Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mere lyd i baghøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ville vide om man kunne få mere lyd ud af sine baghøjtalere. Jeg har været inde i min recievers setup og skrue helt op for dem på alle mulige måder. Hvilket også har hjulpet, men kunne godt tænke mig lidt mere.

Det skal siges at de er placeret i en højde på cd. 2 m, måske 2,05 m. og peger mod hinanden. De er placeret på de respektive vægge i ca. 2 m. afstand fra sofaen i hver side. Men dog lige ud fra sofaen.

Hvis det kan hjælpe er recieveren en Marantz 5003 og højtalerne er et par Eltax symphony.

Jeg skriver sådan set også for at få be- eller afkræftet om højtalerne er for langt fra lyttepositionen. Jeg har aldrig før haft højtalerne så langt fra den, og synes at receiveren gør det godt i surround ellers.

På forhånd tak :)

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nu skal du huske på at baghøjttalerne langt fra skal være aktive hele tiden og at de skal spille med samme styrke som dine andre højttalere ellers dominerer baghøjttalerne lydbilledet og det er ikke meningen. 

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke din reciver, men du burde kunne indstille afstanden på hver højtaler til lytte pos. Der efter skal du justere lyden, så alle højtalere spiller lige højt. I nogle setups kan det være en fordel at skrue en smule ned på fronterne så centeren bliver mere tydelig. Men det skal du selv lytte dig frem til.

Dine baghøjtalere bør du også vinkle nedad så din diskant spiller ned mod dine øre, frem for lige ud. det er især vigtigt når de hænger så højt.

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for de hurtige svar. Jeg kan se der er andre end mig der glugger hifi4all i arbejdstiden, når det værste fix skal stilles

Jeg vil prøve det med vinklingen :) Problemet er at selv de mest almindelige detaljer ryger. Man kan ikke høre de ting der faktisk skal komme ud af højtalerne. Så de dominerer ingenting, de er faktisk ikke med. Medmindre jeg sætter dem tættere på vel og mærke.

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det kunne lyde, som om fejlen ligger et andet sted. Måske i receiverens set-up? Spiller den ikke det rigtige format i forhold til programmaterialet, kan resultatet meget vel være som beskrevet. Blot en tanke.. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv den omtalte receiver og kan i hvert fald sige det ikke er et problem hjemme ved mig. Jeg har derimod sat baghøjtalerne et par dB ned for at det hele passer sammen. Bare for at være sikker på du ikke har fået rodet rundt i noget et mærkeligt sted så prøv følgende:

- Nulstil alle instillinger i receiveren (læs manualen)
 - Find den medfølgende mikrofon frem og gennemfør auto-setup.

BEMÆRK: Lad testen køre igennem for alle 6 sidepositioner. Har du ikke så mange, så bare flyt mikrofonen lidt rundt i den sofa eller whatever du sidder i. Ved at have 6 målinger at beregne på, er chancen bedre for at få et godt resultat bedre. (Marantz anbefaler selv denne procedure.)

- Lyt til resultatet og se om det er blevet bedre, evt kan man selv lige fintune det sidste.

Løser dette ikke problemet, fjern da kablerne fra både højtaler og receiver. Sæt det sammen igen og se om det har hjulpet. Virker dette heller ikke er det nok bagkanalen der ikke har det så godt i receiveren. Prøv evt at sætte nogle andre højtalere på, eller sætte bagkanalen til fronthøjtalerne for at se om du har samme problem.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej Hyl.dk, tak for det omfattende svar, nu har jeg da lidt at gå i gang med. Godt det er en 3-dags weekend 

Men jeg giver det et forsøg og ser hvad der sker, mange tak for jeres svar allesammen

Ghost DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej,du skal lige være opmærksom på,at hvis dine baghøjtalere står for tæt på bagvæggen,det er det ikke sikker at receiveren kan finde ud af,om de skal stå i lang eller smal,da lyden bliver slået tilbage fra bagvæggen,når den bliver sat op automatisk med mikrofonen,god ide at eftertjekke efter automatisk opsætning,de problemer opstod her hos mig,både baghøjtaler og centeren stod forkert.
Min receiver er godt nok en Marantz SR 5002.

Til top Vis Ghost DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghost DK

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige eftertjekket det hele og gået den automatiske setup med mikronen igennem 3 gange. Plus vinklet ned mod lyttepositionen. Det har helt klart hjulpet. Så nu er der mere lyd i stuen  Men der skal klart rodes lidt mere med i det i løbet af weekenden.

Baghøjtalerne er nu sat til large, selvom de er små, men er der nogen der kan forklare hvilken indflydelse det har?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror "large" betyder at de spiller hele frekvensbåndet. 

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:
Jeg har lige eftertjekket det hele og gået den automatiske setup med mikronen igennem 3 gange. Plus vinklet ned mod lyttepositionen. Det har helt klart hjulpet. Så nu er der mere lyd i stuen  Men der skal klart rodes lidt mere med i det i løbet af weekenden.

Baghøjtalerne er nu sat til large, selvom de er små, men er der nogen der kan forklare hvilken indflydelse det har?

om bassen over delefrekvensen på højttaleren bliver sendt til højttaleren eller til subben. Det er i de fleste tilfælde at have alle højttalerne på small, med mindre de alle kan gå virkelig dybt og du så har en forstærker på der kan klare det.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Her anbefales det IKKE at sætte sin baghøjttalere til large med mindre de er ret store. Hmm.
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/219978.html
På den anden side tror jeg at jeg foretrækker musik i SS med large til de bagerste højttalere.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Large el. small - det burde kun have en minimal indflydelse på den oplevede lyd fra baghøjtalerne, rent ud sagt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes