Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf SDA 2175 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med Lyngdorf SDA 2175 omkring lyd mv. Er der forskelle på de første modeller kontra en ny i dag, tænker på opgraderinger.

Glæder mig til spændende svar og god weekend

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Et eller andet sted, så synes jeg jo man går glip af noget af det aller vigtigste i Lyngdorf sortimentet, ved at vælge en semidigital model... For den er jo ikke udstyret med den PCM - PWM konverter der i tidernes morgen gjorde Tact verdenskendte med Millenium.

Men der udover er det self. noget af en mundfuld at tage skridtet højere op, og desuden lyder SDA2175 også ganske udemærket.
Ved dog ikke om udviklingen har været så overvældene, for mener faktisk min egen TDA2200, har silketryk på effekt printet, hvor der stadig står Tact  

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2009 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Et eller andet sted, så synes jeg jo man går glip af noget af det aller vigtigste i Lyngdorf sortimentet, ved at vælge en semidigital model... For den er jo ikke udstyret med den PCM - PWM konverter der i tidernes morgen gjorde Tact verdenskendte med Millenium.

Men der udover er det self. noget af en mundfuld at tage skridtet højere op, og desuden lyder SDA2175 også ganske udemærket.
Ved dog ikke om udviklingen har været så overvældene, for mener faktisk min egen TDA2200, har silketryk på effekt printet, hvor der stadig står Tact  

Takker men hvordan med perspektiv, dybde osv. kan den det?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Er der nogen der har erfaringer med Lyngdorf SDA 2175 omkring lyd mv. Er der forskelle på de første modeller kontra en ny i dag, tænker på opgraderinger.

Glæder mig til spændende svar og god weekend

Tact Audio og Lyngdorf udgaven af SDA 2175 er den samme. Forstærkeren stammer fra den tid, hvor Lyngdorf var en del af Tact audio. Konstruktion gik med videre hos Lyngdorf. Hvis du graver lidt i Tact's program stoppede de netop med at have modellen i deres line-up samme tid som Lyngdorf og Tact delte sig.

De forskelle der er på netop denne model er blot kosmetiske. Det samme kan dog ikke siges om de rene digitale konstruktioner.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Det samme mener jeg skete med TacT TDA2200  før den blev Lyngdorf TDA2200 og senere TDAi2200RP osv osv...:-)
Monstro der kommer en MK2 af TDA2200 snart?  Eller bliver det Millenium MK5 først?  :-)

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Jeg har selv en SDAI 2175 og jeg har et kanon 3D perspektiv i mit setup ! !  kan varmt anbefale Lyngdorf.... det eneste du skal være opmærksom på er at det tar LANG tid før det er spillet nogenlunde til ! min 150 timer og helst 300 !

MVH Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Hej Peter.

Jeg har selv en SDAI 2175 og jeg har et kanon 3D perspektiv i mit setup ! !  kan varmt anbefale Lyngdorf.... det eneste du skal være opmærksom på er at det tar LANG tid før det er spillet nogenlunde til ! min 150 timer og helst 300 !

MVH Frankie

Hej

Kan nogen forklare mig hvad det er for komponenter der skal spilles til i en digital / semi-digital forstærker.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Frankie skrev:

Hej Peter.

MVH Frankie

Hej

Kan nogen forklare mig hvad det er for komponenter der skal spilles til i en digital / semi-digital forstærker.

Der sidder en konventionel strømforsyning i en SDA2175 som i en hvilken som helst anden effektforstærker (ikke switch-mode), så den kræver præcis lige så meget tilspilning...

Derudover så er alle komponenterne i signalvejen, uagtet at den er "semi-digital" og modulerer det analoge signal til "firkanter", vel også "bedre ydende/lydende" når der er løbet lidt signal igennem.

PS: jeg er ikke ude på at starte en debat om hvorvidt tilspilning er hørbart eller ej. Det ender bare i "religionskrig" a´la kabel-trådene...

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der ?. Tænker du på at skifte dit lækre Gamut ud

lånte ikke for længe siden en sdai2175 integreret i klubben. Mage til kønsløs lyd skal man lede længe efter. Vel nok den største skuffelse ! Føj

Og ja den var tilspillet 

Men prøv den og lad os høre din vurdering

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg må melde mig enig med Music4life. Jeg har hørt den et par gange og syntes også den spiller ret kedeligt. Jeg har desværre ikke lyttet til den hjemme ved mig selv, så mange faktorer kan have spillet ind. Men du må have den hjem til et lyt. Kan jo være den arter sig anderledes i din stue

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Morten A skrev:
Frankie skrev:

Hej Peter.

MVH Frankie

Hej

Der sidder en konventionel strømforsyning i en SDA2175 som i en hvilken som helst anden effektforstærker (ikke switch-mode), så den kræver præcis lige så meget tilspilning...

Derudover så er alle komponenterne i signalvejen, uagtet at den er "semi-digital" og modulerer det analoge signal til "firkanter", vel også "bedre ydende/lydende" når der er løbet lidt signal igennem.

PS: jeg er ikke ude på at starte en debat om hvorvidt tilspilning er hørbart eller ej. Det ender bare i "religionskrig" a´la kabel-trådene...

Det kommer nok i endnu højere grad an på lavpasfilteret i udgangen, eller måske endnu nærmere den Wima kondensator der sidder deri. Som de fleste andre audio kondensatorer vil den nok gerne masseres lidt, før der er fuld spræl i den...

Music4life skrev:

lånte ikke for længe siden en sdai2175 integreret i klubben. Mage til kønsløs lyd skal man lede længe efter. Vel nok den største skuffelse ! Føj

Og ja den var tilspillet 

Vil tildels godt give jer ret, men jeg har nu valgt at se det fra en anden vinkel. Nemlig at Lyngdorfen tilføre meget lidt egenlyd til det endelige resultat. Og ja, det kan bestemt lyde som en kedelig omgang, hvis man er vant til en rør slæde der båtter og trutter i alle retninger...  Men i sidste ende, hvad er så mest korrekt? (ikke at jeg automatisk vil sige Lyngdorfen, men det kommer jo an på de øre der lytter!)

Fra mit synspunkt, så bør man tilføre alle de effekter og klang der skal til under produktionen af musikken, og så skal forstærkeren og resten af udstyret helst ikke forvrænge det mere end aller højst nødvendigt.

(P.S. Og hvis man så endelig vil have decideret rør klang, så er der et eller andet sted ikke noget hindringer for at programmere DSP'en til at efterligne dette (hvis man kan finde ud af det...) Det er selvfølgelig digital perspektivet i det, men Lyngdorf arbejder med en samplingsfrekvens på hele 384khz. så det rækker aligevel nok et godt stykke ud over, hvor det virkelig tæller.)

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Friman skrev:
Morten A skrev:
Frankie skrev:

Hej Peter.

MVH Frankie

Hej

Det kommer nok i endnu højere grad an på lavpasfilteret i udgangen, eller måske endnu nærmere den Wima kondensator der sidder deri. Som de fleste andre audio kondensatorer vil den nok gerne masseres lidt, før der er fuld spræl i den...

Music4life skrev:

Og ja den var tilspillet 

Vil tildels godt give jer ret, men jeg har nu valgt at se det fra en anden vinkel. Nemlig at Lyngdorfen tilføre meget lidt egenlyd til det endelige resultat. Og ja, det kan bestemt lyde som en kedelig omgang, hvis man er vant til en rør slæde der båtter og trutter i alle retninger...  Men i sidste ende, hvad er så mest korrekt? (ikke at jeg automatisk vil sige Lyngdorfen, men det kommer jo an på de øre der lytter!)

Fra mit synspunkt, så bør man tilføre alle de effekter og klang der skal til under produktionen af musikken, og så skal forstærkeren og resten af udstyret helst ikke forvrænge det mere end aller højst nødvendigt.

(P.S. Og hvis man så endelig vil have decideret rør klang, så er der et eller andet sted ikke noget hindringer for at programmere DSP'en til at efterligne dette (hvis man kan finde ud af det...) Det er selvfølgelig digital perspektivet i det, men Lyngdorf arbejder med en samplingsfrekvens på hele 384khz. så det rækker aligevel nok et godt stykke ud over, hvor det virkelig tæller.)

Hvis det handler om at man gerne vil have den uforfalskede og varme rørlyd, bliver denne lyngdorf så kedelig og uinspirerende at lytte til at man nærmest sidder og keder sig ihjel. Hvorfor ikke vælge den rigtige løsning og så købe en røramp som også giver musikalske oplevelser. Fatter ikke folks begejstring af Lyngdorf. Jo, den kan temmelig sikkert tæmme et par hidsige horndiskanter til perfektion. Så skriger de ihvertfald ikke  

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
micma18 skrev:
Friman skrev:
Morten A skrev:
Frankie skrev:

Hej Peter.

MVH Frankie

Hej

Music4life skrev:

Og ja den var tilspillet 

Hvis det handler om at man gerne vil have den uforfalskede og varme rørlyd, bliver denne lyngdorf så kedelig og uinspirerende at lytte til at man nærmest sidder og keder sig ihjel. Hvorfor ikke vælge den rigtige løsning og så købe en røramp som også giver musikalske oplevelser. Fatter ikke folks begejstring af Lyngdorf. Jo, den kan temmelig sikkert tæmme et par hidsige horndiskanter til perfektion. Så skriger de ihvertfald ikke  

Den kommentar forstår jeg ikke?

Uforfalsket og varme rørlyd bør vist ikke opstå i samme sætning?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Music4Life: Kan du fortælle hvad vi andre skal bruge kommentaren 'Fatter ikke folks begejstring af Lyngdorf' til?
Du har givet udtryk for din holdning til Lyngdorf, uden du dog har fortalt hvordan den lyder. Og dine præferencer ligger jo langt fra Lyngdorf´s så syntes din holdning til lyden er ligegyldig i denne sammenhæng. Havde du der imod erklæret at du mener det er i forstærkeren at man skal tilføre egenlyden havde din holdning til Lyngdorf måske været relevant.

Mvh. l´Blundt

edit: fjernet ikke i 'Havde du der imod erklæret at du ikke mener det er i forstærkeren'
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Music4life skrev:
micma18 skrev:
Friman skrev:
Morten A skrev:
Frankie skrev:

Hej Peter.

Jeg har selv en SDAI 2175 og jeg har et kanon 3D perspektiv i mit setup ! !  kan varmt anbefale Lyngdorf.... det eneste du skal være
opmærksom på er at det tar LANG tid før det er spillet nogenlunde til ! min 150 timer og helst 300 !

MVH Frankie

Hej

Der sidder en konventionel strømforsyning i en SDA2175 som i en hvilken som helst anden effektforstærker (ikke switch-mode), så den
kræver præcis lige så meget tilspilning...

Derudover så er alle komponenterne i signalvejen, uagtet at den er "semi-digital" og modulerer det analoge signal til "firkanter", vel også
"bedre ydende/lydende" når der er løbet lidt signal igennem.

Det kommer nok i endnu højere grad an på lavpasfilteret i udgangen, eller måske endnu nærmere den Wima kondensator der sidder deri.
Som de fleste andre audio kondensatorer vil den nok gerne masseres lidt, før der er fuld spræl i den...

Music4life skrev:

lånte ikke for længe siden en sdai2175 integreret i klubben. Mage til kønsløs lyd skal man lede længe efter. Vel nok den største skuffelse !
Føj

Og ja den var tilspillet 

Vil tildels godt give jer ret, men jeg har nu valgt at se det fra en anden vinkel. Nemlig at Lyngdorfen tilføre meget lidt egenlyd til det endelige
resultat. Og ja, det kan bestemt lyde som en kedelig omgang, hvis man er vant til en rør slæde der båtter og trutter i alle retninger...  Men i
sidste ende, hvad er så mest korrekt? (ikke at jeg automatisk vil sige Lyngdorfen, men det kommer jo an på de øre der lytter!)

Fra mit synspunkt, så bør man tilføre alle de effekter og klang der skal til under produktionen af musikken, og så skal forstærkeren og resten
af udstyret helst ikke forvrænge det mere end aller højst nødvendigt.

(P.S. Og hvis man så endelig vil have decideret rør klang, så er der et eller andet sted ikke noget hindringer for at programmere DSP'en til at
efterligne dette (hvis man kan finde ud af det...) Det er selvfølgelig digital perspektivet i det, men Lyngdorf arbejder med en samplingsfrekvens
på hele 384khz. så det rækker aligevel nok et godt stykke ud over, hvor det virkelig tæller.)

Hvis det handler om at man gerne vil have den uforfalskede og varme rørlyd, bliver denne lyngdorf så kedelig og uinspirerende at lytte til at
man nærmest sidder og keder sig ihjel. Hvorfor ikke vælge den rigtige løsning og så købe en røramp som også giver musikalske oplevelser.
Fatter ikke folks begejstring af Lyngdorf. Jo, den kan temmelig sikkert tæmme et par hidsige horndiskanter til perfektion. Så skriger de ihvertfald
ikke  

Den kommentar forstår jeg ikke?

Uforfalsket og varme rørlyd bør vist ikke opstå i samme sætning?

Tror at det som min kære Martin Logan "kollega" mener er, at de særpræg som rør nu engang har, ikke kan emuleres af anden vej. Om det lader
sig gøre v.h.a. DSP, ved jeg ikke. Jeg har selv haft en TDAI2200 på prøve med mine Ascent's, og havde generelt en positiv opfattelse (jeg har så
ikke købt en 2200, men bestilt en DPA1, som så vil sidde foran min Icepower 250ASX2 effekt).

Det er 2 forskellige filosofier: Enten at føde højttalerne med så nøjagtigt et signal som muligt, med alle de dårligdomme der nu kan være i en
optagelse, eller at sætte en form for forskønnelsesfilter på (og nogle optagelser trænger vel strengt taget til lidt make-up).

Så spørgsmålet er vel: Skal hun have en smule make-up på, eller skal hun være helt naturel?
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

WOW der kom gang i debatten, kan jo så både læse for og imod, men faktum er jo at vi taler om en forstærker til lige i omegnen af kr. 8.000 hos klubben.

Funderede nemlig på denne model som en "nødløsning" indtil jeg får det sidste skarbet sammen til GamuT M200i. Har lige bruge kr. 30.000 til nye lofter i mit hus fra 2007, da der var en elendig akustik. Så dem skal jeg lige have hentet ind igen. For SP pengene fik ben at løbe på..

FRANKIE tak for svaret det var lige det jeg søgte. Lægger vægt på perspektiv det er det som er spændende.

Det passer mig også fint hvis den ikke "farver" lyden. Da jeg jo helst vil høre det som er på min CD og det er jo så sommetider, både godt og skidt.

God weekend

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

I mine ører spiller mine eAr IcePower bedre end Tact/Lyngdorf. Ved ikke hvilken der spiller mest neutral/rigtig, men det er som om der er mere "gang i" i min eAr. Det er i hvert fald et plus for mig !

Jeg føler ikke den farver lyden i nogen retning. Der er bare hul igennem og klar klar lyd !

Sådan en sag: http://www.acoustic-reality.com/ear202se.htm

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

I mine ører spiller mine eAr IcePower bedre end Tact/Lyngdorf. Ved ikke hvilken der spiller mest neutral/rigtig, men det er som om der er mere "gang i" i min eAr. Det er i hvert fald et plus for mig !

Jeg føler ikke den farver lyden i nogen retning. Der er bare hul igennem og klar klar lyd !

Sådan en sag: http://www.acoustic-reality.com/ear202se.htm

Tror bestemt det er noget som kommer an på lavpas filteret i udgangen... Og har lidt på fornemmelsen af at Lyngdorf ikke helt har set lyset, af at lave det lidt eksklusivt på det område. (Bortset fra millenium)
Og har da op til flere gange overvejet om jeg skal prøve at lave et nyt filter i min TDA2200...

Med hensyn til om Ice eller Lyngdorf er mest korrekt, så kan man da være flueknepper og kigge på specs. Hvor Ice skilter med en dynamic range på 111dB. Og Lyngdorf (tda2200) skilter med 133dB.
Altså henholdsvis en præcision svarende til 18,14bit. og 21,8bit.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Se det RIGTIG sjove er at jeg faktisk gik direkte fra rør grej til mit Lyngdorf setup !!

Så kan i "tygge" lidt på den ! he he  

MVH Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Se det RIGTIG sjove er at jeg faktisk gik direkte fra rør grej til mit Lyngdorf setup !!

Så kan i "tygge" lidt på den ! he he  

MVH Frankie

Det skal måske også retfærdigt siges, at rør grej kan være utrolig forskellig lydende, men man antager nok bare som udgangspunkt når man snakker rør, at det er den varme behagelige lyd

Men på den anden side så kan man jo også købe sig en lille digital T-amp, som mange nok også vil forveksle med en rørslæde i en blindtest...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes