| Forfatter |
|
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 29 Maj 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mit setup består PT af en Marantz SR 5003 og et sæt XTZ 99.32. Jeg er som sådan tilfreds nok, men som altid inden for Hifi leder man efter ting, der kan gøre det endnu bedre. Pengene er ikke til et sæt andre højatalere. Derfor har jeg tænkt lidt på om en effektforstærker kunne give lidt. Hvad jeg har kunne læse mig frem til, kan lidt ekstra effekt gøre noget for lyden. Jeg kan se på brugtmarkedet, at man virkeligt kan spare nogle penge ved at købe udstyr med et par år på bagen (60-80%). Finder jeg så ud af at det ikke giver noget, kan jeg sælge igen (måske uden tab.)
Jeg kan godt lide en åben diskant med mange detaljer i lyden. Jeg skal derfor ikke have fat i noget der gør lyden for mørk. Kan man derudfra sige lidt om hvilke mærker jeg skal lede efter?
Design gør ikke så meget, men helst ikke for "fancy" som fx Crown har det med at være. Helst ingen eller meget lidt blæserstøj. Så leder måske efter en stereo-effektforstærker der passer på ovenstående til billige penge (max et par kilo havde jeg tænkt mig)
Nogen der har kommentare til mine tanker? Måske er der ikke noget at hente lydmæssigt overhovedet...
/Niels
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærligt, tvivler jeg på, om du kan hente meget rent lydmæssigt. Med højere effekt kan du få lidt mere smæk på, men generelt bestemmes selve lyden i højere grad af forforstærkere og højtalere. Har du overvejet at 'snyde', og bruge f.eks. tonekontrollerne?
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil så sige at en effekt-forstærker kan gøre en hel del for lyden. Men det kommer jo an på hvad du er ude efter at opnå? Om der er noget du er decideret utilfreds med, som feks.at du syntes det spidser til når du skruer op eller noget.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det er et håb om at man ved lave lydtryk vil få lidt flere detaljer med (Som normalt først rigtigt høres når man skruer lidt op) og at bassen og diskanten følges helt ad, selv når man spiller meget højt. Som det er nu bliver diskanten lidt "hård", bassen følger faktisk godt med, men man kan jo ikke få for stram en bas  Har set lidt på markedet og en Harman Kardon Signature 3.1 ser spændende ud.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når forstærkeren presses i bassen følger forvrængningen med i diskant også. I basområdet kan vi ikke høre forvrænging på 10%, men det kan vi i diskantområdet. Derfor er overskud af forstærkereffekt altid tilrådeligt.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge min erfaring vinder man utroligt meget med en effektforstærker selvom man spiller ved lavere lydstyrker. Der er en
større ro over lydbilledet og detaljer står tydeligere.
Jeg har aldrig hørt om H/K Signature, men ifølge folk på nettet skulle den spille rigtigt godt!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen:
Er det en du kender, for har aldrig hørt om hverken model eller mærke. Ved du evt hvordan den er i lyden? For jeg bor i Aalborg og har ikke lige mulighed for at smutte forbi sjælland for at få et prøvelyt. Det virker lidt riski at købe en forstærker og sende den med postDK ubeset/hørt.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl.dk skrev:
Kjeldsen:Er det en du kender, for har aldrig hørt om hverken model eller mærke. Ved du evt hvordan den er i lyden? For jeg
bor i Aalborg og har ikke lige mulighed for at smutte forbi sjælland for at få et prøvelyt. Det virker lidt riski at købe en
forstærker og sende den med postDK ubeset/hørt.
|
|
|
Det er et meget anderkendt mærke - prøv evt. at google det. Mht. forsnedelse af forstærker, skal du blot sørge for, at få
dem pakket godt ind. Jeg har netop fået to effektforstærkere sendt fra tyskland, og der var ingen problemer - de spiller som
de skal
|
| Til top |
|
| |