninger, der slipper printet. I mit tilfælde har det to gange i streg nu været en af de halvstore modstande, der sidder på rad og række, der har skullet loddes om. Den måde jeg har konstateret fejlen har været ved knas i lyden og manglende dynamik. Jeg synes stadig ikke diskanten altid er helt ren, derfor vil jeg gerne have checket forstærkeren helt igennem.

2. Siankovic: Hvor sidder de bulk-lytter du taler om - jeg er ikke super velbevandret i elektronik, men det kunne være en god ting at få gjort nu jeg er i gang alligevel. Jeg kan ikke rigtig huske, hvordan den lød for 15 år siden, da jeg købte den i forhold til nu . Kan du evt poste et billede?

3. ML_CLS: Jeg ved ikke, hvor BIAS-kredsløbet sidder, eller, hvordan det ser ud, men jeg kunne vældig godt tænke mig at kigge transistorerne, du taler om efter i sømmene. Måske du kunne poste et billede eller forklare placeringen?

4. ML_CLS: Hvordan skal "min PA-5 MKII køre skam med høj tomgang" forståes? Bliver forstærkeren varm, fordi den bruger mere strøm, så man kan måle på tomgangsstrømmen om man har denne fejl?

5. Børge, Flemming: Tak for henvisningerne! Jeg prøver nok Vejle Radio & TV Service først (de er tættest på).

Hilsen Jonas

Til top Vis NorthernMist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorthernMist

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

NorthernMist skrev:

3. ML_CLS: Jeg ved ikke, hvor BIAS-kredsløbet sidder, eller, hvordan det ser ud, men jeg kunne vældig godt tænke mig at kigge transistorerne, du taler om efter i sømmene. Måske du kunne poste et billede eller forklare placeringen?

4. ML_CLS: Hvordan skal "min PA-5 MKII køre skam med høj tomgang" forståes? Bliver forstærkeren varm, fordi den bruger mere strøm, så man kan måle på tomgangsstrømmen om man har denne fejl?

Biaskredsløbet i en forstærker er det kredsløb der styrer tomgangsstrømmen (bias). Jeg har ikke noget diagram over din Nakamichi så jeg kan se hvordan det er lavet, men normalt er det bare en transistor og et trimmepotentiometer til justering af tomgangsstrømmen og et par modstande. Rent elektrisk sidder transistoren mellem udgangstransistorernes basisben så den kan regulere strømmen i udgangstransistorerne. Den må altså sidde lige omkring udgangstransistorerne og trimmepotentiometeret. Hvis der sidder en enkelt lille transistor på kølepladen kunne det være den. Hvis den er loddet ud vil tomgangsstrømmen være meget høj og forstærkeren bliver varm selvom du ikke spiller højt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
NorthernMist skrev:

Biaskredsløbet i en forstærker er det kredsløb der styrer tomgangsstrømmen (bias). Jeg har ikke noget diagram over din Nakamichi så jeg kan se hvordan det er lavet, men normalt er det bare en transistor og et trimmepotentiometer til justering af tomgangsstrømmen og et par modstande. Rent elektrisk sidder transistoren mellem udgangstransistorernes basisben så den kan regulere strømmen i udgangstransistorerne. Den må altså sidde lige omkring udgangstransistorerne og trimmepotentiometeret. Hvis der sidder en enkelt lille transistor på kølepladen kunne det være den. Hvis den er loddet ud vil tomgangsstrømmen være meget høj og forstærkeren bliver varm selvom du ikke spiller højt.

Ikke helt rigtigt i dette tilfælde   

det er et mere kompliceret kredsløb  ...,

forklaring følger asap.

jeg har bare ikke tid lige nu

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Ikke helt rigtigt i dette tilfælde   

det er et mere kompliceret kredsløb  ...,

forklaring følger asap.

jeg har bare ikke tid lige nu

Okay, så skulle jeg alligevel have søgt noget mere efter et diagram. Min forklaring var, som jeg skrev, hvordan det normalt er lavet. Men så må vi jo vente i spænding på din forklaring.

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Er der nogen, der ved, hvor man kan få et relæ som dette?

Matsush*ta JC2aD-DC24V
AR 3422
7A250VAC
7A30VDC

Det lyder til at være en udgået model... Mere info i denne tråd:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-185-2687.html

Håber der er nogen af jer kloge hoveder, der kan hjælpe :O)

Hilsen Jonas

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke uploade nogle billeder af relæet - fra alle sider og vinkler og i god kvalitet?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

. . . med mindre det ser således ud?

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej Bo

Det ser præcis sådan ud - selvom jeg ikke kan svare for teksten med småt, som jeg ikke kan læse på dit billede.

Teksten er helt præcis denne på mit relæ:

MATSUsh*tA

JC2aD-DC24V

AR3422 C01

7A 250V AC, 30V DC

1/10HP125V AC, 250V AC

Hilsen Jonas 

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Det er ikke mit billede. og f*ck teksten - i hvert fald noget af den.

Matsush*ta findes ikke mere. Panasonic har overtaget firmaet, så det er omsonst at lede efter et relæ med "Matsush*ta" stående på. Med mindre, du vil kime enhver elektronikforhandler ned . . . ? (Jeg vil ikke ;-)

Det nærmeste, jeg kan komme det, er denne:

http://www.panasonic-electric-works.de/pewde/de/html/relayde tail.php?prodid=45&group=4

Jeg har ikke kunnet finde et sted, der lagerfører den, så det er nok noget, man skal bestille. RS-online og Farnell fører Panasonic-produkter, men jeg kan ikke finde relæet hos dem. Så jeg vil anbefale dig at kontakte dem og spørge, nu du har det nye varenummer. Eller prøv at ringe til Panasonic Danmark og høre, om de kan hjælpe.

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Hej Bo

Tak for din indsats! Betyder det noget at den hedder 1a i stedet for 2a og er 5A i stedet for 7A?

Hilsen Jonas

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

NorthernMist skrev:

Betyder det noget at den hedder 1a i stedet for 2a og er 5A i stedet for 7A?

Det fortæller hvor stor strøm relæet kan holde til gennem kontakterne.

Kontakterne ses i højre side af det åbne relæ på billedet. De vil være lidt kraftigere udført på 7A-udgaven end på 5A-udgaven og derfor kunne tåle en højere strøm. Eller sagt lidt mere direkte, din erstatning kan ikke tåle så høj strøm som originalrelæet.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

. . . så i dit tilfælde har det ingen betydning. Relæet kan nemlig også klare max. 15 ampere ifølge databladet. Desværre står der ikke noget om, under hvilke betingelser det er. Men man skelner mellem kontinuerlig og impuls. Så jeg gætter på, at relæet kan klare 15 ampere i impulser. Og da musik er mere impuls end kontinuerlig, ville jeg overhovedet ikke bekymre mig om den detalje ved dette relæ.

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til, at relæet er lige til at åbne. Er der noget i vejen for bare at rense kontakterne med noget fint smærgellærred? Vil relæet så ikke være som nyt igen?

Hej Stanley, tak for din bistand!

Hilsen Jonas

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Den med at polere relæer's poler op er som "at p**** i bukserne, det luner etc."

Kvalitets relæer er på polerne belagt med et ultra tyndt lag platin, af den simple årsag at platin er det metal som naturligt besidder den største evne i, at metalet kan tag imod den største fysiske påvirkning mht. hvor kraftig en elektrisk ladning der skal til at skade overfladen.

Der findes selvfølgelig andre anvendlige og billigere legeringer som har lignende egenskaber.., en af de "blasfemiske" tanker jeg har haft vedr. min egen PA-5E MKII er om den opfører sig pænt ved tænd/sluk ..., fordi at relæet i den forstærker (og mange andre) er og bliver den største "sønder" mht. forstærkerens ydelse.

Det som jeg kortsagt prøver at er..., at relæer der er pladseret i signalvejen er for kritiske til at der kan spares på kvaliteten af dem. 

NorthernMist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hmm, så har jeg nok sølet mine bukser. Jeg ventede ikke på svar inden jeg sleb dem... Smærgellærred korn 320... Hvad skal relæerne gøre godt for er de en del af en overbelastningssikring, eller hva'? Hvad ville der ske ved at koble dem ud af signalvejen? Jeg kan se, at de klapper, når jeg tænder forstærkeren.

Hilsen Jonas

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes