Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 21:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: At indstille sin step up korrekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har noget, som man måske kan kalde et luksus-problem. Jeg har fået mig en ortofon t-30 stepup, som kan indstilles til en load impedans på 3, 6, 12, 24 og 48 ohm. Følsomheden på min riaa kan justeres trinløst fra 2-6 mV, og impedansen på indgangen kan sættes til enten 30 Kohm, 47 Kohm eller 100 Kohm. Hvis vi alene ser på impedanstilpasningen giver det i alt 15 indstillingsmuligheder. Medregnes justeringen af indgangens følsomhed giver det nærmest uendeligt mange muligheder.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at lave et regneark, som jeg kan bruge til at justere de forskellige parametre. Jeg forestiller mig, at jeg kan lave et ark, hvor jeg kan taste en pickup jeg brugers output i mV ind, dens output impedans og dens anbefalede load impedans ind, og så få de data ud, som jeg skal bruge til at justere mit setup efter.

Er der nogen her, som kan hjælpe mig med det? Jeg har kigget i den artikel, som der er om emnet på vinylengine, men jeg synes ikke rigtigt det bringer mig så meget videre i forhold til den aktuelle konstruktion af arket.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger trafoen på den samme RIAA skal udgangsimpedansen vel kun stilles en gang. Der må du referere til din
RIAA manual men typisk vil værdien ligge på de 47 KOhm.

For indgangsimpedansens vedkommende er det pick-up fabrikantens data du skal gå efter. det samme gælder indstillingerne
for følsomhed.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej Bjergager.

Som Flemming også siger så er den normale impedans på en riaa 47K. Der er derfor ikke nogen tvivl om at din T30 er beregnet til at spille i den belastning. Så start med 47k på din Accuphase.

Tallene på T30 referer til pickuppens impedans, eksempelvis skal en Denon DL 103 som har en intern impedans på 40 ohm, og som skal belastes med 100 ohm, derfor stilles på 48 (Alternativt 24 hvis den bliver hidsig i toppen).

Så vidt jeg husker har din AT33PTG en impedans omkring 40 ohm, så jeg vil derfor forvente det bedste resultat med 48 eller 24. I teorien burde det være 48, men eftersom AT ofte har en lidt hidsig top, vil jeg ikke udelukke at en lavere impedans vil være bedre, særligt indtil pickuppen er tilspillet.

Generelt kan man sige at for høj impedans på stepuppen vil give et løft i toppen, og en ikke særligt fast lyd. For lav vil give manglende top og luft, men noget mere kontrol.

Du kan IKKE beskadige noget ved at køre med forkert impedans, så eksperimenter!.

Selv er jeg ikke voldsomt glad for lyden fra T30, så jeg ville nok også lige prøve de altenative impedanser på din C200, det kunne jo være at det får T30 til at virke bedre. Prøv også gerne lige et par forskellige kabler mellem T30 og C200. Hvis jeg havde en T30 ville jeg også lige rense impedansomskifteren med kontaktspray (Den er IKKe let at komme til). En afmagnatisering af trafoen (Jeg bruger selv en Audioquest cartridge demagnetizer) kan også gøre underværker.

Den rigtige indstilling er den som lyder bedst i dine ører på dit anlæg.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

valgmuligheder er ganske forfærdelig

Jeg havde et hasselbald SWCM arkitekturkamere

På huset var der en libelle, ovenpåhuset i søgeren var der en libelle, på kvikvkiftadapteren på stativet var der en libelle og på kamerastativet var der en libelle - når stativets libelle var i vatter kunne jeg aldrig for mere end højst et af de tre andre til at stå i vatter ??

T20 er sådan en nem trafo - den kan kobles fra og til

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres inputs - også selv om de ikke bringer mig nærmere i forhold til det, som jeg gerne vil lave, nemlig et brugbart regneark.

Jeg skifter flittigt pickup. Lige nu har jeg fire MC-pickupper liggende, som jeg jævnligt skifter mellem. Jeg er altid nysgerrig og interesseret i at prøve nye alternativer af, og jeg tjekker gerne op på eks. cartridgedb.com, for at finde data på pickupper, der kan have min interesse. Det er ikke mindst i den sammenhæng at et sådant regneark, som jeg efterlyser i mit første indlæg kunne være interessant.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Mange tak for jeres inputs - også selv om de ikke bringer mig nærmere i forhold til det, som jeg
gerne vil lave, nemlig et brugbart regneark.

Jeg skifter flittigt pickup. Lige nu har jeg fire MC-pickupper liggende, som jeg jævnligt skifter mellem. Jeg er altid
nysgerrig og interesseret i at prøve nye alternativer af, og jeg tjekker gerne op på eks. cartridgedb.com, for at finde data på
pickupper, der kan have min interesse. Det er ikke mindst i den sammenhæng at et sådant regneark, som jeg efterlyser i
mit første indlæg kunne være interessant.

Jeg har været inde og kigge på siden cartridgedb.com og forstår nu endnu mindre hvorfor du ønsker at skrive det hele ind i
et regneark. Alle parametre ligger jo lige for på den pågældende side. Det svarer lidt til at gå over åen efter vand men
jeg kan naturligvis have misforstået hele pointen

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Fordi der ikke med udgangspunkt i den side kan tages højde for, at der er de justeringsmuligheder på min riaa, som der er...

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er nået frem til følgende ved en smule regneri. Måske er der andre, der kan bruge det til noget:

at33ptg sd-900 mkII dl-304 mc200
  output 0,5 0,2 0,18 0,09
  output impedans 17 3,5 40 3
  load impedans 20-190 2-37 100-500 10-40
  Forstærkning x 10 28,2 28,2 32
  step up, justering 24 6 12 3
  Riaa 30k 30k 100k 47k
  følsomhed 6 6 6 4

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes