Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: spørgsmål til delefilter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ginyu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg er ved at opgradere festival vognen der skal med igen på roskilde.

Fortærkeren er på 600 w.

jeg har fundet to enheder som skal sidde i den:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=46

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=175

jeg skal finde en diskantenhed. Er det bedst med horn eller dometweeter?

Jeg kan se at der indbygget delefilter i basenheden. er der også det i melletonen?

Jeg har hørt man ellers skal bruge et delefilter. Hvordan fungerer det og hvor mange W skal det være på?

Selv den mindste hjælp er påskønnet.

Til top Vis Ginyu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ginyu

skodpc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Da din største udfordring er mangel på strøm, vil jeg kraftigt anbefale dig at finde nogle mere følsomme enheder, f.eks. monacors billige PA-enheder vil kunne levere 4 gange så meget lyd med den samme strøm. De nævnte enheder spiller 90 dB med en watt, du burde kunne finde nogen der spiller 96 dB med en watt, og derfor kan du "nøjes" med 150 watt for at få samme lydtryk som fra Ravemaster enhederne med en 600 watt forstærker. Eller bare spille meget højere med den samme forstærker.

Delefiltret sørger for at dele frekvensområdet op, så diskanten får de høje frekvenser, bassen de lave, og mellemtonen resten. Du kan finde programmer der beregner komponentværdier til delefiltre ved at google "crossover calculator", eller du kan købe et færdigt 3-vejs delefilter, der burde kunne løse opgaven. Delefiltre er typisk beregnet til 8 eller 4 ohms enheder, så det skal naturligvis matche dem du vælger. 4 omhs enheder er en fin ide til en autoforstærker i øvrigt, men nok svære at finde et delefilter til.

Diskant-horn er mere effektive end dometweetere, så hvis du vil bruge ovenstående basser er det nok lige meget. Hvis du bruger mere følsomme enheder, vil et horn nok være en nødvendighed, da dome-diskanter sjældent har god følsomhed.

mvh.

Skodpc

Til top Vis skodpc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skodpc

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes