Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: RIAA med rør i en betalelig version (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået og sukket efter en ny RIAA og da jeg lyttede til en af Audio Notes modeller fandt jeg ud af at rør nok var vejen at gå. Det eneste jeg ikke kunne overskue var prisen der lå på en 10-12 tusind stakater eller noget i den retning.

Men det må kunne gøres! Hvilke rør RIAA'er vil i anbefale mig at give et prøvelyt? Eneste krav er at de er med rør og koster under 6000kr, alt har interesse. Også kits eller hjemmebyg folk har til salg osv.

Hvis i samtidig skriver hvorhenne de kan findes ville jeg blive meget glad

Håber i har nogle gode bud!

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

hvad med Tekni-fi, fra samme butik?, ellers søg på internettet!

lige en til fra www.klubben.net

ASL MINI PHONO RIAA

• Frequency response at 1 W 12Hz - 53KHz +1dB
  • Distortion at 1W < 1%
  • S/N Ratio 76 dB
  • Input impedance 47K
  • Gain 57dB

Mini Phono är en superhit - och ett mycket prisvärt phonosteg - för dig som har MM eller High Output MC pickup. Mycket välljudande.

3 500.-

2 900.-

Agrippa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Project Tube Box har jo fått strålende kritikker mer eller mindre over alt hvor den har blitt testet.  Koster 3.500 eller 4000 her på berget (i Norge altså...).  Hvet dessverre ikke hvem som fører Project i jers smukke land (ble det riktig, eller?).

Agrippa

Til top Vis Agrippa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agrippa

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Du spør efter rør. Jeg har lyttet til Holfi´s Vitalus til 1700,- og Creeks 9 til små 2000,- og Primares til 5.500,-

Alle tre er uden rør, men lyder ret forskelligt Den ene endda henad rør. Holfien var svævende og lyrisk, men uden "krop". Creek har masser af krop og spiller fremragende HIFI. Gør det virkelig godt.

Sidstnævnte Primare spiller som at være der selv. Den har en forbløffende evne til at spille virkelighed, ganske imponerende. Og kan skifte omsk modstand bagpå med et snuptag, o.s.v.

Jeg er - på dine vegne - i tvivl om du absolut skal forfølge rørkonstruktioner, for hvad går du efter i rørlyden? Hvis det er "det bløde menneskelige anstrøg" så kig andre steder. Også Musical Fidelity laver en til rimelige penge. Har i iøvrigt et HIFI blad hvor Audio Note og MF bliver testet - de er ikke HELT vilde med nogen af dem...

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Mange rør riaa´er er opbygget efter det samme princip som RCAs 12AX7 riaa fra 1954. Det er de fordi det er en enkel konstruktion der lyder godt, og har masser af gain. Den ASL som Pihl har henvist til er en af den slags, og Tiny Tube er en anden, der er dog katodefølger efter kredsen, så udgangsimpedansen bliver lavere. Mange særdeles dyre konstruktioner kører efter stort set samme diagram, fordi den er ganske god. Til "menneske penge" kan du kigge efter:

Pro-ject Tube box

Tiny tube Riaa

Antique Sound Labs

En brugt Edison One (burde kunne fås til omkring 1000)

Men alternativt, bør du nok også samtidig lytte på nogle af de gode SS riaa´er som Musical Fideælity X-LP/ X-LP2/X-LPS samt Creeks modeller. De kan også fås til særdeles fornuftige penge, og er rigtig gode.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Tak allesammen for de dejligt præcise svar.

Men jeg er bange for at jeg nok har taget en anden beslutning i mellemtiden. Jeg har lige fået købt mig en Exposure XVII pre-amp med indbygget RIAA, så den vil jeg bruge til jeg føler mig rig igen.

Til dige: Den opsætning jeg lyttede til hos Anders hos Audio Consult leverede bare en fylde, varme og krop som jeg var helt vild med. Jeg er godt klar over at næsten alt der bliver spillet på dernede (nu tænker jeg på ht, forstærkere, og kilder) hælder meget mod rørlyden så hvor meget der var Riaa'en kan jeg selvfølgelig ikke sige.

Grunden til at jeg ville prøve rør er simpelthen at jeg har prøvet at opnå rigtig fede resultater tidligere med anlæg der var af begge "skoler". Nu tænker jeg selvfølgelig på rør vs. transistorer. desværre var jeg kun selv ejer af det ene setup

Igen, tak for de konstruktive og udførlige svar, det er fedt at kunne få den slags assistance!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes