| Forfatter |
|
kanelsnegl Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa :-)
Jeg er ved at bygge mig et lille vogn-anlæg til Roskilde Festival, og har derfor anskaffet mig en class D forstærker for at kunne udnytte strømmen bedst muligt. Den er på (såvidt jeg husker) 2x25W i 4 ohm (amp6 fra 41hz.com), men jeg vil gerne kunne montere to højttalere på hver kanal - således at jeg kan montere en right og en left på hver sin side af kassen. Jeg har nogle fuldtoneenheder liggende, men de er desværre også på 4 ohm. Hvordan grejer jeg den?
Hvis jeg serieforbinder enhederne rammer jeg 8 ohm, og det ville jo være fjollet i forhold til at få så meget ud af den strøm jeg nu engang har, når forstærkeren er stabil i 4 ohm. Kobler jeg dem parallelt ender jeg derimod i 2 ohm, og det kan forstærkeren jo heller ikke lide. Er der nogle smarte løsninger jeg kan bruge her, et eller andet der kan sættes imellem parallelt eller et eller andet? Der må findes et gammel trick?
Jeg håber at der er en af jer derude der ligger inde med et godt råd :-)
Hilsen Rasmus
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb flere enheder ;)
|
| Til top |
|
| |
kanelsnegl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, hvordan skal jeg koble skidtet op for at ramme nogenlunde 4 ohm? Hvis vi nu antager at jeg skaffer flere enheder (hvilket jeg ikke gør) :-)
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen løsning på dit problem.
Enten køber du flere enhed, eller også bruger du dem serielt og ender på 8ohm, nu vil jeg så også sige, det ikke har det store at sige, da det er en impedans. impedanser er frekvens afhænging og du kan derfor ikke brug ohms lov! en højtaler kan svinge fra 0,5 -32 ohm igennem frekvensspektret! __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
kanelsnegl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så må det blive den sidste løsning - for budgettet er ærligt talt en smule stramt allerede og mangler stadig hjul og træ til kasse osv.
Men lad os sige at jeg kobler skidtet serielt og rammer 8 ohm, er der nogle tommelfingerregler om hvordan det vil spille, især lydstyrkemæssigt, i forhold til at nøjes med to enheder i alt og have 4 ohm på hver kanal?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første er det ikke sikkert, at ampen giver så meget mindre i 8 Ohm, sammenlignet med 4. Selvom effekten falder de 3 dB til det halve, er det nok mindre hørbart, end du tror. I princippet skulle du ikke miste lydtryk, hvis enhederne sidder tæt, i hvert fald ikke ved lavere frekvenser - tætsiddende enheder øger følsomheden på systemet. Én fordel er der ved at afgive mindre effekt: Det øger batteritiden .
|
| Til top |
|
| |
kanelsnegl Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være jeg skal prøve det så :-)
Jeg skal montere enhederne på hver sin side af en kasse, så jeg kunne reelt bygge det som en magnet til magnet løsning. Er der her nogle tommelfingerregler for hvor langt der skal være mellem magneterne, og er der nogle der har nogle råd angående størrelser eller rumfang på kabinetter til sådan to to 6x9" enheder overfor hinanden? Jeg går ud fra at det skal bygges som to seperate rum, når jeg i alt skal have fire enheder - altså to rum i kassen, hvori der i begge sidder sådan to enheder overfor hinanden?
|
| Til top |
|
| |