Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv sub til Beloab 8000 setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har leget lidt med tanken om at supplere mine Beoloab 8000 (tilkoblet et Beosound 9000) med en subwoofer. Jeg tog derfor friskt ind til B&O på Kongens Nytorv og fik mig endnu en lang demonstration af Beolab 2 sammen med et par Beolab 8000. Det lød forfærdeligt. Bassen var alt for dominerende, selv på laveste blus, og komplimenterede ikke lyden fra Beolab 8000 specielt godt.

Fint nok - så var der sparet 23.000 kr. på dén konto og konen var glad. Men far er ikke glad! Jeg havde egentlig sat mig op efter at få tilføjet lidt bund til mit setup, og blot fordi Beolab 2 er for dominerende skulle det vel ikke betyde, at andre subwoofere ikke kan løfte opgaven bedre? Jeg havde en forestilling om, at man nok kunne nøjes med at fodre en sub med et liniesignal via en splitter på et af kablerne til den ene 8000'er og så tilkoble en vilkårlig aktiv sub til mit setup - right?

Jeg havde kig på Volodyne Microvee, som tiltalte mig designmæssigt - og så fylder den noget mindre end Beolab 2 ville gøre. Anmeldelsen på recordere.dk antydede dog at Velodyne har lidt problemer med, at få deres højttalere til at slukke automatisk, hvilket ikke huer mig. Er der nogen derude der har erfaringer med parring af non-B&O subs med et sæt Beolab 8000? Og evt. har forslag til hvilke modeller jeg bør se på (folk uden erfaring er naturligvis også velkomne til at byde ind)? Kravene er som følger:
- Diskret ydre (læs: designmæssigt kompatibelt med B&O). Den kan ikke blive gemt væk.
- Skal komplimentere et sæt Beolab 8000. Et par håndtag vil nok være smarte at have og hive i (delefrekvens, lydniveau mv.).
- Skal kunne bruges i en lejlighed uden at naboen konstant kommer rendende. Det er ikke "BOOM"-effekt jeg leder efter. Mit anlæg bruges til at lytte til musik og af og til se en film med stereolyd.
- Placeringen vil nok blive op ad en væg, med en reol på den ene side. Dvs. nærmest i et hjørne.
- For at konen forbliver glad, skal prisen nok være omkring de 6.000 kr. og nedad.

Jeg er klar over, at der findes bedre højttalere til prisen end Beolab 8000, men i min mening findes der ikke nogen der er kønnere, så diskussionen skal ikke drejes over i dét spor

Til top Vis Yakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yakken

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej Yakken

Her en af mange mulige subwoofer.

____________________________________________________________ ____

Standart tilslutning.

Højre og venster kanal indstilles på BeoLab 8ooo.

Her finder du en subwoofer serie af god kvalitet og til 3 priser.

AudioPro SW 150 aktiv subwoofer er den mindste i Avanti SW serien. Pris Ca. 2.125,00 DKK 

Se manual. Link: http://957716.shop09.dandomain.dk/images/manualer/SUB%20SW15 0.pdf

Her efter kommer: Audio Pro Avanti SW-200 = (Watt) og Audio Pro Avanti SW-450 = (450 Watt)

Her kan de købes. Link: http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/audio-pro-hoejttalere -62c1.html

5 polet DIN til 4 Phono stik: http://www.av-connection.dk/?PGr=1403&ML=421

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Tak for dit svar. Det var faktisk den tegning, som jeg faldt over i en af dine andre tråde, som gav mig blod på tanden med at prøve andre subs. Desværre så tiltaler designet på AudioPro hverken mig eller konen (sidstnævnte er nok den der skal være tilfreds i første omgang).

Jeg er stadig lidt usikker på om disse subwoofere vil give mig en anderledes oplevelse end det jeg oplevede med Beloab 2. Med Beolab 2 kunne jeg i det mindste låne den med hjem og lytte selv, men det jeg er ude i nu kræver oftest at jeg køber produktet først. Af samme grund leder jeg efter folk der har erfaring med parring af Beolab 8000 med en anden sub.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Yakken

Når du benytter BeoLab 8000 som front højttaler hvor den nedre frekvens stopper ved en frekvens ca. på 50 Hz, er man efter min mening nødt til at tilslutte en subwoofer. BeoLab 2 er en subwoofer, som ved alle andre højttaler valg end BeoLab 5 et must i et B&O setup. BeoLab 2 har den evne, at den tilpasser sig frekvensgangen med de højttaler der er tilsluttet, og yder dermed sit bedste som sub, i et rent BeoLab højttaler setup.

BeoLab 2 tilsluttes et af B&O's stereo anlæg eller Tv via en PowerLink udgang. De to BeoLab 8000 tilsluttes så til BeoLab 2, som der med får mulighed for at styre det samlede højttaler sæts frekvens gang. Dette er rigtigt mange B&O ejere, rigtigt godt tilfreds med.

På en non B&O sub vil der findes flere regulerings muligheder, man selv kan justere. Den første er frekvens tilpasning. Personligt har jeg valgt at lade min Audio Pro ACE-Bass subwoofer overtage frekvensgangen fra ca. 50 Hz og ned efter. Jeg syntes ikke det lyder godt på mit setup, at lade subben gå med højre op end til de 50 Hz.

En anden justering jeg benytter er bas lydstyrken. Her kan jeg prioritere om min musik lytning lige nu, er vigtigere end det gode nabo forhold.

Nu er jeg af den mening at det er vigtigt med ro i ægteskaber, men der findes flere måder at bearbejde hustruen på,

Så kan de lære det kan de !   

for det er jo lyden i højere grad end design der skal fokuseres på, ellers er det hele lige meget.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

I disse tider, hvor B&O forhandlere nok er lidt trængt, kan jeg ikke forestille mig at du får
problemer med at låne en Beolab 2 med hjem i 3 dage. Det er da SLET ikke sikkert at det
lyder ligedan hjemme hos dig, med subben stillet og INDSTILLET korrekt! Prøv den da derhjemme!!

Det står vist ikke i min profil men jeg har B&O i køkken og TV-Stue på fruens opfordring og min
ubetingede opbakning. Kun Loewe matcher betjeningsenkelhed i et videosetup med VHS og
HDR.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det er absolut en mulighed at låne Beolab 2. Det er slet ikke dét der er spørgsmålet - de tilbød sågar, at jeg kunne få den med da jeg var derinde sidst, og prøve den weekenden over. Ulempen var blot, at lyden slet ikke stod mål med mine forventninger. Jeg havde rig lejlighed til at sammenligne med B&O's egen reference (Beolab 5) for at afgøre om det måske var rummet den var gal med, men disse lød som sædvanligt uovertruffent. Jeg har det lidt dårlig med at spilde deres tid og nappe den med hjem, hvis jeg på forhånd var så godt som besluttet på, at det ikke passede sammen.

På Beolab 2 får man ikke muligheden for at justere delefrekvensen, eller styre lyden separat fra dit tilsluttede sæt Beolab 8000. Min stue er lidt dumt indrettet, så hvis mine Beolab 8000 begge skal sidde i Beolab 2, så skal jeg trække 20 meter ekstra powerlink-kabel. Enhver der har købt kabel fra B&O ved at dét i sig selv er en pæn udgift (uden at skulle lyde nærrig før indkøbet af en højttaler til 23.000 kr.). Derfor ville det blive nødvendigt at sætte Beolab 2 på sin egen udgang fra Beosound 9000, og køre de to Beolab 8000 fra den sidste - dvs. uden at lade Beolab 2 styre basgangen.

Nu var jeg måske lidt tøffelhelt, og gav udtryk for, at konen bestemte hvordan alt skulle se ud, men sandheden er nok også, at jeg selv er lidt kræsen når det kommer til design. Udseendet af eks. Velodyne Microvee er jo lidt ala Beolab 2, hvilket var appelerende.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Velodyne Microvee - den lille subwoofer (MiniVee)
er vist ikke god nok til prisen. Tryk her.

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Recordere har nu også haft fat i Microvee og der var bedømmelsen god nok:
Link til recordere.dk MicroVee anmeldelse

Dvs. denne sub kan ikke anbefales til Beolab 8000?

Alternativt så kunne Velodyne SPL800 også godt gå an rent designmæssigt, men om den er bedre har jeg lidt svært ved at vurdere.

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

*BUMP*

Ville denne MiniMe evt. være et bedre bud:
http://earthquakesound.dk/produkter/subwoofere/minime-8.aspx

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne stadig godt bruge lidt repons. Jeg kan se at MiniMe også fås i en 10" og 12" version. Vil 10"eren være et bedre bud (eller i det hele taget et godt bud)?

Jeg kan se at Earthquakesound har et par billeder af disse subs i hvid også, men kun for 8" versionen. Er der nogen der ved om de overhovedet sælges i hvid (beskrivelsen nævner kun sort)?

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

B&W PV1 er nok det du leder efter:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/bw_ pv1_subwoofer_sort.htm

Ilfg Whathifi, er den ganske udmærket (men det er det meste fra England iflg dem ). Måske kan den findes brugt?
http://www.whathifi.com/Review/BandW-PV1/

Alternativt kunne Kef HTB2SE være et lidt mere overkommeligt alternativ:
http://www2.kef.com/GB/Subwoofer/HTB-Series/HTB2

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Du skriver godt nok "Den kan ikke blive gemt væk." Men det kan dem måske alligevel, hvis det drejer sig om en Soundmatters Substage:
http://www.harbosound.dk/shop/soundmatters-substage100-388p. html

På billederne ser den lidt cheesy ud og den koster intet, så måske.....?

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentaren.

Sidstnævnte er i hvert fald ude af billedet uanset hvad den koster. Den vil jeg ikke have ind i stuen  Den KAN ikke gemmes væk, da vi ikke har noget at gemme den bag. Vi har indrettet os så minimalistisk, at der ikke er reoler eller andet der kan skjule noget i stuen. Konen vil med garanti ikke have den ind under sofaen...

KEF har ikke volumenkontrol eller styring af delefrekvens, så den egner sig ikke specielt godt til et setup med B&O-anlæg. Jeg har behov for at kunne styre volumen af bassen separat. Det efterlader B&W, som i min mening er for dyr ift. en Beolab 2. Når vi er oppe på 10.000 kr. så vil jeg hellere smide eks. 4000 kr. ekstra og købe en brugt Beolab 2, end jeg vil vælge et andet mærke.

Skal jeg tolke dine forslag, som om mine egne bud (MiniMe og MicroVee) ikke kan anbefales?

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Yakken skrev:

Tak for kommentaren.

Sidstnævnte er i hvert fald ude af billedet uanset hvad den koster. Den vil jeg ikke have ind i stuen  Den KAN ikke gemmes væk, da vi ikke har noget at gemme den bag. Vi har indrettet os så minimalistisk, at der ikke er reoler eller andet der kan skjule noget i stuen. Konen vil med garanti ikke have den ind under sofaen...

KEF har ikke volumenkontrol eller styring af delefrekvens, så den egner sig ikke specielt godt til et setup med B&O-anlæg. Jeg har behov for at kunne styre volumen af bassen separat. Det efterlader B&W, som i min mening er for dyr ift. en Beolab 2. Når vi er oppe på 10.000 kr. så vil jeg hellere smide eks. 4000 kr. ekstra og købe en brugt Beolab 2, end jeg vil vælge et andet mærke.

Skal jeg tolke dine forslag, som om mine egne bud (MiniMe og MicroVee) ikke kan anbefales?

Nej,
dine foreslag er sikkert udemærkede. MicroVee virker ret lækker.

Mine forslag var blot for at udvide "udbuddene" lidt. B&W'en kan måske godt findes brugt og så er prisafstanden til beolab 2 måske stor nok. Who knows!?

Soundmatters er (indrømmet) tudegrim, men jeg var ikke klar over, hvor minimalistisk jeres stue var.

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tog kontakt til Earthquakesound for at høre lidt mere om farveudvalget i MiniMe-serien, men det er åbenbart kun 8"-versionen der fås i hvid (hvid vil blende bedst sammen med vægge mv.). Så pt. er jeg begrænset til denne størrelse i både MicroVee og MiniMe. Jeg har ikke helt styr på om det er for småt - stuen er vel 30 kvm.

Den lokale hihi-pusher har en 6.5" Audio Pro Allroom sub (også i hvid) på tilbud til sølle 1.999 kr.
http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_pro ducts=160
men så er jeg jo ret langt nede i størrelse og spørgsmålet er om jeg overhovedet vil få noget ud af det? Jeg leder ikke efter noget der ryster stuen, men blot efter et supplement til den lidt svage bas i BL8000.

Yakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt alle de nødvendige kabler hos B&O på Kongens Nytorv. For 240 kr. fik jeg Y-splitteren og 5 m DIN-RCA kabel, så det kan vist ikke gøres
meget billigere. Jeg sprang på tilbuddet om en Allroom til 1999 kr.

Til mit behov spiller det ganske fortrinligt og jeg har fået den bund jeg søgte. Tak for alle kommentarene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes