Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået mig en Philips Sonate BKD 443A Rørradio
Jeg vil så meget gerne høre P2 på den, her i landet hvor jeg bor ligger det på FM 102,3
Umiddelbart ser skalaglasset ud til at kunne fortsætte langt nok ud selvom FM 100 er den sidste markering - desværre fanger den ikke noget P2 - og hvad der ligger mellem P2 på FM 102,3 og P1 på FM 90/91 ? lyder som the voice eller det der er værre
Findes P2 på nogle af de andre knap LB,MB,SB,KB ?
Kan man justerer på noget inde i kassen eller kunne datidens tunerdel ikke komme ud på 102,3 ?
Den grammofonindgang der er på bagsiden in linier indgang eller er der riaa-korrektion på den - med andre ord kunne man sætte en fx cd afspiller til ?
Håber der er nogle glade rørrardioentusiaster der kan hjælpe - jeg vil så gerne høre torsdagskoncert på den rigtig fede gammeldags måde
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hilfe  bitte
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan passer frekvensen på P1 eller andre identificerbare kanaler? Jeg mener om den frekvens der vises på skalaen passer med den frekvens hvor kanalen burde ligge. Hvis nu der er nogle komponentværdier der er skredet lidt, så din skala er off, så kan det jo godt være at du kun fanger 99,9, selvom du skruer godt ud over 100.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg har fået mig en Philips Sonate BKD 443A Rørradio |
|
|
Den Sonate er desværre ikke i mit Philips ringbind (jeg har 473, 483, 493 osv.). Men dem jeg har ligner hinanden. Hvilke rør er der i din? ECC85, ECH81, EF/EBF89, EABC80, EL84, EZ80 og EM80? Eller er din ældre end ECC85? Jeg vil skyde på din er fra ca. 55.
Citér:
Jeg vil så meget gerne høre P2 på den, her i landet hvor jeg bor ligger det på FM 102,3 |
|
|
Det er lidt bøvlet. Det danske FM-bånd blev vidst først officielt udviddet fra 87,5-100MHz engang i 80'erne. Mange af de gamle radioer fra før 60'erne går kun op til 100, og mange lidt nyere kun til 104MHz (det daværende tyske FM-bånd).
Citér:
Kan man justerer på noget inde i kassen eller kunne datidens tunerdel ikke komme ud på 102,3 ? |
|
|
Hvis du har målesender, scop m.m. kan du flytte båndet til f.eks. 90-102,5MHz.
Citér:
Den grammofonindgang der er på bagsiden in linier indgang eller er der riaa-korrektion på den - med andre ord kunne man sætte en fx cd afspiller til ? |
|
|
Det er en "normal" linieindgang - med en indgangsimpedans på et par megaohm. Der er måske en svag DC-spænding på indgangen (omkring 1V), så den signalkilde du sætter til må ikke være DC-koblet. Hvis indgangsstikket har to runde ben og et fladt, er det ene runde ben indgangen og de to andre stel. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have Mikkel Jeg må se at få den åbnet i weekenden så jeg kan få luret hvad det er for rør der sidder i Det med at ændre frekvensen - spekulerer på om det ikke er nemmere at presse kulturmedisteren Toyota Carina Christensen til at ændre p2s sendefrekvens  nu må vi se men fin er den alderen taget i betragtning Står der bagpå en cd afspiller om den er dc koblet ?
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 03:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg må se at få den åbnet i weekenden så jeg kan få luret hvad det er for rør der sidder i |
|
|
Står det ikke på bagsiden?
Citér:
Står der bagpå en cd afspiller om den er dc koblet ? |
|
|
Nej. Men smid bare en 47n kondensator i serie med signalet - så er der ingen problemer. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak Tube :-)
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den minder om de nyere i opbygningen - bare med lidt ældre rørtyper. Du kan roligt tilslutte en CD-spiller til pick-up indgangen.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|