| Forfatter |
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Jeg fik for nyligt et par Sony SS-7200 højttalere forærende. De lyder desværre ganske forfærdeligt, og da de har mindst 35 år på bagen er der en vis sandsynlighed for at det skyldes delefiltrenes bipolære lytter. Filtrene ser sådan ud:  Jeg vil derfor høre hvilke billige kondensatorer folk kan anbefale som erstatning? Jeg vil helst holde mig under 400 kr. Jeg tænkte på at nøjes med bipolære lytter til de to 47uF'ere og 6.8'eren, og film til seriekondensatorerne.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.monacor.dk har nogen sølvfarvede folie til fornuftige penge der lyder rigtig godt til prisen. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| www.monacor.dk har nogen sølvfarvede folie til fornuftige penge der lyder rigtig godt til prisen. |
|
|
Den anbefaling kan jeg tilslutte mig
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder glimrende. Hvordan er de i sammenligning med eksempelvis Jantzen Cross Caps?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
supos skrev:
| Lyder glimrende. Hvordan er de i sammenligning med eksempelvis Jantzen Cross Caps? |
|
|
Ingen anelse desværre, men du kan læse lidt her (desværre er monacor ikke testet)
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har på det sidste kun sammenlignet med M-cap, og der er forskel. Men ikke sådan at den ene er decideret bedre end den anden, blot at de ikke gør det på samme måde, og at det er afhængigt af hvilken enhed der parres med hvordan de lyder i forhold til hinanden.
Lidt af en smagssag. __________________ mvh sund,
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske Monacor har luret at vi roser ders kondensator, for de er ikke så billige længere Og nu sælges de i bulks af feks 10stk 6.8uf til 269kr, og det er billigt nok, hvis man har brug for 10stk 6.8uf Men 399kr for 2stk 68uf er ikke specielt billigt 68uf PCA koster 99kr, men næppe heller så god om Monacor Men til 200kr pr 68uf(Monacor) formoder jeg at der er alternativer De vigtigste kondensatorer du skal bekymre dig om er diskantens 4.7uf og mellemtonens 20uf(brug 22uf) De andre er lige meget Af nød bruger jeg i øjeblikket nogle billige bipolare lytter flere steder, og mine venner synes stadig min højtaler er det bedste Blandt andet sidder der nu en latterligt lille bipolar lyt i serie med mellemtonen, og det undrer mig virkelig at det går godt, men det synes at fungere uden problemer Det er vist også Monacors de gule, med isolering skrællet af Hvis filteret virker korrekt kan du næsten bruge hvad som helst, og stadig få god lyd Og hvis det ikke kan du bruge verdens fineste sager uden at det gavner en snus Den eneste kondensator jeg virkelig har lyst til at prøve er DCA, men nok kun til diskanten, og så er det måske et fedt
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Jeg har p� det sidste kun sammenlignet med M-cap, og der er forskel. Men ikke s�dan at den ene er decideret bedre end den anden, blot at de ikke g�r det p� samme m�de, og at det er afh�ngigt af hvilken enhed der parres med hvordan de lyder i forhold til hinanden.
Lidt af en smagssag. |
|
|
Lyder meget fornuftigt. Jeg læste en gammel tråd her fra forum hvor
folk svinede hinanden og råbte og skreg om hvor fantastiske/forfærdige
denne og hin kondensator til flere tusinde kroner var. Så jeg var faktisk lidt bekymret for at starte denne tråd.
musicus skrev:
...
De vigtigste kondensatorer du skal bekymre dig om er diskantens 4.7uf og mellemtonens 20uf(brug 22uf)
Hvis filteret virker korrekt kan du næsten bruge hvad som helst, og stadig få god lyd Og hvis det ikke kan du bruge verdens fineste sager uden at det gavner en snus
|
|
|
Præcis mine tanker. Derfor ville jeg også bruge lytter til de to 47uF, da de ikke er så kritiske, og da film bliver lidt dyrt i de størrelser. Så hellere bruge lidt flere penge på gennemgangskondensatorerne. Grunden til at jeg tænkte Jantzen Cross Cap var at de er billige, og de fås i 20 uF (til kun 50 kr stykket).
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ligner meget de populære Bennick, som har været meget brugt af producenter verden over, men "looks can decieve".
Hvis det er de samme i anden farve, plejer at være gule, så lyder Monacors bedre, altså efter min mening, selvom PCA/Bennick lyder noget bedre end andet jeg har mødt op gennem tiden.
Til prisen kan de jo være rigtig gode, i hvert fald sammenlignet med noget lyt-halløj. __________________ mvh sund,
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jeg havde ikke lige fanget at Monacor kun sælger en gros, så de priser kan man nok ikke regne med når man kommer ned til forhandleren.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de har været brugt til private disco fester kan der måske nok være noget som har taget skade Men den mest sandsynlig kilde til problemer er de 2 stk potmetre der sidder på mellemtone diskant  Nå, fik lige kigget på dem, og indrømmet, det er en flot klassisk højtaler  Det kunne være sjovt at lege lidt mere med dem  Men det ville nok være klogt at få dem målt først
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemlig nogle ret fede højttalere. Prisskiltet sidder stadig
bagpå, og til 1795 kr stykket i 1973 har de heller ikke været helt
billige. Derfor har de med sikkerhed også lydt bedre i sin tid. De lyder decideret syge, som om bassen er mudret til, og mellemtone/diskant er praktisk talt fraværende.
Enhederne ser umiddelbart sunde ud. Der er lyd i dem alle sammen og de måler 6 Ohm DC som de skal, så der er ikke noget der decideret er brændt af.
Jeg har også overvejet potmetrene (egentlig er det vist L-pads). De
støjer helt vildt når jeg måler på dem, og i hvert fald det ene har
været repareret. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk du har ret i at det er der jeg bør starte.
På den anden side skal lytterne med sikkerhed alligevel skiftes efter 35 år...
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor ser de lækre ud de der sony,er
prøv at bypasse l-pads til at starte med ,brug bipolare caps til bypas kondensatorerne og folie i sifnalvejen så kører det nok ,kan du få målt din højtaler igennem og få målt t/s mm så ville det være optimalt ,måske der skal korigeres lidt for alder ,basport osv
2x 10 uf nonacor folie og en 4,7 uf monacor folie og resten som bipolare
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et billigt og godt alternativ kunne være Bennic kondensatorerne, f.eks. lyder de billige gule ganske OK, mens de mørke blå Bennic er rigtigt gode og stadigvæk billige, jeg bruger selv ofte de mørke blå Bennic.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Måske Monacor har luret at vi roser ders kondensator, for de er ikke så billige længere
Og nu sælges de i bulks af feks 10stk 6.8uf til 269kr, og det er billigt nok, hvis man har brug for 10stk 6.8uf
Men 399kr for 2stk 68uf er ikke specielt billigt
68uf PCA koster 99kr, men næppe heller så god om Monacor
Men til 200kr pr 68uf(Monacor) formoder jeg at der er alternativer
De vigtigste kondensatorer du skal bekymre dig om er diskantens 4.7uf og mellemtonens 20uf(brug 22uf) De andre er lige meget Alle kondensatore er vigtig, selv i en suge kres og andre stædere, sådan. Af nød bruger jeg i øjeblikket nogle billige bipolare lytter flere steder, og mine venner synes stadig min højtaler er det bedste Blandt andet sidder der nu en latterligt lille bipolar lyt i serie med mellemtonen, og det undrer mig virkelig at det går godt, men det synes at fungere uden problemer Det er vist også Monacors de gule, med isolering skrællet af
Hvis filteret virker korrekt kan du næsten bruge hvad som helst, og stadig få god lyd Og hvis det ikke kan du bruge verdens fineste sager uden at det gavner en snus
Den eneste kondensator jeg virkelig har lyst til at prøve er DCA, men nok kun til diskanten, og så er det måske et fedt 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da starte med alm. billige blå MKP/MKT kondensatorer fra bl.a. Siemens. Der er ingen grund til overkill... Husk altid at parallelkoble kondensatorer større end 0,47uF med en hurtig 10-100 nF kondensator - giver helt tydeligt mere "hul igennem". Smid evt. en PB.
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
hvor ser de l�kre ud de der sony,er
pr�v at bypasse l-pads til at starte med ,brug bipolare caps til bypas kondensatorerne og folie i sifnalvejen s� k�rer det nok ,kan du f� m�lt din h�jtaler igennem og f� m�lt t/s mm s� ville det v�re optimalt ,m�ske der skal korigeres lidt for alder ,basport osv
2x 10 uf nonacor folie og en 4,7 uf monacor folie og resten som bipolare |
|
|
Hvis jeg bare bypasser L-pads totalt får diskant og mellemtone vel alt for meget gas i forhold til bassen, da de nok har højere følsomhed? På den anden side, hvis bassen stadig overdøver ved jeg da i hvert fald at det ikke er L-pads'ene der er problemet. Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at få enhederne målt igennem, med mindre det er noget jeg selv kan gøre? Jeg har multimetre, tonegenerator og oscilloskop stående. Og hvem forhandler disse Bennic kondensatorer? Og så kan i da lige få et billede af de faktiske højttalere:
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det en gammel sort sansui der skimtes i bagrunden? ved bypas af lpads skal du nok indskyde en spændigs deler ,mål evt modstanden i l-pads ved ideal instilningen og brug de værdier
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| er det en gammel sort sansui der skimtes i bagrunden? ved bypas af lpads skal du nok indskyde en spændigs deler ,mål evt modstanden i l-pads ved ideal instilningen og brug de værdier |
|
|
God ide. Men husk at L-pad potentiometeret skal erstattes af 2 modstande (en i serie og en i parallel med højttaleren). Ergo skal der ohmes fra midterben til signal ind i top, og fra midterben til minus i bund. Husk at L-pad potentiometeret skal være afloddet før Ohm-måling da højttaleren sidder parallelt.
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
| er det en gammel sort sansui der skimtes i bagrunden? ved bypas af lpads skal du nok indskyde en spændigs deler ,mål evt modstanden i l-pads ved ideal instilningen og brug de værdier |
|
|
Det er det da, en AU-555a integreret og en TU-666 tuner. Så periodemæssigt passer højttalerne perfekt. Jeg har lige prøvet at bypasse de to L-pads, uden spændingsdeler, og det gjorde faktisk ikke den store forskel. Der var selvfølgelig lidt mere diskant og mellemtone, men lyden var stadig ekstremt ulden og indelukket. Er der noget jeg kan gøre for at finde ud af om det er enhederne der er problemer med inden jeg går ud og investerer i kondensatorer?
|
| Til top |
|
| |