Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 7A Jubilee (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et sæt Dali 7A jubilæums modellen, hvor basserne trænger til at blive skiftet. Så vidt jeg ved er de gamle basser udgået, er der noget andet som vil kunne bruges? Synes jeg har hørt noget om at der skulle være et sæt Vifa enheder, som burde passe og som Hifi Klubben en gang selv har solgt til dem?

Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Det er meget bedre at sende dem til for eksempel www.basrep.dk og få nye kanter på dem.

Du kan også gøre det selv, til fornuftige penge og det er ikke svært, ved at købe nye kanter her for eksempel www.simplyspeakers.com

Så spiller du videre med de rigtige basser uden at blive flået.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Så vidt muligt ville jeg gerne have nogle helt nye enheder i, i stedet for at lave de gamle enheder.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:

Så vidt muligt ville jeg gerne have nogle helt nye enheder i, i stedet for at lave de gamle enheder.

Hvordan kan det være? Der er 2 bløddele i enhederne: spider og kantophæng. Får du skiftet disse, er enheden jo mekanisk at betragte som en helt ny. Ofte vil det være langt billigere end at vælge en erstatningsenhed, hvor du jo så højst sandsynligt også skal til at justere delefiltrene.

Basrep.dk er dygtige.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Se evt. seneste nummer af High Fidelity der er en rigtig god artikel med vejledning i gør det selv,og adresser på  steder hvor du kan få repareret - købe nye kantophæng, især på en Jubilæums model gælder det om at bevare de originale enheder, min genbo har lige fået fixed et par standadr 7ere hos Basfix med fint resultat 

VH. Madsen

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er meget forskelligt hvilken melding der kommer fra folk som har benyttet sig af basrep.dk. Nogen er tilfredse med det arbejde de udfører, men jeg har også stødt på folk som ikke er tilfredse. Hvis man skal lave en udskiftning af kantophænget, så skal det gøres helt præcist, hvilket er meget svært efter min opfattelse.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Artiklen i High Fidelity vil gi dig svar, det er nu ikke så svært, jeg har gjort det selv,på 3 forskellige fabrikater, lykkedes fint alle gange.

VH. Madsen

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

At finde enheder med nøjagtigt samme T&S parametre og samme fysiske mål er nok umuligt. Det vil derfor være lidt for meget af et kompromis at sætte andre enheder i. Intet holder evigt, skumkanter har normalt en levetid på 10-15år. Jeg vil varmt anbefale nye kanter, andre enheder kræver også at delefilteret modificeres ellers går det helt galt. I øvrigt kan skumkanter behandles med en "smøring" med indfarvet (sort toner fra farveladehandler) bogbinderlim (tyndt lag), så bliver skummet ikke nedbrudt af UV. < ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Det kan godt være jeg skal tage et kig på den artikel. Det bliver nok umuligt at finde en anden enhed som vil passe i.

vester
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
At finde enheder med nøjagtigt samme T&S parametre og samme fysiske mål er nok umuligt. Det vil derfor være lidt for meget af et kompromis at sætte andre enheder i. Intet holder evigt, skumkanter har normalt en levetid på 10-15år. Jeg vil varmt anbefale nye kanter, andre enheder kræver også at delefilteret modificeres ellers går det helt galt. I øvrigt kan skumkanter behandles med en "smøring" med indfarvet (sort toner fra farveladehandler) bogbinderlim (tyndt lag), så bliver skummet ikke nedbrudt af UV. < ="text/">

Hvis man er så heldig at de nye kanter resulterer i nøjagtigt samme T&S parametre, og der er det man ønsker, så bør man vel ikke coate de nye kanter, og dermed ændre på parametrene?

Hvis man er i stand til at kompensere for de ændrede parametre er det måske en rigtig god ide at coate kanterne, hvis det altså er noget der dur. Har du eller andre langtidserfaring med det, og hvad er den nøjagtige opskrift på behandlingen.

Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

vester skrev:

Hvis man er så heldig at de nye kanter resulterer i nøjagtigt samme T&S parametre, og der er det man ønsker, så bør man vel ikke coate de nye kanter, og dermed ændre på parametrene?

Jeg tror nu temperaturforskelle giver større ændringer i T/S parametre end et par milligram coating på kanterne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 25 Juni 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har glemt typebetegnelsen på svensk bogbinderlim, desværre! Lavede forsøg med det for mange år siden, holdbarhed antageligt > 30 år (accellereret test under meget kraftig UV lampe gav ingen ændring efter 1/2år). Det er spideren som bestemmer egenresonnansen på hifi enheder, kun PA enheder med meget stift ophæng er en undtagelse. Men herregud, intet holder evigt, 10-15 år for et nyt skumophæng er da ingen katastrofe. I øvrigt bliver de fleste gummiophæng stive med alderen og så er parametrene også skredet og egenresonnansen gået op. < ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mange tilfælde "reddet møre skumgummikanter med forskellige gummiblandinger senest et produk fra Biltema der hedder Rubber Glue, man kan også bruge en speciel blanding fra autoindustrien som normalt bruges til lapning af dæk, det holder fint, men det gælder for alle produkter at kan være svært at bruge afh. af kanternes mørhedsgrad, jo hurtige man opdager skaden jo bedre. er der andre der har gode erfaringer med rest. af kanter

Vh. Madsen

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan fortælle mig hvilket kit jeg skal bruge fra simplyspeaker.com for at lave en rep af de originale basenheder?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Det eneste sted du nævner reel udskiftning er i første indlæg. Har du forespurgt Dali om de kan skaffes ?
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tog kontakt til Dali men de henviste mig til hifiklubben. Da jeg kontaktede hifiklubben blev jeg sendt videre til deres/jeres service værksted. Der fik jeg oplyst at den originale enhed er umulig at skaffe (hvilket jeg også havde regnet med da den forlængst er udgået).

Jeg ved at hifiklubben en gang har solgt en vifa erstatningsenhed til den (da min kammerat købte nogen til hans gamle) men det lykkedes mig ikke at få modellen eller den model den er bygget på for det er en Dalificeret enhed. Jeg fik dog oplyst at den også er udgået og at det ikke havde lykkedes dem at finde en anden enhed der passede.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes