Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 192 kHz/24-bit konverter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej !

Hvad betyder det når en DVD afspiller har en 192 kHz/24 bit audiokonverter ?

Er denne konverter den eneste indikator for lydkvaliteten ? (...udover at man selvfølgelig kan bruge sine ører.)

Og betyder det at DVD afspillere m. 96KHz/24-Bit audio output ikke er velegnede til at erstatte en CD-afspiller i et normalt stereo-/surroundanlæg.

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej aceh.

Det betyder at maskinen under afspilning af cd'er vil bruge en algoritme til at upsampling signalet fra de 44KHz/16 bit til de 192/24. Nogle mener at dette kan give en forbedring af lyden fra cd'er mens andre mener at det blot er noget rod at ændre det oprindelige signal.

Hvorvidt en DVD afspiller er egnet som cd afspiller i dit anlæg beror i højere grad af kvaliteten ved stereo gengivelsen. Mange dvd afspillere i den billigere ende er i højere grad optimeret til video end audio.

og Nej man kan ikke sige at upsampling til 96KHz/24 bit ikke er velegnet... Det afhænger af den enkelte maskine.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej aceh.

Det betyder at maskinen under afspilning af cd'er vil bruge en algoritme til at upsampling signalet fra de 44KHz/16 bit til de 192/24. Nogle mener at dette kan give en forbedring af lyden fra cd'er mens andre mener at det blot er noget rod at ændre det oprindelige signal.

Hvorvidt en DVD afspiller er egnet som cd afspiller i dit anlæg beror i højere grad af kvaliteten ved stereo gengivelsen. Mange dvd afspillere i den billigere ende er i højere grad optimeret til video end audio.

og Nej man kan ikke sige at upsampling til 96KHz/24 bit ikke er velegnet... Det afhænger af den enkelte maskine.

NEJ NEJ NEJ.... det passer ikke. At en maskine med 192kHz/24bit convertere bruger en særlig algoritme, til at upsample audiosignaler fra en CD-plade.

Det betyder blot, at selve converterne understøtter 192kHz/24bit. Og det gør langt de fleste nye convertere... både gode og dårlige... dyre og billige.

Men det skriver man jo ikke i reklamerne, da det lyder fornemt med 192kHz/24bit.... Men det er det ikk nødvendigvis... det er jo ikke engang sikkert, at selve maskinen understøtter et format men 192kHz/24bit, bare fordi den billige convertere gør det.

Det du beskriver, hvor man upsampler signalerne til 192kHz/24bit... tjaaa... det hedder såmænd.... UPSAMPLING. Og det er der ikke ret mange maskiner der ´har. Til gengæld kan du være helt sikker på, at producenten nok skal skrive det hvis den har... så man på ingen måde er i tvivl. Det er nemlig et godt salgsargument.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

^^ Hvad hurtig skrev.

Men der er forskel på kvaliteten af de forskellige converters

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

OK !

Men hvad skal jeg kigge efter for at finde en DVD-afspiller der kan erstatte min gamle CD-afspiller ?

Er der ikke andre muligheder end at låne en række af afspillere med hjem og lytte...der må da være nogle man kan fravælge på forhånd...eller hur ??

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

havd har du i tankerne og hvor meget vil du ofre på det??? Og ikke mindst. Hvad skal den spille sammen med??

MVH WRONG

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej Mr. Wrong.

Den skal spille sammen med denon avr-1804.

Så jeg har selvfølgelig kig på denon dvd 700, men også Himage 2307 (da den er macrofri).

...Jeg tror jeg vil ofre 2k på sagen.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

OK sorry min fejl.

De andre har ret. Jeg skal vist lære at læse indlæget ordentligt inden jeg svarerEmbarrassed

upsampling er noget andet.

Har du tjekket den blå.

evt:

Harman/Kardon DvD 25 , Virker perf. ca. 1 år kvit. haves 2.000,- 10-02-2004   Vis annonce på kort    
Kbh.Ø | København

Den spiller godt også i stereo. Der er også en Denon men den kender jeg ikke.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

aceh skrev:

Hej Mr. Wrong.

Den skal spille sammen med denon avr-1804.

Så jeg har selvfølgelig kig på denon dvd 700, men også Himage 2307 (da den er macrofri).

...Jeg tror jeg vil ofre 2k på sagen.

Denons dvd 700 har faktisk fået ret gode anmeldelser. Men den nye 2200 skulle også være en habil cd afspiller og koster også ca 5k. Det samme som en almindelg god cd afspiller. Men når du nu ikke vil ofre mere end 2k. Så ville jeg da kigge efter noget brugt. Der er en masse gode tilbud derude. Prøv bare at kigge på www.dba.dk elle www.ebay.de og skriv denon dvd, Så er det bare at ta`for sig af retterne.

MVH WRONG

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej Mr. Wrong.

Er Denon 2200 ikke overkill til min avr-1804 ?

- Der er jo også Denon DVD 1400, der kan fås til 3k i Tyskland...hvis det da skal være Denon.

Men med disse to muligheder giver jeg jo et par tusinde kroner ekstra, i forhold til dvd 700, for at kunne afspille formaterne SACD og DVDA. Og det tror jeg aldrig jeg for brug for....hvis jeg skal være helt ærlig.

Er det ikke korrekt at man skal have specielle højttalere for at få glæde af SACD og DVDA ??

aceh.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej aceh.

Efter devisen : Garbage in = Garbage out, er der ikke noget der er overkill !

Men hvis du køber en god dvd/cd afspiller kan du nok få glæde af at kører analogt fra afspilleren til forstærkeren når du skal høre stereo. Fordi konverterne og udgangstrin i afspilleren er bedre end i din forstærker.

Man skal ikke have specielle højtalere for at få glæde af SACD eller DVD-A men man kan få det fulde udbytte hvis ens system kan gengive optil de 50KHz. De fleste højtalere spiller til 20-30KHz. Du får udbytte af den større opløsning og øgede dynamik område som SACD og DVD-A tilbyder uanset hvor højt op( i frekvens) dine højtalere spiller.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej aceh

Jeg siger lige med det samme at jeg ikke får provision for at sige dette, det kommer direkte fra mit enfoldige hjerte, det beror udelukkende på at jeg er blevet utroligt positivt overrasket. Jeg skulle have en ny DVD-afspiller og jeg havde hørt meget fra forskellig side bla. her i dette forum, uden egentlig at blive særligt meget klogere men dog mere forvirret. Jeg husker så på at jeg et eller andet sted havde læst at Pioneer da vist nok laver nogle helt hæderlige af slagsen. Jeg tog ”relosut solut” ned til Tape Connection og fik en Pioneer DV-565A med hjem, denne sag koster den nette sum af kr.2388,-. Og for nu at gøre en lang historie kort så må jeg sige at jeg blev noget overrasket, i første omgang over et utroligt klart billede med en herlig farvemætning og herefter over en helt hæderlig stereo (CD) gengivelse. Den er utrolig sjov at lytte til, der er godt med dynamik og herlig fart over feltet, ikke som mange andre DVD maskiner jeg gennem tiden har hørt, hvor de let bliver noget matte og kedelige i klangen. Ganske givet er en af Pioneer’s hemmeligheder at maskinen har 2 lasere indbygget, en til DVD og en til CD. Jeg vil da heller ikke lige glemme at nævne at den omtalte Pioneer maskine også spiller SACD og DVD-A.

Til slut vil jeg lige komme med en kommentar til øjensynligt alle dem der køber disse discount maskiner i det nærliggende supermarked for 400,- og ”ta’ nu 2 for 500,-” hvad vil I med dem, køb dog en videobåndoptager her er billedkvaliteten stort set lige så god og så kan den optage. Spar dog lidt mere op og lad være med at snyde jer selv, for når den første begejstring, over at discount maskinen overhovedet kan vise et billede på skærmen, har lagt sig så er resten sgu’ rent ned tur, jeg taler af erfaring jeg har selv en Kiss 330.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

OK Lasse !!

Tak for din kommentar.

Jeg kan se at "Home Cinema Choice" fra dec. 2003 er enig i din lovprisning af Pioneer DV-565A.

Så denne maskine er med i opløbet med Denons DVD 1400.

Jeg vil se, om jeg kan låne begge maskiner med hjem til en lytter/kigger  !!

Mvh.

aceh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

En DVD til 2000kr leverer i bedste fald lyd som en 1000kr CD-spille!!! Hvad er der galt med 44,1khz/16bits kvantisering??? Hvorfor skal diskanten rage langt ind i det ikke hørbare område, når 20-25khz burde være rigeligt, eller NEJ??? Jitter, gangstabilitet er langt vigtigere parametre end et udvidet frekvensområde, efter min mening!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hej F.Christians.

Jeg kan læse mig frem til at Pioneer DV-565A har audio jitter på 183,7 ps og Denon DVD 1400 har audio jitter på 736,9 ps.

Umiddelbart siger tallene mig ikke noget da jeg ikke ved om ps er piece, pease eller Postmand Søren .

Men jeg har en formening om at tallet skal være så lavt som muligt !

Og skulle det dermed betyde at 565A er bedst til lydgengivelse fra CD....????

mvh.

aceh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Det er pico-sekunder, milli, mikro, nano og pico og laveste værdi vinder, men udgangstrinnet i afspilleren har også et lydidial, så prøv begge hjemme hvis det kan lade sig gøre.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der kender nogle DVD A plader i 192 khz 2 kanals? Jeg kunne godt tænke mig at høre det..
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Min Philips dvd 963 SA upsampler cd lyd til 192/24 og efter min smag er lyden bedre, mere definition, mere luft, højere lydbillede hvilket hænger sammen med "mere luft", bedre bas der frigør sig mere fra højttalere, alt i alt bedre, for mig. Jeg interesserer mig ikke for kloge hoveders modstand overfor upsampling, det er vel den enkelte lytter der afgør.  Jeg købte den for 2000 og jeg er ovenud imponeret over denne plastic-spille.

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes