Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: opsætning af tv/dvd/reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Math88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

hej eksperter!

Jeg har netop anskaffet mig et sony bravia v4500 og en dvdoptager rdr hx680.

Jeg vil gerne lave et setup så jeg på den mest enkle måde får bedst udbytte af billede og lyd. min surroundreciever har jeg købt over forummet herinde og det er en yamaha RX-V440RDS. ( http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=e&idprod=10 70)

Jeg ved helt ærligt ikke hvilke kabler der egner sig bedst til min situation, men jeg kunne forstå på kundeservice at de mente jeg skulle bruge et hdmi stik mellem dvd og tv, og optisk stik til fono mellem tv og reciever. dette skulle så sikre mig permanent surround. indtil nu har det kun været ved dvd-afspilning, men med digitalt tv skulle det også være gældende ved fjernsynsprogrammer. Jeg vil meget gerne høre jeres bud på hvordan jeg får bedst lyd. hvilke kabler skal jeg købe(har ingen) og hvordan skal det hele sættes op?

Udover det har jeg besluttet mig for at købe en center speaker mere for at kunne placere dem på hver sin side af skærmen da der ikke er plads over eller under tv'et. så går mit spørgsmpål på om der er forskel på lydfordelingen mellem center rear og center front udgangen på min reciever? altså, skal jeg broforbinde de to centere og bruge front udgangen, eller skal jeg bruge hver sin udgang, front/rear? ødelægger det lydbilledet hvis jeg bruger rear udgangen når de begge er placeret ved siden af tv'et?

Jeg glæder mig til at høre jeres bud! så snart jeg har fået en afklaring er mit surround oppe og køre efter års ventetid med, indkøb og justering af udstyr:)

de bedste hilsner

Matias Christensen

Til top Vis Math88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Math88 Besøg Math88's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Medmindre din DVD er en BluRay (HD), burde alm. scartstik kunne klare forbindelsen ml. DVD & TV. Mener, at opskalering osse kan overføres på den måde. HDMI er imidlertid OK, så mister du ikke noget. Jeg véd ikke, hvilke lydudgange dit TV har - men skal der overføres digital surroundlyd fra dit TV til din receiver, skal det være via et optisk kabel, eller coax (hvilket i realiteten blot er et enkelt RCA/phonostik). Det sidste gælder osse lyden mellem DVD'en & receiveren, for øvrigt. Coax er det enkleste, og virker i reglen udmærket.

Såkaldt digitalt TV burde overføre digitalt baseret surround lyd, altså 5 kanaler el. derover. De gammeldaws overfører 'kun' NICAM stereo, og derigennem analog 4-kanal surroundlyd (som faktisk KAN lyde fint). Medmindre du har kørt med en meget primitiv antenne før nu, har du altså haft surround (i hvert fald potentielt) hele tiden.

Fin ide med centerhøjtalere, men opsætningen er mere tricky. Center 'rear' på din receiverer refererer til en ekstra center bag/surroundhøjtaler - IKKE en ekstra front. Du kan altså ikke uden videre gøre det, du selv foreslår. Måske kan du indstille den ekstra kanal på receiveren til at trække en front center mere, men det skal du tjekke. Ellers må du parallel- eller seriekoble dine to front center via receiverens relevante udgang. Er modstanden på højtalerne opgivet til 8 Ohm, kan du godt parallelkoble - ellers hedder det seriekobling.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Math88
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. sagen er at jeg ikke har forbundet min reciever til TV'et endnu, så jeg har altså ikke haft analog 4-kanals-surround :). ville vente med at sætte det til før jeg har alle remedierne. det lyder godt med dit simple svar. men jeg tænker at de "gamle" kabler du anbefaler gør at jeg mister noget? er det tilfældet eller er det mig der er ubegrundet paranoid?

her er bagsiden af henholdsvis tv, dvd og reciever:

http://img1.digitalversus.com/produits/16/4051/V4500-prises. jpg

http://www.sony.dk/product/dvd-recorder/rdr-hx680/tab/techni calspecs/type/3d

http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=e&idprod=10 70

jeg glæder mig til jeres svar!

Til top Vis Math88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Math88 Besøg Math88's Websted

Math88
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

a little help please!! nu har jeg oploadet billeder. er der ikke nogle forslag til sammensætningen af mine apparater?

vil gerne have det optimale, så længe det er noget jeg selv kan forbinde!:)

OBS. Jeg skal nok have beskrevet opsætning stykke for stykke. idiotsikkert om man vil, får når det kommer til kabler/udgange er jeg helt rundt på gulvet. yderligere, hvis i har nogle forslag til gode kabler, er jeg mere end lydhør. Jeg skal som sagt ud og købe en del kabler her i den nærmeste fremtid.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes