Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Teste to forstærkere mod hinanden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg skal have testet to forstærkere op mod hinanden, og jeg vil gerne høre om I har lidt gode tips til et godt setup til
testen.

Jeg vil gerne have det sådan at man lynhurtigt kan skifte mellem forstærkerne, så jeg har overvejet at sætte hver
forstærker på hver sin højtaler og så kører venstre signal i den ene og højre signal i den anden. På den måde vil man hurtigt
kunne mute skiftevis den ene og anden forstærker.

Man skal selvfølgelig sørge for at vælge en CD hvor der bliver spillet det samme i begge kanaler, altså uden for meget
stereo-virkning, men det burde være til at finde.

Min bekymring er dog om forstærkerne kan tage skade af at spille kun på den ene kanal eller om det er ligemeget at der
ikke er noget modstand på den ene kanal?

Det var lige mit forslag til setup. Findes der en bedre måde at lave en direkte sammenligning på?
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare at sætte forstærkerne ved siden af hinanden og bruge bananstik - så tager det ikke ret lang tid at skifte.

Ellers tester du jo ikke om forstærkeren kan levere et stereoperspektiv
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge at bruge et sæt højttalerkabler med banan-stik i forstærkerenden.

På den måde er det nemt og hurtigt at skifte mellem forstærkerne. Hvis du ikke er alene om det, men hvis du skal lytte sammen med en ven, så kan i skiftes til at flytte kablerne mellem forstærkerne, så man ikke behøver flytte sig fra lyttepositionen.

Jeg synes slet ikke man vil kunne bedømme en forstærker, hvis den kun spiller på én højttaler. Du mister jo en stor del af de forskellige aspekter, som netop er med til at afgøre om en forstærker er god eller dårlig.

EDIT: virious var hurtigere (og kortfattet ).
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Baggrund for testen: Jeg har skiftet en gammel billig discount sony surround receiver fra bilka uden med en NAD C372, og
det er der enkelte personer omkring mig der har meget svært ved at forstå. Så jeg vil gerne lave en lille sammenligning for
at se hvor meget forskel der egentlig er og at det derfor godt kan betale sig at bruge penge på :)

Men forskellen vil nok være så stor at man sagtens kan høre forskel selvom det lige tager 2 minutter at flytte kablerne
rundt. Jeg synes bare det kunne være fedt at man bare lige kunne sidde i sofaen og skiftevis mute hver forstærker, men I
har selvfølgelig ret i at det vil være ødelægge testen, hvis man kun kører på en højtaler af gangen.
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Maj 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Drop det med at have en forstærker pr. kanal, det giver slet ikke et godt nok indtryk. Som de andre siger så brug nogle bananstik. Og så skal du jo huske på at det er ligegyldigt hvad dine venner mener om byttet, det er dig der skal kunne lide det.

Og til sidst, så kan du jo altid slutte testen af med at give Naden lidt gas, så folk kan høre at den har et voldsomt meget bedre greb i højttaleren end den billige Sony. Jeg har selv haft en voldsom Sony model fra bilka på 5x100 sony watt, og jeg må sige at det er godt gået af en forstærker på 8 kg
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Haha, ja de kan noget helt særligt de sony-ingeniører :)

Okay, jeg var måske ikke helt ærlig, for jeg vil faktisk også gerne lige vise mig selv hvor meget forskel der egentlig er på
de to forstærkere, selvom jeg stadig kører på mine gamle Jamo D266 drengerøvs-højtalere.

Men ja, du har ret i at man virkelig kan høre forskellen når der bliver skruet lidt op for volumen.

Men lige for at afslutte tråden: Kan der ske noget ved at spille på forstærkeren uden den ene højtaler? Jeg har tidligere hørt
om nogle der har brændt noget af ved at spille med to forskellige højtalere (med forskellig impedans) sat til. Eller er det
bare en myte? :)

(Det er ikke for at lave testen på den måde - det er droppet) :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes