| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige skiftet batterier i min HOLFI xaurus CD-afspiller, så nu lyder den godt igen
Men er der nogen der kan komme med et bud på, hvorfor der bruges bly-batterier??
Der bruges fx 2 store runde batterier på 2 volt og 2500 mAH - de er store, dyre, og besværlige at få fat på (måtte betale 12 pund (!) i porto fra England!!)
Til sammenligning bruger mit digitalkamera 4 stk AA batterier (Ni-MH) på hver 2500 mAH. Spændingen er ganske vist lavere, men da der er 4 stk giver det i sidste ende mere strøm. og disse batterier er LANGT billigere, mindre og nemmere at få fat på.
Så spørgsmålet er: Hvad er det, som blybatterier kan, som NiMH batterier ikke kan? For de giver i hvert fald ikke mere strøm, slet ikke når man tager deres størrelse i betragtning.
Hilsen Martin
|