Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ny middelreceiver vs. gammel High-end (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan sætte lidt lys på.

Jeg sad og stenede lidt rundt på dba.dk for at se hvad der var til salg af spændende ting og faldt over denne: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60306685
En Lexicon DC-1 surround processor som i sin tid var blandt det bedste af det bedste. Men hvordan vil den egentligt lyde sammenlignet med mellemklasse receivere i dag?
Jeg har f.eks. en Pioneer Ax2i receiver som er et mellemklasse produkt og er nysgerrig efter hvordan den gamle Lexicon ville lyde i forhold.

Alt omkring HD-lyd osv skal der selvfølgelig ses bort fra - tænker kun på Dolby Digital/dts performance.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ingen? :)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Du skal lige lægge mærke til at den Lexicon du henviser til, ikke kan bruges uden en tilhørende effektforstærker. Den er nemlig
en processor/forforstærker som kræver at du kobler et eksternt effekttrin på.

Men generelt, så får man rigtig meget ud af at købe det lidt ældre kvalitet, frem for det nye mellemklasseprodukt.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Du skal lige lægge mærke til at den Lexicon du henviser til, ikke kan bruges uden en tilhørende effektforstærker. Den er nemlig
en processor/forforstærker som kræver at du kobler et eksternt effekttrin på.

Men generelt, så får man rigtig meget ud af at købe det lidt ældre kvalitet, frem for det nye mellemklasseprodukt.

Jep, er klar over at den kræver effektforstærker. Grudnen til jeg spørger om sammenligning med receivere er mere mht. en realistisk prissammenligning. Der findes jo stort set ingen mellemklasse processorer på markedet

Og jeg synes også ofte man får meget for pengene ved at købe "gammel" kvalitet - men om det også er tilfældet med processorer er jeg lidt i tvivl om. Der er vel sket en del indenfor D/A convertere og regnekraft siden den tid. Men kunne været sjovt at lave en A/B sammenligning

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der er en endnu mere interessant betragtning her...

Jeg ville sammenligne et ældre High-End surround-setup med et nyt middel-setup - Og det MED HD-lyd.

For skal du ud og købe i dag, så køber man da med HD-lyd (?)
Hvorfor købe nyt uden HD og rumkorrektion?

Sammenligner man et ældre High-End "almindeligt" DTS (etc.) setup, med et nyt (også kun i "almindeligt" DTS), mener jeg klart at det ældre High-End-setup er bedre - her synes jeg ikke udviklingen (ikke-HD-lyd) har bragt landvindinger med sig (ser bort fra rumkorrektion).

Men hvad sker der, hvis du sammenligner et ældre DTS high-end setup, med et nyt mellem-klasse-setup med HD-lyd og rumkorrektion, der efterhånden er i alle produkter?

Så begynder det nok at blive sværere at forsvare de ældre surround-produkter(?)

Hvor god er f.eks. en Denon/Marentz etc., med HD-lyd og rumkorrektion i forhold til de gamle High-End produkter?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg synes der er en endnu mere interessant betragtning her...

Jeg ville sammenligne et ældre High-End surround-setup med et nyt middel-setup - Og det MED HD-lyd.

For skal du ud og købe i dag, så køber man da med HD-lyd (?)
Hvorfor købe nyt uden HD og rumkorrektion?

Sammenligner man et ældre High-End "almindeligt" DTS (etc.) setup, med et nyt (også kun i "almindeligt" DTS), mener jeg klart at det ældre High-End-setup er bedre - her synes jeg ikke udviklingen (ikke-HD-lyd) har bragt landvindinger med sig (ser bort fra rumkorrektion).

Men hvad sker der, hvis du sammenligner et ældre DTS high-end setup, med et nyt mellem-klasse-setup med HD-lyd og rumkorrektion, der efterhånden er i alle produkter?

Så begynder det nok at blive sværere at forsvare de ældre surround-produkter(?)

Hvor god er f.eks. en Denon/Marentz etc., med HD-lyd og rumkorrektion i forhold til de gamle High-End produkter?

Er enig med dig i, at de gamle high-end nok vil have svært ved at følge med nye mellemklasse HD receivere, men det er trods alt heller ikke en helt fair sammenligning  HD-lyd er jo født med fordele i form af højere bitrate. Men uanset om vi snakker HD eller ej er der jo stadig ting som detaljegraden, kanalseperation osv som den gamle High-end måske stadig ville gøre bedre?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Men er et ældre High-End setup en match for et nyt middelklasse-HD-setup (måske budget?)?

Det synes jeg ihvertfald interessant...

Jeg er ikke i tvivl om at sammenligner du rent på før-HD, så vinder et ældre High-End setup - som f.eks. den Lexicon.

Spørgsmålet er jo bare om det i det hele taget er relevant at lave den sammenligning, hvis man alligevel vil køre HD på et nyt setup?

Et sted der kan sortere en del high-end surround-systemer fra, er ved rumkorrektion.

De nyeste rumkorrektionsmetoder, er blevet ret gode, og har gjort opsætning meget nemt - man kan fristes til at sige at med den nye rumkorrektion, så er sandsynligheden for en vellydende korrekt opstilling så stor, at mange ældre high-end produkter falder fra - simpelthen fordi den gode lyd forsvinder i dårlig akustik og rumtilpasning...

Jeg har selv prøvet en del ældre surround-systemer i den gode ende, men må sige de får specielt problemer, når rumkorrektionen sætter ind i f.eks. de nyere Denon-surroundsystemer.

Har p.t. et Cyrus-surround-system, med processor, pre, effekter etc., og det lyder da fint alt sammen. Men sammenligner jeg med en kammerats nye 8k kroners Denon reciever (med HD, rumkorrektion), så er mit Cyrus udstyr bare ikke godt nok.

Om Cyrus så er high-end eller ej, det er ikke helt sikkert (i forhold til Lexicon), men hele setup'et kostede da ca. 60.000 kroner i sin tid (ca. 9 år siden).

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du har ret - med processorer bør man holde sig til det nye.

Forresten sjovt at høre om dit forhold til Audyssey - synes der er vidt forskellige meninger om hvad det gør for lyden. Jeg bruger selv Pioneers modsvar og synes til dels det hjælper meget! Skal dog lige finjusteres lidt. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve Audyssey derhjemme for at høre forskellen.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvor godt sådan en rumkorrektion virker afhænger jo rigtigt meget af rummets indretning og placering af højttalere.

Har flere kammerater. hvor boligindretning er ret vigtigt (konen mener det ihvertfald). Så der er det simpelthen ikke muligt at indrette stuen som en hjemme-biograf. Her er rumkorrektionen rigtigt god.

Hos mig selv har jeg rigtigt gode forhold, så der savner jeg ikke rumkorrektion - andet end til subwoofer.

Til subwooferen bruger jeg Velodynes SMS-1, og den gør rigtigt meget for subwooferens ydelse. Her vil jeg ikke undvære korrektion.

Har ikke prøvet rumkorrektion på et anlæg under optimale forhold til surround, men det kunne være interessant at prøve.

Ved da at alt det Lyngdorf jeg har hørt til musik, har haft en tendens til at lægge et tyndt stykke stof over lyden. Men her vil jeg heller ikke bruge korrektion (af de typer jeg har hørt), med mindre der er akustiske problemer i rummet.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvor mange penge du vil kaste efter en middelsvær reciver :) Jeg har haft lidt af hvert, bla. Cayin DP-12EX (stor 30kg surround forstærker), den var ok og blev senere afløst af et sæt Harman/Kardon Signature 2.0-2.1 surround sæt. Dette sæt er ganske fortrinligt til surround.

Jeg har sidenhen skiftet ud til en ny reciver der "kan det hele" en Onkyo 876, den giver mine 2 gamle sæt bøllebank, også på de gamle lydformater. Generelt synes jeg at der er en bedre dynamik og opløsning på Hd lydformaterne på de store gode produktioner.

Det skal dog siges at der, lige som på alm dolby digital og dts kan være meget hø imellem :)

Men husk, det er altså sket voldsomt meget inden for digital teknik de sidste 10 år og den Lexicon er ved at være en gammel dame.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Det kommer an på hvor mange penge du vil kaste efter en middelsvær reciver :) Jeg har haft lidt af hvert, bla. Cayin DP-12EX (stor 30kg surround forstærker), den var ok og blev senere afløst af et sæt Harman/Kardon Signature 2.0-2.1 surround sæt. Dette sæt er ganske fortrinligt til surround.

Jeg har sidenhen skiftet ud til en ny reciver der "kan det hele" en Onkyo 876, den giver mine 2 gamle sæt bøllebank, også på de gamle lydformater. Generelt synes jeg at der er en bedre dynamik og opløsning på Hd lydformaterne på de store gode produktioner.

Det skal dog siges at der, lige som på alm dolby digital og dts kan være meget hø imellem :)

Men husk, det er altså sket voldsomt meget inden for digital teknik de sidste 10 år og den Lexicon er ved at være en gammel dame.

Fedt at høre om en reel erfaring. Og som du skriver, er der sket utroligt meget i den digitale verden. Regnekraften er jo blevet væsentligt forbedret så det ville næsten også være mærkeligt hvis en 10 år gammel top model ville kunne slå én af de nyere

Men det var nu heller ikke fordi jeg rent faktisk overvejede at købe Lexicon'en. Det fik mig bare til at tænke lidt og blive nysgerrig

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om der er meget at hente ved at købe en af de gamle topmodeller, hvis man selv har mulighed for at udnytte den.

Køber man f.eks en lexicon topmodel og forventer at få 100% hjemmebio i sin tv/spise stue kan det godt være man bliver en smule skuffet, der en øvre grænse for hvad man kan hive ud af sit multirum (spise/tv/stue) uanset udstyr. Sagt med andre ord hvis man har muligheden for at lave en rigtig hjemme bio serriøst, opbygget med korrekt højttaler placering godt med lyddæmpning så er det 100% sikkert at top modellerne vil komme mere til sin ret end i et alm stue miljø.

Jeg vil påstå at en sammensætning af f.eks denne her http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=121552  (evt mc-12ern)

+ 7 effektblokke + en pioneer lx91 til bluray og hd-lyden vil følge en mellemklasse reciver til dørs til enhver tid.

Jeg er selv en af dem med en ældre topmodel som jeg selvfølgelig er rigtigt glad for, jeg sidder selv med en tv/spise/stue og venter i spænding på hvordan oppo klarre hd-lyden så jeg kan få det rigtigt ud af mine 5 hd titler  hehe..

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

jeg er heller ikke tilhænger af de "nye"featere baserede forstærker.jeg har selv en lexicon rv-5 som på papiret er outdated på mange områder.den modtager dog pcm over hdmi.men de ting den er outdated på har så absolut ingenting med den endelige lydkvalitet at gøre.god impuls respons,masser af processor kraft,gode d/a konvertere og en god bass mangetment er vejen frem.ja og så LOGIC 7 som der er i lexicon.hvis jeg skifter forstærker/processor igen bliver uden tvivl til Lexicon.

jeg vil påstå at der er større forskel mellem en god og en mindre god d/a konverter,end mellem eks alm dts og dts master

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt rv-5 ern , men til gengæld harman kardon avr 745 som jo er i serdeles nærmeste familie med lexicon rv-5 og jeg må sige at harmans auto setup på logic 7 nærmer sig verdensklasse.

Den måde højttalerne og lydbilledet nærmest smelter sammen er i den grad kreds for kendere, virkelig et lyt værd hvis man har den mindste smule interesse for home cinema.

Men har flere steder set at harman kardon 745 (med hdmi switching, verdensklasse logic7 og video passthrough) kan købes brugt til en 5-6.000. Og der kan man da virkelig sammenligne low-mid reciver vs high end reciver(med et par år på bagen)

Lige for at vise den nære beslægtning på h/k 745 og lexicon rv-5 kommer der lige et par link.

http://www.harmankardon.com/images/product_large/AVR745B.jpg

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?Region=USA&a mp;a mp;Country=US&Language=ENG&cat=REC&ser=&prod =AVR%20745&sType=C

http://www.lexicon.com/image_library/RV5_rear_lo.jpg

http://www.lexicon.com/products/specs.asp?ID=26

http://www.lydogbilde.no/test-lexicon-rv-5.79291.104o3944o.l bt.html   bemærk venligs denne test "kun" er ca 1 år gammel fra maj 08 altså en tid hvor onkyo 875/876 osv for længst var kommet frem.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

hehe pudsigt sammentræf,  p.las skulle vel ikke være "Skrevet av peter laursen" .

hppl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

hehe pudsigt sammentræf,  p.las skulle vel ikke være "Skrevet av peter laursen" .

nemli ja 

dette er mit andet alias

Til top Vis hppl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hppl

hppl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Jeg har ikke hørt rv-5 ern , men til gengæld harman kardon avr 745 som jo er i serdeles nærmeste familie med lexicon rv-5 og jeg må sige at harmans auto setup på logic 7 nærmer sig verdensklasse.

Den måde højttalerne og lydbilledet nærmest smelter sammen er i den grad kreds for kendere, virkelig et lyt værd hvis man har den mindste smule interesse for home cinema.

Men har flere steder set at harman kardon 745 (med hdmi switching, verdensklasse logic7 og video passthrough) kan købes brugt til en 5-6.000. Og der kan man da virkelig sammenligne low-mid reciver vs high end reciver(med et par år på bagen)

Lige for at vise den nære beslægtning på h/k 745 og lexicon rv-5 kommer der lige et par link.

http://www.harmankardon.com/images/product_large/AVR745B.jpg

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?Region=USA&a mp;a mp;a mp;Country=US&Language=ENG&cat=REC&ser=&prod =AVR%20745&sType=C

http://www.lexicon.com/image_library/RV5_rear_lo.jpg

http://www.lexicon.com/products/specs.asp?ID=26

http://www.lydogbilde.no/test-lexicon-rv-5.79291.104o3944o.l bt.html   bemærk venligs denne test "kun" er ca 1 år gammel fra maj 08 altså en tid hvor onkyo 875/876 osv for længst var kommet frem.

jeg vil lige understrege at de bruger det samme layout,men samtlige komponenter er forskellige.lexiconen har langt større processorkraft.logic 7 er også en langt bedre udgave end HK udgave.ud over det er klangen generelt meget anderledes.

jeg var selv noget skeptisk inden køb.men en del lytning overbeviste mig.

hvis man er til HK klang er lexicon nok ikke sagen.HK er væsentlig mere tilbagelænet.jeg ved også at logic 7 ikke fungere optimalt på HK

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver på ingen måde at sige at hk er bedere end lexcicon, blot at sige de er nært beslægtede. Der har ofte været flere fælles ting fra lexicon modeller og til harmans top modeller gennem tiden.

Hvis du har en af de sidste modeller (fra slut 07 eller 08) eller en der er software opdateret er der løst en masse "børne sygdomme" og hvis du tænker på bass management i forbindelse med ezsetup/logic7 så er der også en løsning på dette. Ingen af de ting der har været fremme på de tidlige modeller vil skræmme mig personligt fra at købe en, det med at logic7 skulle være endnu bedere på lexicon er da bare en super nyhed for mig, for så sparker der virkeligt r** i overklasse, det er den eneste konklusion jeg kan drage af det.

hppl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

LilleNørd skrev:

Jeg prøver på ingen måde at sige at hk er bedere end lexcicon, blot at sige de er nært beslægtede. Der har ofte været flere fælles ting fra lexicon modeller og til harmans top modeller gennem tiden.

Hvis du har en af de sidste modeller (fra slut 07 eller 08) eller en der er software opdateret er der løst en masse "børne sygdomme" og hvis du tænker på bass management i forbindelse med ezsetup/logic7 så er der også en løsning på dette. Ingen af de ting der har været fremme på de tidlige modeller vil skræmme mig personligt fra at købe en, det med at logic7 skulle være endnu bedere på lexicon er da bare en super nyhed for mig, for så sparker der virkeligt r** i overklasse, det er den eneste konklusion jeg kan drage af det.

det var heller ikke en påstand.smag og behag er som bekendt forskelligt

min er fra sidste år.mig bekendt har der ingen software opdatering været.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Nej det med 07-08 modellerne var ment med harman kardon 745'ern

Personligt køber jeg nok selv lexicon næste gang har altid været inponeret af dem. Jeg har svært ved at finde ud af hvilken dsp processor rv-5 bruger men noget tyder på det kunne være Cirrus Logic's Crystal® CS49326 DSP og med 4 SHARC® 32-bit DSP Engines til den analog lyd.

Kan se til min storre overraskelse at harman 745 køre med texas instruments da610 dsp processor, min gamle harman køre dog med cirrus 49400 den samme som nogle af lexicon mc 12 gør.

Ikke at det er negativt for jeg syntes stadig at den 745 er en super super reciver som efter min klare overbevisning tørre gulv med mange mellemklasse modeller.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes