| Forfatter |
|
audia6turbo Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej er der nogen som kender til denne højtaler og er den værd at anskaffe, har bare altid haft lyst til at prøve elektrostater og sequell 2 koster jo ikke mange bas øre brugte  håber på nogle svar vil nu bare prøve dem som en extra højtaller i huset
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender en der havde et sæt og var enormt glad for dem. De var dog for høje til konen  Ingen af de ht han har haft efter har efter hans egen mening gjort det lige så godt som dem. Især dybbassen skulle være rigtig god, men også resten af højttaleren. Men den kræver vist nok en del at forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
audia6turbo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, jamen det lyder jo positivt  ja de er 191 cm høje så noget af et tårn men flotte er de jo syntes jeg, forstærker skulle ikke værre problemet her har en mark levinson no 335 effektforstærker til at trække, men spørgsmålet er så om elektrostater ikke bliver slidte med årene i båndene, ja undskyld, ved ikke så meget om elektrostat højtallere men har altid syntes at de var lidt spændende  og kan de kun spille klassisk musik og kan de tåle lidt power hvis man får lyst til at skrue op for det gør vi jo engang i mellem  ved godt at det ikke er en jbl højtaller vi taler om her .
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham der havde den spillede alt andet end klassisk  Og det eneste jeg tror du skal se efter mht slidtage er kantophænget på basenheden
|
| Til top |
|
| |
audia6turbo Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 okay, jamen det skal komme an på en prøve , tak for oplysningerne
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML's elektrostater kan, hvis de er blevet behandlet ordentligt, holde rigtig længe.
Det de ikke bruder sig om er:
Røg
Støv
Fugt
P.g.a. at membranen er ladet, suger de støv som en konventionel fjernsynsskærm, og sammen med røg og fugt, kan dette sætte sig som ekstra
masse på membranen, og medvirke til at membranen ikke kan holde sin ladning (og dermed tabes der lidt driftseffekt).
Nogle påpeger, at sollys kan nedbryde/degradere membranen, men det er jeg en smule tvivlsom overfor.
Har de ikke fået røg, er støvsugning en god idé (en ren børste på støvsugeren, lad højttaleren være pillet af lysnettet i 6-12 timer og støvsug for
og bagside). Check evt. ML's manual arkiv, om hvad der står vedr. rengøring (ved ikke om ML anbefaler støvsugning på de tidlige modeller).
Hvis der er problemer med højspændingen, vil niveauet på ELS'en falde hurtigt hvis strømmen forsvinder. Tilsvarende, hvis der ikke har været
strøm på længe, vil et dårligt element være længe om at nå fuldt niveau. Jeg har lige solgt et sæt Aerius som var 10 år gamle, og der kunne jeg
ikke høre ændringer i niveauet på ESL efter 5 min, og de fik fuldt niveau efter 2-3 sekunder (men nu er ESL'en så ikke lige så stor som på
Sequel).
Check statoren (de hullede metalplader) for afskallet lak (statoren bærer musiksignalet optransformeret, så den er ikke rar at komme i kontakt
med). Check membranerne for huller (kan være aktuelt hos ejere med små pilfingre (læs: Børn med strikkepinde)). Lyt til membranen uden
signal (5-10 cm fra). Hørbart sus er ikke unormalt, men membranen må helst ikke snerre (kan indikere at lidt overgang mellem membran og
stator (støv kan gøre dette)).
Prøv evt. og kigge på http://www.martinloganowners.com
Nye paneler kan være en pebret fornøjelse, men dollar kursen p.t. er dog meget gunstig. Prøv evt. en forespørgsel hos ML (eller hvis der findes
en europæisk distributør) om hvad nye paneler koster.
ML's elektrostater tåler en hel del og spiller forbløffende højt. Overslag fra stator til membran sker ikke p.g.a. statoren er isoleret an en kraftig
lakering. De spiller stort set alt, men mangler selvfølgelig de farvninger som f.eks. et sæt Cervin Vega'er med store papmembraner, lidt horn og
store kabinetflader kan tilføre.
Tag ud og lyt på dem. Det er min anbefaling.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dk.martinlogan.com/pdf/manuals/manual_sequel.pdf
http://www.dk.martinlogan.com/literature/manuals_historic.ht ml
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
ML's elektrostater kan, hvis de er blevet behandlet ordentligt, holde rigtig længe. Det de ikke bruder sig om er: Røg Støv Fugt
P.g.a. at membranen er ladet, suger de støv som en konventionel fjernsynsskærm, og sammen med røg og fugt, kan dette sætte sig som ekstra masse på membranen, og medvirke til at membranen ikke kan holde sin ladning (og dermed tabes der lidt driftseffekt). Nogle påpeger, at sollys kan nedbryde/degradere membranen, men det er jeg en smule tvivlsom overfor. Har de ikke fået røg, er støvsugning en god idé (en ren børste på støvsugeren, lad højttaleren være pillet af lysnettet i 6-12 timer og støvsug for og bagside). Check evt. ML's manual arkiv, om hvad der står vedr. rengøring (ved ikke om ML anbefaler støvsugning på de tidlige modeller).
Hvis der er problemer med højspændingen, vil niveauet på ELS'en falde hurtigt hvis strømmen forsvinder. Tilsvarende, hvis der ikke har været strøm på længe, vil et dårligt element være længe om at nå fuldt niveau. Jeg har lige solgt et sæt Aerius som var 10 år gamle, og der kunne jeg ikke høre ændringer i niveauet på ESL efter 5 min, og de fik fuldt niveau efter 2-3 sekunder (men nu er ESL'en så ikke lige så stor som på Sequel). Check statoren (de hullede metalplader) for afskallet lak (statoren bærer musiksignalet optransformeret, så den er ikke rar at komme i kontakt med). Check membranerne for huller (kan være aktuelt hos ejere med små pilfingre (læs: Børn med strikkepinde)). Lyt til membranen uden signal (5-10 cm fra). Hørbart sus er ikke unormalt, men membranen må helst ikke snerre (kan indikere at lidt overgang mellem membran og stator (støv kan gøre dette)).
Prøv evt. og kigge på http://www.martinloganowners.com
Nye paneler kan være en pebret fornøjelse, men dollar kursen p.t. er dog meget gunstig. Prøv evt. en forespørgsel hos ML (eller hvis der findes en europæisk distributør) om hvad nye paneler koster.
ML's elektrostater tåler en hel del og spiller forbløffende højt. Overslag fra stator til membran sker ikke p.g.a. statoren er isoleret an en kraftig lakering. De spiller stort set alt, men mangler selvfølgelig de farvninger som f.eks. et sæt Cervin Vega'er med store papmembraner, lidt horn og store kabinetflader kan tilføre. Tag ud og lyt på dem. Det er min anbefaling.
|
|
|
Det var et svar der var til at forstå 
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal bestemt ikke lade sine Logan'er "koge" i solen 
der sker nemlig det at folien trækker sig sammen...,
det vil medføre vigende niuvue i panelets nedre arbejdsområde.
Det skal så siges at forsigtig brug af en føntørre er værktøjet som kan benyttes,
hvis membranen har løsnet sig i kanten af statorene ...,
det kan ses som overflade "bølger" på membranen.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
|
Man skal bestemt ikke lade sine Logan'er "koge" i solen 
der sker nemlig det at folien trækker sig sammen...,
det vil medføre vigende niuvue i panelets nedre arbejdsområde.
Det skal så siges at forsigtig brug af en føntørre er værktøjet som kan benyttes,
hvis membranen har løsnet sig i kanten af statorene ...,
det kan ses som overflade "bølger" på membranen. 
|
|
|
Ang. membranerne så er de nye typer modeller fra Logan ikke så sarte som de gamle. Et væsentligt punkt hvor Logan har forbedret sine produkter. Levetiden på membranerne er sat til ca. 2o år med vanlig støvsugning for øje. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hallo! 
hvad har de nye x-stat paneler at gøre i denne tråd ? __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og forøvrigt de gamle holder også godt hvis man er påpasselig
jeg har servicepaneler på mine CLS'er dateret 1993!  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
| men hallo! hvad har de nye x-stat panler at gøre i denne tråd ? |
|
|
Undskyld, men blot til info . Et par gamle Logans kan være en bekostelig affære. En udgift man måske ikke lige havde regnet med.
hygge __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaaa..., det er korrekt 
jeg har så længe der stadig produceres reserve paneler ...,
ikke særligt travlt med at hamstre et sæt.
for prisforskel mellem en US og EU pris er på trods af transport udgiften direkte latterlig.
i den forbindelse er der en ting som vi lige så godt kan komme ind på vedr. ML'er,
der er ofte ML'er til salg hvor der påståes at der er nye paneler på dem...,
Det skal man lige passe på at tage for pålydende i det at kostprisen på at montere nye paneler vil andrage en så stor omkostning, at det hvis det er/var sandt ville det resultere at sælger taber 10KKr. på at sælge eks. et sæt ML CLS  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
|
Tjaaa..., det er korrekt 
jeg har så længe der stadig produceres reserve paneler ...,
ikke særligt travlt med at hamstre et sæt.
for prisforskel mellem en US og EU pris er på trods af transport udgiften direkte latterlig.
i den forbindelse er der en ting som vi lige så godt kan komme ind på vedr. ML'er,
der er ofte ML'er til salg hvor der påståes at der er nye paneler på dem...,
Det skal man lige passe på at tage for pålydende i det at kostprisen på at montere nye paneler vil andrage en så stor omkostning, at det hvis det er/var sandt ville det resultere at sælger taber 10KKr. på at sælge eks. et sæt ML CLS 
|
|
|
Lige præcis hvad jeg mente ML-CLS. Man kan hurtigt blive forblændet af et sæt billige elekrostater fra Logan. Men er der en bagside af medaljen __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
audia6turbo
Det skulle vel tilfældigvis vel ikke være det sæt Sequel II ,
som Audioconsult - KBH har til salg som du overvejer at købe ?
(jeg har ikke set dem, men hørte tidligere i dag fra en bekendt at der er et sæt S2 til salg hos AC)
Så kunne jeg da godt tag en tur forbi og granske dem for evt. defekter  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |