Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Singel eller bi-wiring ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Bi-wiring Udskriv forklaring

Hvis højtaleren har mulighed for bi-wiring, skal den have to sæt kabelterminaler. Til hver af disse trækkes et lednings sæt fra forstærkerens terminaler, hvorfor den skal være udstyret med tilslutning til to sæt højtalere, oftest betegnet som sæt A og sæt B. Giver klart forbedret lyd.

Sådan står der i hifi4all´s ordbog :-)

Kunne godt tænke mig at prøve nogle nye højtaler-kabler, hvor ligger den stor forskel fra singel til bi-wiring rent lydmæssigt???? skal jeg holde mig helt fra singel-wiring når mine højtaler har mulighed for bi-wiring ???

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Kommentaren om "klart forbedret lyd" kommer sikkert fra at man så erstatter de billige messing-broer med noget ordentligt kabel. Eller at man får fordoblet et ellers måske lidt underdimensioneret kabel. Som sådan bør selve det at biwire ikke give nogen større gevinst end at du har et singlekabel af god dimension (2,5 kvadrat eller mere), og så et par gode kabel-broer i stedet for dem af messing.

Hvis du gerne selv vil afprøve det er det billigt at købe noget 2,5 kvadrat i Jem & Fix eller Harald Nyborg, 129 kr. for 25 meter. Så kan du prøve med både single- (to længder til samme terminalpar og så en bro til det andet terminalpar) og biwire (en længde til hvert terminalpar) og se om du kan høre forskel - så er dimensionerne i hvert fald ens. Og så kan du vurdere om du vil betale mere for "rigtigt" højttalerkabel i den konstellation du synes bedst om.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hvis dine højttalere har mulighed for tri- eller bi wiring, så er det fordi konstruktøren tilhører den klan som mener at det er det bedste. Så ville jeg nok overveje at benytte mig af det. Omvendt laves der højttalere til 1 mio kr for et sæt, som ikke har "andet" end single wiring. Det er et spørgsmål om religion.

Prøv dig frem, brug ørene...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Kommentaren om "klart forbedret lyd" kommer sikkert fra at man så erstatter de billige messing-broer med noget ordentligt kabel. Eller at man får fordoblet et ellers måske lidt underdimensioneret kabel. Som sådan bør selve det at biwire ikke give nogen større gevinst end at du har et singlekabel af god dimension (2,5 kvadrat eller mere), og så et par gode kabel-broer i stedet for dem af messing.

Hvis du gerne selv vil afprøve det er det billigt at købe noget 2,5 kvadrat i Jem & Fix eller Harald Nyborg, 129 kr. for 25 meter. Så kan du prøve med både single- (to længder til samme terminalpar og så en bro til det andet terminalpar) og biwire (en længde til hvert terminalpar) og se om du kan høre forskel - så er dimensionerne i hvert fald ens. Og så kan du vurdere om du vil betale mere for "rigtigt" højttalerkabel i den konstellation du synes bedst om.

Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med messing, blot det er det rette slags

Jeg har set messing-terminaler på forstærkergrej til 40-50.000, blot fordi konstruktøren mener at det er det bedste.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert?, hmmm. Man kunne jo prøve at høre om der var en forskel

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Wymax skrev:

Kommentaren om "klart forbedret lyd" kommer sikkert fra at man så erstatter de billige messing-broer med noget ordentligt kabel.

Det var det jeg mente med "billige messing-broer" - den dårlige slags  Jeg ville nu nok foretrække altid at erstatte en metal-bro med rigtigt kabel, men skal da ikke afvise at "enkelte" producenter kan lave en ordentlig bro.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Wymax skrev:

Jeg har set messing-terminaler på forstærkergrej til 40-50.000, blot fordi konstruktøren mener at det er det bedste.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert?, hmmm. Man kunne jo prøve at høre om der var en forskel

God aften...

Omkring ovenstående, er nok det tidspunkt jeg står af. Jeg forstår ikke din logik, at fordi en konstruktør vælger at bruge dem på en 40 - 50.000 kr forstærkere, så er vel logik at de skulle være godt. Der er langt større chance for, at de er valgt udefra der ikke var flere penge i kassen da finishen skulle være slut. Messing har ikke nogen særlig audioelle kvaliteter, det leder betrageligt mindre end kobber. Sidstnævnt er stadig er et godt kompromis mellem pris og kvalitet, kun overgået af sølv. Det forgyldte messig vi alle har vænnet os til, det er vel også ok, men messing er ikke noget jeg personligt tilstræber, men der er meget af det, og det er ikke så blødt som sølv eller kobber.

Tager jeg fejl, så lad mig endelig høre hvilket forstærker designer, som går målrettet efter messing. Jeg vil ikke mene påstanden holder i audioretten.

Tråden:
Biwire har efter min mening ikke nogen fordele, andet end man kan koble forskellige sæt kabler....og måske frem for alt, det giver den elektrisk adskillelse af filteret, så man kan bruge forskellige (eller flere) forstærkere. Det er nu meget smart. Jeg har selv et biwire kabel, som er viklet dobbelt....det virker nu ganske godt....men ikke et isoleret "upgrade"....bare anderledes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes