Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: vigtigt om Højttalere er ens eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Goddag alle sammen.

Jeg har en lille diskution med en af mine venner, om det er vigtigt at alle højttalere i en surround setup, at det er samme type højttalere, altså samme mærke og serie.

jeg mener at det vigtigst at det er fronterne og center som er vigtigst at det er samme mærke og serie, da de jo skal lyde så ens som overhovedet muligligt og derfor give en bedre lyd oplevelse, hvor subben og baghøjttalerne godt må været et andet mærke eller fra samme mærke men en anden serie. Hvor min kammerat mener at det er utrolig vigtigt at ALLE højttaler er fra samme mærke og serie hele vejen rundt. Men som i nok kan høre så, så mener jeg at han er lidt galt på den :D

men hvad mener I? Er det vigtigt at de er ens ( altså samme mærke og serie ) hele vejen rundt eller er det bare vigtigst at fronter og center er fra samme mærke og serie?

Jeg håber at I kan hjælpe os lidt:d

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene, som dig, at det eneste vigtige er, at det er symmetrisk - altså, at højre og venstre skal være ens. Men så længe baghøjttalerne har passende lydstyrke i forhold til fronthøjtalerne, så synes jeg, det må være temmelig ligegyldigt - det samme selvfølgelig med subwoofer og center.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg her nogenlunde enig med dig :)

Har selv Focal Chorus serien i front og center. Da jeg fik min center der matchede så blev lydbilledet gevaldigt meget mere sammenhængende.

Pt. bruger jeg et sæt Dali 1000R som baghøjtalere og en hjemmebygget sub. Jeg går dog og  drømmer om matchende baghøjtalere, men mener ikke det er et must. Det er mest af æstetiske årsager og så kan det vel næppe skade hvis de klinger som dem i front - men mener dog stadig at det er nice to have og ikke nedd to have. Skulle jeg vælge så skal det klart være fronterne der matcher.

Jeg er dog af den overbevisning at de 3 i front er vigtigst da det er der klart det meste action foregår. Det skader dog næppe at resten af hjtalerne klinger nogenlunde ens.

Mvh. Henrik

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Din kammerat har da ret, forudsat at højttalere fra samme serie lyder ens. Men det er vigtigere at center passer med fronter
end at baghøjttalere passer med fronter. Det skal jo helst gerne lyde som den samme helikopter i fronterne som i
baghøjttalerne. Men du har selvfølgelig også ret så længe du går ud fra at man prøver at finde baghøjttalere med nogenlunde
samme klang.
I kan jo prøve det af hvis i ikke har samme højttalere. Især hvis de har meget forskellig klang.'
Subén vil jeg vove at påstå er ligegyldig i forhold mærke og serie. Der gælder det om at få den mest rette frekvens og fase-
gang, ved så højt et spl og så lav forvrængning som muligt.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne vi godt prøve ad. jeg går ud fra at man har et sæt fronter og center som passer sammen og så går lydmæssigt efter nogle baghøjttaler som ikke er fra samme mærke eller serie, men har nogenlunde samme klang. Men selvfølgelig hvis man vil sikre sig den bedst mulige lydbilled, jamen så skal man da helt klart blive ved samme mærke og serie, men hvis man gider at bruge tid og har lyst til det, så kan man godt finde nogle baghøjttaler som passer til de andre lydmæssigt eller hvert fald kommer tæt på :D

Vilstrup

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det kommer ret meget an på under hvilke forhold det bruges. Jeg har selv sammensat mit system af 3 forskellige mærker af højtalere (se nedefor). Selvom der er ret forskellig klang er det overhovedet ikke noget man opdaget ved alm film. Tilgengæld er det tydeligt ved en koncert optagelse! Her kan center ikke følge med mine fronter i lydkvalitet og detaljer. Jeg vælger derfor ofte at køre stereo til koncerter og musicals.

Vil dog stadig holde fast i at til alm film er det ret ligegyldigt.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Efter min mening, er den optimale løsning 3 ens højttalere i fronten. Det er utroligt vigtigt at lyden ikke ændres når lyden panorerer rundt i de forskellige fronter/center. I biografer benyttes der også altid 3 identiske højttalere. Det er dog de færreste som har pladsen til en "normal" højttaler som center, så denne løsning ses sjældent i hjemmebio'er. Men så længe centerhøjttaleren benytter samme type enheder (dvs. samme mærke/serie) er det goså acceptabelt.

Mht. surroundhøjttalere mener jeg ikke dette er så kritisk igen. Som andre har skrevet, skal man dog finde nogle som klangmæssigt passer ind. Det nytter ikke at have System Audio i fronten og Klipsch hornladede speakers som surround. Men om de er fra samme serie og har samme enheder mener jeg ikke er nødvendigt.

Subwoofer er fuldstændig ligegyldig mht. mærke. Bas har ingen "klang" som skal matche de øvrige højttalere i systemet. 

Det var mit input til sagen

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Er du til surround synes jeg ikke det er vigtigt om de forreste og bagernste er ens MEN er du til multikanal musik er det MEGET vigtig de er ens
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Er du til surround synes jeg ikke det er vigtigt om de forreste og bagernste er ens MEN er du til multikanal musik er det MEGET vigtig de er ens

Det kunne man jo godt tro. Men prøv at sætte et langt kabel på en højttaler, der spiller - og få så en hjælper til at slæbe rundt i stuen med den på forskellige placeringer. Du vil hurtigt finde ud af at lyden ændrer sig enormt meget. Selvfølgelig vil HT fra samme serie måske have samme diskantenhed og dermed samme diskant-karakter, men kvalitetshøjttalere er jo netop i sagens natur ikke enormt forskellige i lydkarakter hvis de er neutrale. Så mit bud er: Match front+center så godt som muligt. Og køb de baght, der opfylder behovet, uanset mærke.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Du har ret! Center + fronter er betydeligt vigtigere, når vi taler om den 'ens' oplevelse af lyden. Øret er mindre følsomt overfor de pågældende lydparametre i (dyb)bassen, og baghøjtaleres lyd udsættes alligevel oftest for mange andre påvirkninger fra rummet - desuden laver de 'kun' effektlyd.

Selvfølgelig er det fedt med et komplet afbalanceret system - men skal der prioriteres, er du på det rigtige spor .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Ja, som de fleste også skriver, så er det vigtigt at fronterne/center har ens klang - så man ikke oplever stor forskel når lyde panorerer frem og tilbage.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

hvis det skal være perfekt skal de som minimum være fra samme serie.jeg bruger M&K højtalere hele vejen rundt.men på et tidspunkt brugte jeg nogle bagkanaler som ogso var M&K bare ikke fra samme serie som de foreste.jeg syntes at det fungerede rigtig godt,og kunne ikke blive bedre.men på et senere tidspunkt lånte jeg de korrekte bagkanaler hjem,og det fungerede altså bedre.jeg ville ellers gerne have sparet pengene,men mente altså at det var pengene vær.måske er jeg hysterisk

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

jeg vil dog gerne påpege at hvis man ikke har de tilhørende bagkanaler er det ret vigtig at de som minimum ikke er mere pågående end frontkanalerne,da de vil trække for meget opmærsomhed.

det er self bare min erfaring

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

jeg vil dog gerne påpege at hvis man ikke har de tilhørende bagkanaler er det ret vigtig at de som minimum ikke er mere pågående end frontkanalerne,da de vil trække for meget opmærsomhed.

Der er jeg mere end enig  Som jeg også skrev i mit indlæg, nytter det ikek at vælge Klipsch baghøjttalere når man har System Audio højttalere.

Spændende at høre om din forbedring da du skiftede baghøjttalere. Kan jo være jeg også selv bliver overbevist en dag! Synes bare altid jeg kommer til at nedprioritere baghøjttalere i forhold til det øvrige udstyr.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
p.las skrev:

Der er jeg mere end enig  Som jeg også skrev i mit indlæg, nytter det ikek at vælge Klipsch baghøjttalere når man har System Audio højttalere.

Spændende at høre om din forbedring da du skiftede baghøjttalere. Kan jo være jeg også selv bliver overbevist en dag! Synes bare altid jeg kommer til at nedprioritere baghøjttalere i forhold til det øvrige udstyr.

jeg tager også udgangspunkt i det optimale.jeg synte generelt at det er ret tydeligt når eks højre front og højre sidekanal siger noget samtidig,at det kan være svært at få en phantom ht mellem de spillende højtaler,hvis de ikke lyder ens.hvis det giver mening

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Det giver skam mening, p.las. Men, hvis du er opslugt af en god film, hvor meget lægger du så mærke til det? Eller, tolererer du billedet for at lytte til filmen? 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Det giver skam mening, p.las. Men, hvis du er opslugt af en god film, hvor meget lægger du så mærke til det? Eller, tolererer du billedet for at lytte til filmen? 

Man kan vel også stille det sådan op: Hvis man lægger mærke til det under filmen, må det betyde at sammenhængen IKKE er god nok  Hvis man derimod ikke tænker over at klangen ændrer sig på noget tidspunkt, ja så kan man være glad for sit surround!

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

filmen kommer self i første række.MEN jeg er hysteriskog vil bare gerne have det er iorden.nogle film kræver faktisk en hel del eks u 571 hvor skroget begynder at knage.Hvis højtalerne ikke er matchet ordentlig bliver det afsløret omgående,og vil kaste opmærksomheden væk fra filmen.ved mig i hvert tilfælde

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Oki det vil jeg da prøve med den film i min bio, når den kommer op at køre igen. Jeg mangler nemlig bare Centeren og subben og det bliver Monitor Audio Silver RS Center og nok også Monitor Audio GSW12 som sub :D men det vil jeghelt klart prøve med den film i bioen :D

Vilstrup

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Min 3 fronter er ens, men de 2 bag er en mindre model. Jeg synes det betyder meget at fronterne er ens, men det gør ikke helt så meget at bag ikke er den samme.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes