Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: lyddæmpning væg råd ANG:EL - materialer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej.

Bor i ejerlejlighed med 1 stk væg som jeg ønsker at lyddæmpe.

Der sidder 1 stk vægudtag til lampe  (2,10 M fra gulv)styrret ved dør (karm)
Der sidder 2 stk stikkontakter v fodpanel (6 cm fra gulv)
Der sidder 1 stk fællesantenne stik v fodpanel( 6 cm fra gulv)

Jeg ønsker at slette alt i væg ( forstået alle stik/tilslutninger) skal væk/lukkes
Derefter dæpning af væg og så plade gips/krydsfiner eller ligende.

Spørgsmål.
Hvad må jeg selv gøre mht el (fjernelse)
Hvordan får jeg ny el  tæt ved loft til lampe udtag (uden at skulle bruge gl vægudtag og ledninger i væg)? og hvordan kan jeg få El fra kontakt i karm til ny vægudtag?

Jeg har ca 4,5 cm til rådighed (fra gl væg til ny ydderside) Hvad skal jeg bruge til dæmpning og hvad skal/kan bruges til slut væg, så der kan komme skruer/søm eller ligende i ?
Ny væg skal stå på gulv.

Har tænkt på blydæmnng ( har før brugt det til dæmpning af kabinet (indvendig) Blydæmpning kan købes a la plader m selvklæbende på den ene side( nærmere kan jeg ikke komme hvad lige det hedder præcist.

Gode råd modtages gerne til mit selvbyg
MVH JAN
ps er klar over at jeg skal bruge en aut til EL
Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen

ingen som kan komme med et bud på mere lyddød væg mod nabo ?

MVH JAN

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

har ik den store erfaring,men havde selv et problem

a la dit engang,ringede til Rockwool og fik lidt råd.

prøv det,men tror lyd smutter ind til naboen via gulvet...???

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du laver en "svævende" væg med dobbelt gipsplade, så behøver du ikke noget dæmpning, men rockwool skader ikke  Du kan sagtens sætte blygummi på væggen, men det vigtigeste er at den nye væg bliver svævende, dvs. uden kontakt til gulv, loft etc. Der findes masser af eksempler på nettet mht. nye støjvægge.

Vedr. el, så kan du bare lade de gamle stikkontakter sidde - ellers skal du pille kontakterne af og sætte blindmuffer på - få evt. en trigger ud, det kan ikke koste alverden, og det er smart at få det lavet rigtigt, når du nu laver en ny væg og dermed lukker installationen inde!

Spørgsmål.
Hvad må jeg selv gøre mht el (fjernelse) - aner det ikke, men det kan du google dig frem til
Hvordan får jeg ny el  tæt ved loft til lampe udtag (uden at skulle bruge gl vægudtag og ledninger i væg)? og hvordan kan jeg få El fra kontakt i karm til ny vægudtag? - Du skal så trække en ny ledning fra kontakten til det nye vægudtag.

No offence, men det lyder som om, at du burde bruge en autoriseret trigger...

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej lexus

Nej Umulig, da murstensvæg så skulle være muret oven på paketgulv . Med det resultat at gulvet vippede op modsat side af muret væg..........

Er mere til at vægudtag til lampe/ stikkontakter ligge samme sted i væg så nabo også har stik placeret  og der lyden bliver transporteret igennem men er dog ikke sikker....

MVH JAN

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Altså, lad os lige få på det rene: Du ønsker at dæmpe væggen af hensyn til naboen - det er ikke for at få en bedre lyd i eget rum?

Hvis det er tilfældet, er det de dybere toner, man bør bekymre sig om. En ekstra væg, der ikke har direkte, fysisk kontakt med den 'rigtige' væg, er en god løsning. Materialet kan godt være let - man anbringer så et passende, blødt og eftergivende materiale imellem de to vægge, for at absorbere de lavere frekvenser. Rockwool har måske en passende type plader til formålet - Jeg er bange for, at alm. isoleringsmateriale fra Rockwool er for kompakt til formålet. Blygummi kan bruges til strategisk dæmpning, hvor den nye væg svinger lidt rigeligt.

Sørger du for at bruge et minimum af ekstra huller til nye el-installationer, og fuger/spartler dem godt til, vil disse ikke transportere lyd af betydning. Der vil jo blot være lidt ekstra ledninger fra de gamle til de nye.

Husk at isolere dine højtalere fra gulvet! De skal stå på fjedrende fødder, ikke spikes, hvis gulvet medvirker til uønsket transport af lyd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Har selv for nyligt fået sænket loftet i et par rum, og der sagde elektrikkeren at det var lovkrav at el-udtagene blev ført med ned i det nye loft (eller nærmere, gjort tilgængelige og med position markeret). Jeg går ud fra noget lignende gælder for vægudtag.

Vigtigere er nok spørgsmålet om ansvarsforsikring, hvis fx hele ejendomme futter af pga en gnist fra dine el-installationer. Afaik så hænger man selv på regningen hvis der sker skade på andre lejligheder som følge af at du selv har fusket med el eller vvs installationer (er i hvert fald det jeg har fået af vide fra familie/venner og har opereret ud fra).
Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Som jeg forstår det, taler du om lyd-isolering. Her er der to ting at se på - transmission gennem væggen og strukturbåret støj via bygningselementer.

Det kan være svært selv at gøre noget ved den strukturbårne støj. I moderne kvalitetsbyggeri tager bygningskonstrutøren/-ingeniøren højde for dette ved at indsætte absorberende dele mellem fx betonelementer i etageadskillelser. Den direkte (akustiske) transmission kan man derimod selv gøre noget for at bekæmpe.

En væg virker som et lavpas-filter (vi ved alle, at det er bassens dybe toner, der er svære at dæmpe). Væggen har en masse og en eftergivenhed, der resulterer i en "delefrekvens". Den vil man som regel gerne have skubbet så langt ned i frekvensområdet som muligt samtidig med, at der dæmpes mest muligt i pas-båndet (d.v.s. i basområdet). Ergo skal væggen være TUNG, så den er svær at sætte i bevægelse og tillige har en akustisk impedans, der er mange gange større en luftens (det er i princippet spændingsdeling, vi har med at gøre). Her nytter Rockwool ingen verdens ting (eller stort set ikke i hvert fald). Det er en glimrende lyd-absorbent (som kan bruges til ændring af akustikken i et rum - sænkning af efterklangstid), men det duer ikke til lyd-isolering mellem rum*. Bevares, det dæmper vibrationer/resonanser i en skillevæg, men det hindrer kun i ringe grad transmission af lyd (prøv fx at fylde en døråbning med Rockwool batts og anbring en person på hver side. Selv om de taler relativt lavt, kan de fint høre hinanden). Det er altså primært beklædningen på en skillevæg, der giver lydisolationen - så her vil et dobbelt lag give en forbedring (fx sandwich af MDF og gips).

Noget, der lydisolerer rigtig godt, er tørt kompakt sand (ja, vådt sand er sandelig også godt, men skimmelsvamp er noget skidt). Er der problemer med transmission via gulvet, kan man opbygge et "svømmende" gulv, der ikke kobler direkte til den pågældende væg.

* Der er da også andre grunde til, at man putter Rockwool i skillevægge - fx termisk isolation og hæmning af brand.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Det 'svømmende' gulv er en fin idé, men jeg synes nu, at det er nemmere at gøre højtaleren 'svømmende', som jeg foreslog .

Mit forslag bygger på ideen om en let ekstravæg, hvor materialet bagved så skal virke som en støddæmper, i forhold til den lette vægs bevægelser. Så skulle en hel del af de lavfrekvente lyde blive absorberet.

Du har naturligvis ret i, at vægt/masse virkeligt er effektivt - men det er desværre osse besværligt at have med at gøre, rent konstruktionsmæssigt. Og i ejendomme er der jo desuden regler for, hvor store ændringer, man kan tillade sig. Sand ER effektivt, men vægten af blot et tyndt lag sand mellem to vægge bliver hurtigt ret voldsom.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Basgengivelsen i lytterummet kan blive pænt kedelig med en stor membran-absorbent.
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for de mange input.

Jeg har ferie i uge 30 og vil påbegynde lyddæmpning så de ikke bevæger sig ind til nabo og nabos lyde ikke kommer ind til mig.

MVH JAN

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes