Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forskel på lyd i to-vejs system. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lbdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal til at bygge en to-vejs højttaler,med Dynaudio esotar t330d Diskant,og en skaaning 5"   c-quenze bas/mellemtone enhed.

I den anledning,har jeg et spørgsmål.

Jeg har set flere to-vejs højttalere ,bla  Dynaudio,hvor diskanten sidder under bas/mellemtonen,hvad er forskellen i lyden om den sidder under eller over bas/mellemtone enheden.

Mvh Lars.

Til top Vis lbdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lbdi

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det kommer helt an på konstruktionen, spiller enhederne i korrekt fase og man lytter direkte på aksen er der ingen forskel.

Man kan dog argumentere for at der kan være en grund til at placere diskanten øverst fordi at dens gulvreflektion vil komme til lytteren senere end den fra mellemtonen. Hvis man lægger delefrekvensen på mellemtonen lige under den frekvens som har den samme bølgelængde som lyden er bagud fra gulvet og delefrekvensen på diskanten lige over den fra mellemtonen, eliminerer man den destruktive interferens som det skaber. Men det kræver at man vælger delefrekvens efter dette og lytteafstanden og højden er også en variabel i dette regnestykke. I sidste ende vil man måske prioritere andre egenskaber i designet højerere, som foreksempel faselinearitet eller powerrespons og det er ikke sikkert at det hele kan komme til at passe på engang, så må man jo indgå det kompromis man synes er bedst.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tja, uanset om diskant er placeret øverst eller nederst, så skulle det gerne tilnærmelsesvis fungere som en pointsource, og i så fald ikke gøre nogen forskel

Da man fint kan lave det så der skal lyttes direkte på mellemtonen, så har man jo fordelen af en lavere højtaler

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Tja, uanset om diskant er placeret øverst eller nederst, så skulle det gerne tilnærmelsesvis fungere som en pointsource, og i så fald ikke gøre nogen forskel

Da man fint kan lave det så der skal lyttes direkte på mellemtonen, så har man jo fordelen af en lavere højtaler

Mja.. Pointsource kommer det nok aldrig til at fungere som. Det tror jeg ikke der er mange designs so kan proklamere sig med, hvis der overhovedet findes nogle. Jeg er enig i at det ikke kommer til at gøre nogen forskel, hvis de ellers bygges rigtigt, men det er ikke pga. af at de tilnærmelsesvis fungerer som en pointsource, det vil de aldrig komme til.

Hvad mener du med at man kan lytte direkte på mellemtonen?

Mener du at hvis mellemtonen er 90cm over jorden at man så kan gå henholdsvis 2m tilbage og 3m tilbage og have korrekt fase mellem enhederne ved begge afstande, så tager du fejl - og det er igen præcis derfor de ikke fungerer tilnærmelsesvis som en pointsource.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2009 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Det fungerer "tilnærmelsesvis" som pointcource, ellers ville det overhovedet ikke virke, eller være til at holde ud at høre på
Det sker automatisk i og med at overgangs frekvenser IKKE er hørbare
Alle de krumspring vi laver med delefilter er for at få alle enheder til at spille som EN enhed
Indrømmet, det ER ingen pointsource, og bliver det aldrig, men det er det man stræber mod

Hvis det er lavet rigtigt betyder lytteafstand minimalt, eller ingenting
Afstanden imellem højtalerne skal blot tilpasses lytteafstand, ca samme mål

Nuværende omstændigheder betyder at min lytteafstand til et par store 3vejs er sølle 2.5m
Langt fra optimalt men brugbart, og man hører stadig ingen lyd direkte fra højtalere
Lytteafstanden kan jeg øge uden nogen problemer, blot skal afstand mellem højtalerne som sagt også øges tilsvarende

Højtalerne vinkler jeg så jeg lige kan se sideflader mod midten
Jeg lytter altså næsten direkte på, og selv små afvigelser giver ulideligt fasedrej
Men lytteafstanden har mindre betydning

lbdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for jeres svar.

Mvh Lars.

Til top Vis lbdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lbdi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej, kun et venligt forslag
Men baseret alene på dit spørgsmål fomoder jeg at du måske skulle kigge på et gennemmålt design, som feks et fra Troels
Men du kan muligvis finde hjælp
Men husk at kabinet beregning og design er helt afgørende for resultatet
Det er ikke kun en lille detalje
Men der jo stadig mange meninger om hvordan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes