Forfatter |
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan man trække i scart ? Kan man trække component ? Det blev jeg nemlig informeret om, men troede egentligt kun man kunne trække RGB, s-video og composite... __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
når vi snakker scart så er component = rgb __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|
PrebKlok Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kun trække component ud hvis din DVD-afspiller understøtter det. Min Linn Classik Movie DI gør f.eks - har prøvet det. Man kan i DVD'ens menu vælge om der skal sendes RGB eller component(YPrPb).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du har en dvd afspiller med rgb out via scart men ikke en decideret component udgang, så kan du stadig trække rgb-signalet ud af scart og forbinde det til component, hvis du mellemkobler v/h-sync og evt. input select signalet /nods __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo så 3 forskellige svar .. !
Morten nielsen bliver det så det samme som hvis man havde en component udgang ? __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten Nielsen skrev:
hvis du har en dvd afspiller med rgb out via scart men ikke en decideret component udgang, så kan du stadig trække rgb-signalet ud af scart og forbinde det til component, hvis du mellemkobler v/h-sync og evt. input select signalet /nods
|
|
|
Hm, hvis du har fået det til at virke vil jeg mene det er fordi indgangen understøtter RGsB, altså RGB med sync på grøn. RGB i et scart-stik og component er to ret forskellige ting - på trods af at component-stikkene er hhv. rød, grøn og blå, så er det ikke et egentligt RGB-signal som sådan der overføres, men et signal med luma (i den grønne) og "blå minus luma" (den blå) og "rød minus luma" (den røde). Ud fra dette signal kan modtageren så sammensætte det oprindelige RGB-signal. Se evt. http://www.projectorcentral.com/component.htm
RGB kan være mange forskellige ting:
RGBs: RGB plus sync på composite signalet. Det signal der normalt ligger i scart. Ofte skal der udover de 4 ledere bruges et RGB Control-signal, der fortæller TV'et at det skal skifte til RGB.
RGsB: RGB med sync på det grønne signal. Kan overføres i 3 ledere, men bruges ikke ret tit i konsum-udstyr.
RGBHV: RGB med separat horisontal og vertikal sync. Det er denne type der bruges i VGA-kabler.
Udover disse 4 forskellige formater, skal man også tage højde for progressive/interlace, opløsningen, og refresh raten. Alt i alt kan RGB være uhyrligt mange forskellige ting, så man kan altså ikke være 100% sikker på at to apparater kan "snakke sammen", bare fordi der står RGB på begge to. RGB i scart er dog groft sagt altid det samme, RGBs i enten 480i eller 576i. Men så snart man vil trække fra scart til noget andet, så skal man være opmærksom på om "det andet" er kompatibelt.
Mvh. Otto, Tape Connection
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har trukket 3 x rg59 som jeg havde tænkt mig at trække RGB i fra scart i dvd'en til scart i fjernsynet.
Men Det kan så ikke lade sig gøre at trække RGBs i det ? fordi der skal bruges ekstra ledere ? __________________ MonoTovarisj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki, der lærte jeg noget nyt 
Jeg snakkede ud fra erfaringer med vga -> rgb via scart, hvilket man kan lave med sync på composit. Gik fejlagtigt ud fra at det samme gjorde sig gældende ved component. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten Nielsen skrev:
når vi snakker scart så er component = rgb
|
|
|
I princippet har du ret - RGB er et component-signal, og Y-Pb-Pr, som man normalt mener når man taler om component, er også et component signal. Det er bare ikke det samme component signal, og derfor: Hvis formålet er at forbinde to apparater hvor det ene har scart og det andet har "component", som i Y-Pb-Pr, så er svaret i 99% af tilfældene: Nej, det kan ikke lade sig gøre. Nogle få apparater understøtter dog "component" (Y-Pb-Pr) via scart, heriblandt KISS DVD'er og åbenbart Linn. Jeg kender ikke til TV-apparater der kan modtage component (Y-Pb-Pr) i scart-stikket, men jeg vil ikke udelukke at de findes.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Jeg har trukket 3 x rg59 som jeg havde tænkt mig at trække RGB i fra scart i dvd'en til scart i fjernsynet.
Men Det kan så ikke lade sig gøre at trække RGBs i det ? fordi der skal bruges ekstra ledere ? |
|
|
SCART Control Signals
The SCART standard includes two control input pins which, depending on your TV, may need to be set up correctly in order for an RGB input to be visible on the set.
The 'Function Select' control input signal allows externally connected AV devices such as DVD players to instruct the TV to switch to view their input and (on widescreen sets) select the specified aspect ratio. Most TVs allow you to manually override this by selecting AV1, AV2 etc. Widescreen sets will also have a manual control for aspect ratio selection. The presence of these manual options means that you have the choice to leave 'Function Select' unwired on your cable.
SCART pin 8 - 'Function Select' (>=10K input impedance) |
0 to 2V |
TV mode (default if unconnected) |
5 to 8V |
16:9 AV mode |
9.5 to 12V |
4:3 AV mode |
og The 'Blanking' control input signal tells the TV that you want to input video from either a composite or RGB source. You will most likely see a completely black screen if you try to use the RGB to SCART lead without using this pin to select RGB input. Some newer TVs seem to be able to detect if an RGB input is being applied to the SCART socket without this signal being set correctly, so you may not need it.
SCART pin 16 - 'Blanking' / 'RGB Control' (75R input impedance) SCART pin 18 - 'Blanking Ground' / 'RGB Control Ground' |
0V to 0.4V |
TV is driven by the composite video input signal on pin 20 (default) |
1V to 3V |
TV is driven by the RGB signals and composite sync signal on pin 20 |
Anyway, ting der skal være der bortset fra ovenstående: Red - pin 15 Green - pin 11 Blue - pin 7 Red Return - pin 13 Green Return - pin 9 Blue Return - pin 5 Composite sync return - pin 17 Composite sync - pin 20 Chassis ground - pin 21 ('kappen')
__________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Men Det kan så ikke lade sig gøre at trække RGBs i det ? fordi der skal bruges ekstra ledere ?
|
|
|
Det kan ikke lade sig gøre, nej. Composite signalet kan du ikke undvære, så dér skal du bruge en leder ekstra. Som du kan se af Mortens indlæg, er der derudover to "switch" signaler der er interessante. Ben 8 kan du godt undvære, hvis du er med på selv at vælge scart-indgang og 16:9 mode. Ben 16 er værre, på nogle tv kan du selv vælge RGB som format, bl.a. lidt ældre Sony tv (i hvert fald FX60 og bagud, jeg er i tvivl med FX65/66). På disse kan den undværes. De fleste tv i dag skal dog have forbindelse på ben 16 før de skifter til RGB, og i så fald kan den ikke undværes. Så minimum 4, sandsynligvis 5 og hvis det hele skal spille automatisk 6 ledere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten, har du iøvrigt ikke et link til dér hvor du klippede de informationer fra?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have composite ? det skal jeg jo ikke bruge .. eller skal jeg bruge sync til rgb'en?
any ways så må jeg jo bare købe et fjernsyn med Component ind. :) Har ikke noget nu så det er jo bare at vælge :)
Men om ikke andet de der switche kan man jo bare fitle med selv der er jo ingen der siger at de få volt skal komme fra dvd'en .. :) __________________ MonoTovarisj
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Morten Nielsen skrev:
når vi snakker scart så er component = rgb
|
|
|
I princippet har du ret - RGB er et component-signal, og Y-Pb-Pr, som man normalt mener når man taler om component, er også et component signal. Det er bare ikke det samme component signal, og derfor: Hvis formålet er at forbinde to apparater hvor det ene har scart og det andet har "component", som i Y-Pb-Pr, så er svaret i 99% af tilfældene: Nej, det kan ikke lade sig gøre. Nogle få apparater understøtter dog "component" (Y-Pb-Pr) via scart, heriblandt KISS DVD'er og åbenbart Linn. Jeg kender ikke til TV-apparater der kan modtage component (Y-Pb-Pr) i scart-stikket, men jeg vil ikke udelukke at de findes.
Mvh. Otto, Tape Connection |
|
|
Loewe anvender component (Y-Pb-Pr) i Scart 3. Man er dog bundet til at benytte deres egen progressiv scan. Det sjove er så, at ingen af deres DVD-afspillere har component.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal have composite ? det skal jeg jo ikke bruge .. eller skal jeg bruge sync til rgb'en? |
|
|
Aye, TVet bruger composite sync til at få styr på den RGB den modtager. __________________ Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
|
Til top |
|
|