| Forfatter |
|
2610tommy Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey h4a
Min mor har et sæt eltax pyramide højtalere, hvor den ene bass er gået. SÅ jeg ville prøve at fjerne den enhed, men har aldrig prøvet det før, så vil vide om der er nogle ting jeg bør vide før jeg gør det. Og om der var nogen der sådan kunne danne mig et billede af hvordan det ville se ud eller hvordan jeg skulle gøre. (klippe ledning over eller hvordan) ? . Håber i forstår. TAK!!!
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve det at fjerne enheden er blot at skrue de skruer ud du kan se. Når du trækker enheden ud, er højtalerledningerne formentligt sat på med kabelsko. Du trækker derfor bare kabelskoene af. Så er det klaret...
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
Selve det at fjerne enheden er blot at skrue de skruer ud du kan se. Når du trækker enheden ud, er højtalerledningerne formentligt sat på med kabelsko. Du trækker derfor bare kabelskoene af. Så er det klaret...
|
|
|
Ok. Men der sidder 4 enheder ialt i højtaleren. Vil de så bliver beskadiget af det eller noget?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, de andre enheder bliver ikke beskadiget. Men hvad mener du præcist med at du vil fjerne den ? Har du ikke tænkt dig at sætte en ny enhed i ?
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|
Nej, de andre enheder bliver ikke beskadiget. Men hvad mener du præcist med at du vil fjerne den ? Har du ikke tænkt dig at sætte en ny enhed i ?
|
|
|
Nej det havde jeg ikke. Så jeg tænker af der vil hænge en ledning hvor der ryger strøm igennem eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
2610tommy skrev:
Stanley skrev:
|
Nej, de andre enheder bliver ikke beskadiget. Men hvad mener du præcist med at du vil fjerne den ? Har du ikke tænkt dig at sætte en ny enhed i ? |
|
|
Nej det havde jeg ikke. Så jeg tænker af der vil hænge en ledning hvor der ryger strøm igennem eller hvad? |
|
|
Du risikerer i hvert fald at sådanne løst hængende kabler kommer til at røre ved hinanden, og så kortslutter forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder at der er kommet revner i gummiet omkring enheder. Dette evt repareres af en fagmand. Hvis blot du ønsker at enheder ikke skal larme, så skru enheden løs, fjern de to højtalerledninger, tape enderne på ledningerne, så der ikke er risiko for at metal rør metal, sæt enheden på plads.
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
Jeg formoder at der er kommet revner i gummiet omkring enheder. Dette evt repareres af en fagmand. Hvis blot du ønsker at enheder ikke skal larme, så skru enheden løs, fjern de to højtalerledninger, tape enderne på ledningerne, så der ikke er risiko for at metal rør metal, sæt enheden på plads.
|
|
|
Okay. Jeg tager ledningerne ud af enheden også taper jeg ledningerne sammen? Eller putter jeg et stykke tape ude på vær af dem, så der ikke sker noget hvis de rører de andre ledninger?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
2610tommy skrev:
Niels_arl skrev:
|
Jeg formoder at der er kommet revner i gummiet omkring enheder. Dette evt repareres af en fagmand. Hvis blot du ønsker at enheder ikke skal larme, så skru enheden løs, fjern de to højtalerledninger, tape enderne på ledningerne, så der ikke er risiko for at metal rør metal, sæt enheden på plads. |
|
|
Okay. Jeg tager ledningerne ud af enheden også taper jeg ledningerne sammen? Eller putter jeg et stykke tape ude på vær af dem, så der ikke sker noget hvis de rører de andre ledninger? |
|
|
De må ikke røre hinanden, og de må ikke røre andre kabler! Vikl tape rundt om metalenden på hvert (rødt og sort formodentlig) af de kabler du afmonterer.
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Men altså gør tapen så at der ikke kan ledes strøm ?
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det gør den...
__________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så gør jeg det. Tak for hjælpen alle sammen.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
|
|
|
Problemet er bare at (hvis der er 4 basenheder) enhederne nok sidder parvist i serie. Det betyder at en enhed mere vil holde op med at spille. Men hvis de to øvrige stadig spiller, vil membranen på den defekte enhed stadig bevæge sig (som en slaveenhed) og så lyder det stadig dårligt hvis det er ophænget der er revnet.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Niels_arl skrev:
|
|
|
|
Problemet er bare at (hvis der er 4 basenheder) enhederne nok sidder parvist i serie. Det betyder at en enhed mere vil holde op med at spille. Men hvis de to øvrige stadig spiller, vil membranen på den defekte enhed stadig bevæge sig (som en slaveenhed) og så lyder det stadig dårligt hvis det er ophænget der er revnet.
|
|
|
I så fald vil modstanden i højttaleren vel også falde? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
|
I så fald vil modstanden i højttaleren vel også falde?
|
|
|
Nej, den vil stige. Nu har jeg ikke diagrammet over den nævnte højttaler, men det kunne i princippet være lavet sådan :

Hvis han fjerner enhed nr. 2, vil enhed nr 4 også holde op med at spille. Impedansen bestemmes så kun af enhederne 1 og 3, hvilket giver 16 ohm.
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
|
I så fald vil modstanden i højttaleren vel også falde?
|
|
|
Nej, den vil stige. Nu har jeg ikke diagrammet over den nævnte højttaler, men det kunne i princippet være lavet sådan :

Hvis han fjerner enhed nr. 2, vil enhed nr 4 også holde op med at spille. Impedansen bestemmes så kun af enhederne 1 og 3, hvilket giver 16 ohm.
|
|
|
så der er egentlig ikke andet at gøre end at få enheden lavet?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
2610tommy skrev:
|
så der er egentlig ikke andet at gøre end at få enheden lavet?
|
|
|
Hvis det er ophænget der er revnet, kan den måske repareres. Du skal dog være opmærksom på at de øvrige basenheder måske så også har begrænset levetid. Kontakt evt. www.basrep.dk eller www.jjteknik.dk ang. pris. Prøv evt også at spørge om prisen på en ny enhed hos en forhandler hvor de sælger Eltax, evt. her : http://www.elektronik-centret.dk/
|
| Til top |
|
| |
2610tommy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|