Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 06:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken NAS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Søger lidt hjælp til, hvad jeg skal vælge for en NAS. Jeg skal b.la bruge den til min Logitech Squeezebox & til fotos. Spørgsmålet er også, om det mon ikke er smart at vælge en med automatisk back-up, altså til 2 harddiske (?). - Er der sådan en rigtig god price/quallity-killer derude, så ville det jo være alletiders ? Ah ja, jeg ved ikke helt hvad prisen er, og det er heller ikke afgørende, men jeg forestiller mig, at det kan være muligt at få noget i 2500-3000 kr.`s lejet (?)

På forhånd tak forhjælpen

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone
 
TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg kører selv med en Synology DS207+ (Er nu afløst med en DS209+)
Kan KLART anbefales.

Den klarer 2 diske, og budget mæssigt kan du godt holde dig indenfor rammen du har sat.
Den har mulighed for at køre Sqeezebox serveren direkte på enheden, og den kan køre Web (Så du eventuelt kan have dine egne hjemmesider liggende der).

Når man nu har rost den til skyerne, så kommer der jo også det næsten obligatoriske ..."Men..."

Den har en tendens til at støje lidt fra blæseren bagved, men det er ikke alarmerende .. Og ligeledes er det jo også en nødvendighed for at holde 2 harddiske nogenlunde kølige.

Håber det er til hjælp. Endelig skriv hvis der er spørgsmål eller noget.


__________________
.../ Air
Til top Vis TheAirwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheAirwalker
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3519
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

hejsa,
jeg har købt en Qnap 207 pro, den ligger i dit prisleje, den er sat op sådan, at de automatisk spejles.
Detil skal du lægge et par harddiske der skal kunne kunne køre 24/7...

Eneste ulempe er, at den måske støjer en anelse, men hvis du har et skab at sætte den ind i, er det jo underordnet.

Andre sværger til synology, squeexeboxcenteret er vist lettere at sætte op der. Prisen er ca. den samme.


__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
Muttly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bruger en Netgear Ready NAS RND2150 http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo/RND2150. aspx

Den er utrolig let at sætte op til brug. Det kan dog anbefales at sætte flere ram i den fra starten.

Jeg har 1024 mb ram i min samt 2 stk. 500 gb drev.

Der er preinstaleret squeezenetwork. Det skal bare slås til i setup på nas'en

Den kan købes for 1899,- hos PRC data (se linket her http://www.prcdata.dk/produkt/netgear-readynas-duo-rnd2150/9 8251893/ref/62/  )

1024 mb Kingston DDR SODIMM ram koster 377,- hos shg.dk

1 stk extra 500gb hd kan fåes til ca 400 kr

Så en ready ans duo med 2x 500 gb + 1024 mb ram vil koste ca 2700

Det skal siges at blæseren i rnd2150 larmer en del når man man tænder for den. men dette går hurtigt væk. Når den er i drift er den meget lydløs.



__________________
Proac response3,5. Accuphase P360, Primare P 30. Audia Flight cd two+ PS auido Digital Link III DAC. Sota Sapphire mk II+sme 3009r imp+aoc9+ Dino Riaa.Harmonic Tech. Thruth Link. VDH 501 SB 3 AA DDE2.
Til top Vis Muttly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muttly
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Har ReadyNAS Duo med 2x1T.

Nok støj til at den ikke står i stuen. Fin nok sammen med fjernbetjeningen og Controlleren, men hastigheden på webinterface'en er for langsom.

Ekstra RAM er vist kun gavnligt til når den bliver sat i gang med at søge musikken igennem. Til daglig betjening har det vist ingen betydning.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
larsvanløse
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Er der sådan en rigtig god price/quallity-killer derude



D-link DNS-323, den er billig, lille, hurtig og lydløs når diskene ikke arbejder.



Til top Vis larsvanløse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsvanløse
 
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 10 Maj 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hold da op. Tak skal I ha`. Det gav da noget at vælge i mellem. - Jeg går ud fra, at alle fungerer godt sammen med Logitech Squeezeboxen, ikke sandt?
Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone
 
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Ham jeg skal have til at hjælpe mig med at sætte NAS`en op, skal også stå for at købe/skaffe den hjem. Han kan ikke skaffe det hele hjem. Men han har b.la foreslået denne - hvad mener I om den? : http://www.synology.com/enu/products/DS209j/index.phpgennemskue det)

Den er helt ny og er beregnet til "hjemmekontoret", men jeg har endnu ikke kunne finde nogen anmeldelser på den. Er der nogle af jer der kan se, om dataene ser ok ud, og om I det hele taget tror, at det er en ok-maskine. Tør jeg købe den? .

På forhånd tak for hjælpen .

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone
 
TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Det er bare den du skal have hvis du spørger mig ... /

Det er også den jeg omtalte i mit tidligere indlæg. Som sagt kører jeg med 207+, den nye hedder 209j (Og ikke + som jeg skrev tidligere).

Læs eventuelt anmeldelser på Ds207+. ydelsen er en smule bedre på den nye og så er den lakeret sort i stedet for hvid ... Thaa daaaaa :-).


__________________
.../ Air
Til top Vis TheAirwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheAirwalker
 
amarone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 68
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hej TheAirwalker

Har researchet videre. Det ser ud til at Synology DS209J ikke er særlig velegnet til Squeezebox/Squeezecenter. Det kræver minumum 128 mb ram - selvfølgelig gerne mere. Ovennævnte har kun 64 mb ram. Også en større Cpu ville være godt, så vidt som jeg nu kan se  

Mine nye "faoritter" er nu i stedet Qnap ts 119 eller den endnu nyere Synologi 109+

Til top Vis amarone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amarone
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

amarone skrev:

Hej igen. Ham jeg skal have til at hjælpe mig med at sætte NAS`en op, skal også stå for at købe/skaffe den hjem. Han kan ikke skaffe det hele hjem. Men han har b.la foreslået denne - hvad mener I om den? : http://www.synology.com/enu/products/DS209j/index.phpgennemskue det)

Den er helt ny og er beregnet til "hjemmekontoret", men jeg har endnu ikke kunne finde nogen anmeldelser på den. Er der nogle af jer der kan se, om dataene ser ok ud, og om I det hele taget tror, at det er en ok-maskine. Tør jeg købe den? .

På forhånd tak for hjælpen .

Jeg ville gå efter ReadyNas. Den er oven i købet supporteret af Logitech med hensyn til brug af squeezebox. Har selv en ReadyNas Duo med 1 GB ram. Det kører helt perfekt sammen med squeezebox duet.

 

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Du kan også overveje en rigtig server, Intels Atom processorer giver god ydelse til formålet og med lavt strømforbrug, og så kan du selv bestemme strømstyringsprofilen...

Bundkort koster vel omkring 550 med CPU på
1-2GB ram koster ikke alverden heller, måske 400
Så skal du have et kabinet med strømforsyning til vel 500 hvis du ikke er kræsen
Til sidst nogle harddiske efter eget valg, og så har du en meget anvendelig lille sag der med garanti kan opfylde dine behov...



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Du kan også overveje en rigtig server, Intels Atom processorer giver god ydelse til formålet og med lavt strømforbrug, og så kan du selv bestemme strømstyringsprofilen...

Bundkort koster vel omkring 550 med CPU på
1-2GB ram koster ikke alverden heller, måske 400
Så skal du have et kabinet med strømforsyning til vel 500 hvis du ikke er kræsen
Til sidst nogle harddiske efter eget valg, og så har du en meget anvendelig lille sag der med garanti kan opfylde dine behov...



Ja. Ærligt talt ville en PC-baseret løsning være meget bedre og kan endda laves 3.000 Kr. inkl. alt.

Intels Atom processor er katastrofalt dårlig for øvrigt. En Pentium E5200 bruger mindre strøm og koster det samme som en Atom.

Desuden kan den jo anvendes til alt muligt andet end blot filserver.

Operativsystemet kan også vælges frit.

Hvad du end gør, så brug ikke noget ringere end RAID1 (2x harddiske i Mirror). Det koster ingenting (en ekstra harddisk står vel i 4-500 Kr.) og sikrer dig imod datatab. Det tager mange timer at lægge sin musik/film ind igen hvis noget går galt med kun én disk.

Automatisk backup findes i øvrigt i langt de fleste Windows-distributioner i forvejen som funktionen "Volume Shadow Copy". Man kan i øvrigt også skematisere automatiske backups med Backup-værktøjet i Windows.


__________________
   Mit Surround: SA & Primare.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ja ok, jeg er ikke sikker på Atom-løsningens strømforbrug mod en E5200, men mener da kun kernen bruger 4W i drift, at chipsættet så bringer den op på lige under 40W er jo en anden sag.

Hvor læser jeg om E5200 ydelse og strømforbrug, jeg kunne måske selv finde på at hoppe på den løsning så, hvis da ikke jeg venter til senere på året når Atoms afløser kommer.



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt nok at det er det helt forfærdelige chipsæt til Atom der er den store synder. nVidia har lavet et nyt for nyeligt der burde vende situationen, men jeg tvivler på at det bliver meget bedre ydelse pr. watt-mæssigt imod et godt E5200/E7200-setup.

VIA's Nano/Mini-ITX-løsninger er også udelukket, men det er pga. prisen, der ofte sniger sig over 2000 Kr. for bundkort+CPU. Dertil kommer at de fleste ikke har det antal udvidelsesmuligheder konkurerende systemer har.

Her er en test af Atom Vs. Core2Duo E7200 fra Tomshardware.

Testen viser at både Atom og E7200 ligger under 40 W for et helt system i idle, men også at E7200 ligger 18 W over når det kommer til ydelse i Office-applikationer. Værd at huske er at et NAS jo vil være idle det meste af tiden, men den ekstra headroom (meget) fra en E7200 måske også kan bruges. En E5200 vil givetvis være endnu bedre ydende.

Faktisk vil performance pr. watt være meget højere med en E7200 end en Atom, således vil opgaverne tage kortere tid og processoren returnerer hurtigere til Idle, hvorfor en E7200/E5200 altid vil være det bedre valg over en Atom.

Jeg mener de har lavet en hvor de inkluderer Pentium E5200 også. Ellers er det blot at tage en hurtig rundtur på de andre store hardware review sites, så som silentpcreview.com eller xbitlabs.com .

Husk at en alt for stor strømforsyning kan fordoble strømforbruget på et ellers meget effektivt lille system ved at producere for meget spildvarme.


__________________
   Mit Surround: SA & Primare.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål inden tråden her dør ud:

Hvis jeg investerer i en Netgear ReadyNAS løsning, er det så muligt at kunne have mere end de 500GB plads der allerede er.

- Kan en ekstra HD kun bruges til back-up?
- Kan man placere en større HD i?
- Hvilke standard skal HD være for at passe i en ReadyNAS?
 
Jeg tror altså at jeg skal have mindst 1TB, så er der andre løsninger i samme prisklasse?

Mvh.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

http://www.readynas.com/?p=177

eller blot

http://www.readynas.com

Du kan også købe den med en disk der er 1T og en ekstra disk ved siden af på samme størrelse.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Netgear ReadyNAS Duo 1TB NAS Server + 1TB HD
Og der er også et link til en ekstra disk på denne side.

Nu har jeg ikke checket hvilke disk der er med, men det ser da ud til at være et godt tilbud.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 298
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et godt tilbud, men som jeg ser det gælder det kun for virksomheder. Deres tilbud til private er ikke så godt: http://www.dustinhome.dk/pd_5010135322.aspx

Mvh.
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes