Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Info på Peerless XLS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej!

Måske er dette blevet debateret før: Jeg har en Peerless XLS 12", 4ohm med dobbelt svingspole. Hvad er forskellen på denne "bilenhed" og den normale "stueenhed"? Her tænker jeg på de praksiske forskelle som kabinet-krav, lyd (dybde og lydtryk) og forstærkerkrav. Hvis jeg sætter den til en subforstærker (i stuen ), vinder jeg så noget ved at serieforbinde svingspolerne så enheden samlet set er i 8ohm?

Mht. kabinet, så har jeg en 12" slavebas - hvor stor er forskellen på 1 og 2 slavebas(ser) til en enkelt 12"?

Theis 

Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Bilenheder er typisk skabt til brug i (meget) små bokse, med reduceret output i den dybeste bas til følge. I en bil kompenserer den lille kabine typisk for dette, og desuden er behovet for egentlig dybbas i en bil meget lille. Slavebassen leverer det meste af bassen ved boksens resonansfrekvens, og skal typisk flytte op til 4 gange så meget luft på det punkt. Derfor anvender mange enten flere, eller en enkelt større, slavebas. Jeg er dog selv i tvivl om, hvorvidt det virkeligt er nødvendigt.

At serieforbinde de to spoler til 8 Ohm vil i princippet reducere effekten til det halve - i praksis som regel ikke så meget. Anvender du en enkelt forstærker, hvor du alligevel ikke kan udnytte begge spoler, sker der ikke ret meget (kører du kun på én spole, miste du alligevel effekt fra det manglende brug af spole 2) - så dér ville jeg bestemt serieforbinde dem.

Men! Data på dine enheder (både aktiv og slave) er nødvendige, for at kunne sige noget fornuftigt om deres opførsel i forskellige sammenhænge.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Bassen er denne: http://tymphany.com/830515 - dog kan jeg ikke se om denne model har dobbelt svingspole ligesom min.

Slaven er denne: http://tymphany.com/830548 - 425 g.

Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 04:52 | IP-adresse registreret  

Hvis modelnummeret (830515) er det samme, er det samme slags enhed. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes