Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Komplet surround system. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jabocs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Nu håber jeg dette er det rette sted at spørge. - Er ny herinde så hvis jeg poster forkert så bær over med mig

Jeg skal ud og købe helt nyt anlæg da det gamle flyttede med eks'en  Det eneste jeg har lige pt. er mit fjernsyn, som er et 29" 50Hz samsung m. RGB indgang på SCART.

Jeg skal have DVD, Surround-reciever (RDS selvfølgelig og minimum dolby digital / DTS 5.1) og højttalere. Regner med at kunne bruge DVD'en til at spille CD'er på således at jeg ikke behøver en selvstændig CD-afspiller. Regner med at bruge omkring 10.000 ialt incl højttalere.

Jeg har kigget på følgende på HIFI-klubbens hjemmeside og håber I kan give nogle råd til et fornuftigt system - andre mærker/modeller end dem jeg her har skrevet er også meget velkomne:

Surround-reciever: NAD T742, Denon AVR-1604 eller Denon AVR-1804

DVD: NAD T512, NAD T533 eller Cambridge DV57

Højttalere (Surroundsæt): Cerwin Vega AVS632, Dali Trio eller Gale Junior (evt Gale Senior)

Kabler regner jeg med noget i stil med et Tara Labs Prism STS SCART og et af deres digital coax til lyd, samt et subwooferkabel og så nogle overkommelige højttalerkabler f.ex. Tara Labs Klara eller Dali White Wave.

Hvis nogen af jer kloge hoveder kan fortælle mig om der er noget af det her der er fornuftigt (og hvilken kombination) eller hvis I har nogle bedre forslag så vil jeg være meget taknemmelig.

mvh Jacob

Til top Vis jabocs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jabocs

sorlar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har føglende:   NAD forstærker T742, NAD DVD 513, der sidder en bedre video konveter i (54Mhz), hvorimod 512 "kun" har en 27 Mhz. 513 kan tage flere formater end 512

Højtaler Cerwin Vega: Front V-6F, Center V-5C, Baghøjtaler V-5M

Samlet pris: 10093 kroner (Det var da meget tæt på)

Håber du kan bruge det til noget

Sorlar

Jeg har været inde i Hifiklubben og høre Gale 3020 vs. Crewin Vega V-5M. Der vandt Cerwin Vegaen klart, den var mere klar i diskanten og meget præcis i bassen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Når budgettet ikke er højere, så prøv at være lidt fræk og drop center og sub. På denne måde bliver der råd til 4 gode højttalere i stedet for 6 knap så gode, så er der noget at bygge videre på.

I min tid som sælger har jeg solgt en del surround med 4 gode højttalere fremfor et billigt surroundsæt, prøv det og bliv overrasket. Højttalerne skal dog minimum have 6½" bas.

Fordelen er at stereogengivelsen bliver markant bedre, og surround en smule bedre.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jfinderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Kjeldsen. Tag hellere at gå ud og invester i lidt men godt, så man har et godt grundlag at bygge vidre på. Det er træls at side med en hel masse man ikke er tilfreds med, så hellere side med lidt men er meget glad for.

Ikke at det er nogen dårlige produkter du har fremme, overhoved ikke, og hvor meget "lidt" er, det bestemmer du jo selv.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hvis budgettet evt kan strækkes over et par måneder eller 3, så
start med kun at købe fronterne og suppler med center/surround og
til sidst sub. Fordelen er at du kan få et højttalersæt der er bedre/
dyrere end det du egentlig havde regnet med at købe og da
højttalere oftest er det der har den længste levetid, så synes jeg det
er et dumt stedat spare (men det er selvfølgelig dit valg )

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Steph.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Jeg står i samme situation som Jacob, mit budget er dog på 12000-14000.

Mit problem er dog pladsen, der er ikke plads til gulvhøjtalere, pga, en brændeovn som ikke lader sig flytte. Jeg skal have små væg sattelitter, der skal levere max lyd, og design ( svær opgave ).

Den opmærksomme har måske læst mine bose indlæg ( bare rolig den er feset ind, det skal ikke være bose ) Men ingen kan komme med et alternativ i små sattelitter og sub. - ER DER INGEN DER HAR SÅDAN NOGET.

MVH

Stephan 

Til top Vis Steph.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steph.

kimj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Jeg vil som surround reciever forslå en onkyo 600 med en Harman kardon DVD 25 som afspiller.

Onkyoen kan nok fåes til 4000.- brugt og H/K har jeg set til 1500.- så er der 4500 til højtaler

Kim j

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj

kimj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Ps. jeg vil give de andre ret, vente med center og sub, hvis pengene ikke er til det i øjeblikket.

Kim j

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Steph. skrev:

Jeg står i samme situation som Jacob, mit budget er dog på 12000-14000.

Mit problem er dog pladsen, der er ikke plads til gulvhøjtalere, pga, en brændeovn som ikke lader sig flytte. Jeg skal have små væg sattelitter, der skal levere max lyd, og design ( svær opgave ).

Den opmærksomme har måske læst mine bose indlæg ( bare rolig den er feset ind, det skal ikke være bose ) Men ingen kan komme med et alternativ i små sattelitter og sub. - ER DER INGEN DER HAR SÅDAN NOGET.

MVH

Stephan 

En af grundene til at Bose ikke er fedt er netop størrelsen, derfor hjælper det ikke at købe et andet mærke med ligeså små satelitter.

B&W har lavet nogle højttalere til plasma-tv, de er ikke små men tilgengæld meget flade. Har ikke hørt dem, så kan ikke sige noget om lyden.

B&W har også nogle VM1 til omkring 1500 kr. pr. stk, de er lange og flade, de lyder faktisk helt ok, og langt bedre end et små bose satelitter. VM1 fås i hvid, sort og sølv.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jabocs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Takker for de foreløbige svar - Dejligt at få så hurtigt respons i dette forum.

Jeg har taget ideen til mig omkring det at vente med sub og center.

Jeg hører dog stadig gerne råd omkring hvilke enheder - reciever og dvd der er værd at tage med i overvejelserne - "onkyo 600" + "Harman kardon DVD 25" er foreslået. Andre der er enige der? -og er de enheder (recievere og dvd-afspillere) jeg selv foreslog i første indlæg gode mht ydelse i forhold til pris, eller skal man købe brugt udstyr..?

Mht. højttalere: Nu drejer det sig så hovedsageligt om et par fronthøjttalere og et par baghøjttalere. Budgetrammen er stadig omkring de 10.000 (højttalere+reciever+dvd):

Følgende råd er givet foreløbig: minimum 6½" bas i fronthøjttalerne.

Disse højttalere er også foreslået: Cerwin Vega: Front V-6F, Center V-5C, Baghøjtaler V-5M. Nogen erfaringer?

Som sagt jeg er ikke særligt meget inde i HIFI-verdenen og har desværre ikke så meget tid til at sætte mig ind i det i øjeblikket, men vil gerne med jeres hjælp købe et ordentligt anlæg alligevel.

jacob

Til top Vis jabocs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jabocs

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes