Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Fra CD -> MP3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lodbergs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg håber I lige kan give mig lidt input til følgende to spørgsmål:

1.Hvilket program bør jeg bruge til at rippe mine CD'er med?

2. Hvilken kvalitet bør jeg gå efter (nøjes med), hvis filerne skal afspilles på en Sansa Clip med tilhørende Westone UM1?

Vh. Søren

(og sorry hvis ikke emnet passer i denne katagori)

Til top Vis lodbergs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lodbergs

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Min anbefaling vil være at du ripper med EAC (Exact Audio Copy) til flac og så bruger f.eks. WinAmp til at transcode til det lossy format (MP3) som du ønsker at bruge. At først encode til flac tager længere tid og bruger mere diskplads end blot direkte at encode i MP3 men fordelen er at du så har en lossless arkiv kopi af cd'en til hvis du engang i fremtiden ønsker at arbejde med digital musik i højere kvalitet uden at skulle til at rippe alle cd'erne igen. Jeg ville ønske at jeg havde gjort det fra starten af med de +900 cd'er jeg pt har i iTunes rippet i aac 320 KB for det har været et stort stykke arbejde gennem årene og ikke noget jeg ser frem til at skulle igennem igen men er begyndt på.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Stefan_SN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Hvis du kan acceptere et relativt lavt antal numre på din afspiller, vil jeg anbefale dig at konvertere dine CD’er til FLAC format (Free Lossless Audio Codec.)

Kan se at din afspiller kan afspille FLAC, hvilket vil give dig den absolutte bedste lyd.
FLAC formatet beholder den fulde data og komprimere CD’en så filstørrelsen bliver ca. det halve. Det betyder at du beholder den fulde lydkvalitet fra dine CD’er, men selvfølgelig ikke kan lagere lige så mange filer som ved f.eks MP3 filer.

Til top Vis Stefan_SN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan_SN

lodbergs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.

Jeg følger rådene og kaster mig i gang med at konvetere til FLAC....jeg kan godt se, at det i første omgang er smartest!

Men HVIS nu jeg ender med at blive træt af ikke at kunne have så mange album på min 8GB afspiller, er det så noget i stil med MP3'ere i 192kbit/s VBR jeg skal kaste mig ud i?

Vh. Søren

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Det er nok OK. En gennemsnits cd i flac fylder omkring 400-450 MB så 8 GB vil give dig plads til omkring 20 cd'er ad gangen. I MP3 192 kan du formentlig have 3-4 gange så mange.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Ja rip til flac og hvis du synes det fylder for meget converter til 320, 192 blir du træt af, og der erikke den store forskel i størrelsen mellem 192 og 320.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

mazlink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ripper mine CD'er både i FLAC og MP3. Jeg bruger EAC i windows men har ikke haft tid til at finde mig et program i Linux. Jeg har selv fulgt guides på siden her: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php de er ret omfattende, en smule besværlige, men når det først virker spiller det bare 100%. Jeg har gemt opsætningerne fra EAC, så jeg kan flytte dem til en ny computer, og bare ændre et par småting. Held og lykke med projektet.
Til top Vis mazlink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mazlink Besøg mazlink's Websted

lodbergs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar jeg har fået. Jeg er overbevist om, at jeg nok skal få styr på EAC :)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

mazlink skrev:
Jeg ripper mine CD'er både i FLAC og MP3. Jeg bruger EAC i windows men har ikke haft tid til at finde mig et program i Linux. Jeg har selv fulgt guides på siden her: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php de er ret omfattende, en smule besværlige, men når det først virker spiller det bare 100%. Jeg har gemt opsætningerne fra EAC, så jeg kan flytte dem til en ny computer, og bare ændre et par småting. Held og lykke med projektet.

Rubyripper kan klart anbefales. Hvilken distro bruger du?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

mazlink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er også blevet anbefalet Rubyripper af en af mine venner der leger en del mere med linux end jeg gør. Mit er kun på begynder stadiet/let øvet, og det er svært at slippe for Windows når man er igang med en elektro-diplom ingeniør uddannelse, da mange programmer er udvilket hertil.
Jeg har leget meget lidt med Gentoo og Debian, og er nu gået igang med Ubuntu (pt. 8.10) da det er væsentlig nemmere at gå i gang med for en begynder som mig. Jeg har bare ikke kunne overskue at skulle sætte mig ind i "finpudsning" af endnu et program, som jeg gjorde det med EAC.
Til top Vis mazlink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mazlink Besøg mazlink's Websted

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Gentoo 

Ubuntu er godt sted at starte, let at gå til og meget hjælp at hente.
Ved ikke lige hvilke indstillinger du tænker på, men der er gjort en dyd ud af at holde det simpelt.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes