Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: hvorfor bruges blybatterier i fx HOLFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pianomartin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har lige skiftet batterier i min HOLFI xaurus CD-afspiller, så nu lyder den godt igen

Men er der nogen der kan komme med et bud på, hvorfor der bruges bly-batterier??

Der bruges fx 2 store runde batterier på 2 volt og 2500 mAH - de er store, dyre, og besværlige at få fat på (måtte betale 12 pund (!) i porto fra England!!)

Til sammenligning bruger mit digitalkamera 4 stk AA batterier (Ni-MH) på hver 2500 mAH. Spændingen er ganske vist lavere, men da der er 4 stk giver det i sidste ende mere strøm. og disse batterier er LANGT billigere, mindre og nemmere at få fat på.

Så spørgsmålet er: Hvad er det, som blybatterier kan, som NiMH batterier ikke kan? For de giver i hvert fald ikke mere strøm, slet ikke når man tager deres størrelse i betragtning.

Hilsen Martin

Til top Vis pianomartin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pianomartin

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Blybatterier kan tåle at stå med ladespænding konstant. Ni-MH batterier bliver hurtigt ødelagt hvis ikke ladespændingen/strømmen afbrydes når opladningen er færdig.

Men man kan da undre sig over, at de har valgt nogle batterier der er så specielle, at de er nærmest umulige at opdrive.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

pianomartin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg tænkte, at der måtte være en grund!

Jeg skrev nu ikke at "de var så specielle, at de nærmest var umulige at opdrive". Jeg skrev bare, at det var lidt besværligt (men det skal ses i sammenligning med at gå ned i Netto og købe nogle Ni-MH). Jeg googlede bare batteriets navn og fandt det på adskillige engelske og amerikanske hjemmesider. Jeg skulle også bruge nogle panasonic blybatterier (til samme cd-afspiller). De kunne købes portofrit på en hjemmeside, der holder til i Randers. Så værre var det ikke.

Så jeg vil nærmere sige, at jeg er imponeret over at jeg i dag kan købe et batteri der er nøjagtigt magen til det, der blev sat i for 10 år siden. Hvilket andet 10 år gammelt forbrugerelektronikprodukt kan du købe nøjagtigt magen til i dag som for 10 år siden???

Til top Vis pianomartin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pianomartin

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis ladestrømmen ikke overstiger 10% af batteriets kapacitet, kan NiCd, NiMh og nyere typer, godt stå med strøm på, konstant.
Et batteri på 2500 mAh kan derfor stå med 250 mA uden at tage skade

Ud over forskellen på cellespænding (bly: 2,2V og NiMh: 1,35V) er der forskel på den indre modstand.
Blybatterier er helt nede på 0,02 Ohm, så de 'lukker op' meget hurtigere, og kraftigere, end andre batterityper - det er nok derfor man har valgt blybatterierne.

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes