Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL TI 260 vs B&W CM 9 ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa ! Jeg er så småt ved at købe højtalere ind til hjemmebiografen og er kommet i lidt af et dilemma som jeg kunne bruge jeres mening om

Havde sat mig i hovedet at jeg skulle kører med 5.1 opsætning med følgende HT: B&W CM9 i front, CM centre 2(center) og CM 1 i bagkanalerne... Er helt tosset med den sorte pianolak og det har også været lidt nemmere at overtale konen når nu de "skinner så flot...." He he

Men er så faldet over JBL's TI 260 og synes det er kanont fede... Var et smut forbi min Hifi pusher for at give dem et lyt og må indrømme at de bare spillede godt! (i mine ører i hvertfald) Dejlig veldresseret bas  Men jeg kender ikke så meget til JBL's kvalitet og har hørt noget om enhederne i 260'erne er billigt genbrug fra deres billigere HT?

Altså -Kan jeg få nogle JBL'ere der matcher B&W's bygge kvalitet osv, indenfor samme prisniveau som CM serien?  Er der nogen af jer der har gjort jer erfaringer med evt begge mærker/typer HT? Jeg kender lyden på CM'erne, men hvordan ville i beskrive lyden i JBL'erne?

Hvilke HT ville i anbefale i en 5.1 opsætning med JBL TI 260 i front?  Gerne med lidt waf

Og lige et sidste, lettere blasfemisk spørgsmål: Kan jeg kombinere 260'erne i front med resten af de ellers planlagte B&W'ere i en bastard opsætning??? Ved godt den slags normalt er No No men det kunne jo godt være det kunne lade sig gøre med lidt effektiv justering og evt forskellige kabler, der nedtonede forskellene HT imellem

Mht sub så har jeg en SVS i tankerne uanset om det bliver det ene eller det andet, så det er kun HT jeg mangler et godt råd om  

Jeg har pt en Pioneer SC LX 81'er som jeg ville BiAmpe i fronten.... Stuen hvor herlighederne skulle stå er cirka 25 m2

Kom endeligt med nogle gode indspark og erfaringer

Mvh Doppler

Til top Vis Doppler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doppler

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Ingen der vil dele lidt erfaringer??

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Kob et par ti5000! Meget mere valuta for pengene!
Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Stilheden er jo larmende... Måske for mange spørgsmål samlet i et Tak for tippet Winther, men jeg er stadig ikke blevet så meget klogere

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Pt. er der ikke mange der har lagt øre til CM9, så det KAN have en vis betydning for responsen.

Har selv haft et par 250TICC stående og TL260 er i mange henseender en væsentlig mindre højttalere, selvom den forsøges solgt på samme design / koncept. Det er og bliver aldrig en TI-afløser.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Rysz ja det tror jeg nu du har ret i, CM9 er jo rimelig ny. Mht til 260'erne så har jeg læst lidt om den og det lader til at folk med JBL erfaring ikke er specielt begejstrede for den nye jubilæums model. Tager dit råd til efterretning og holder fokus på B&W

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej Doppler.

Det er vigtigt i et surround setup at fronter og center er ens. Det ender med at du føler utilfredshed i dit setup senere hen hvis du parre to forskellige mærker.

B&W'erne spiller rigtigt godt. de har virkelig ramt plet med deres nye serie her, der er rigtig meget at hente hjem for pengene. Hvis du nu gir den en lille skalle i dit budget og køber som før nævnt et komplet B&W CM surround, hvor det eneste der mangler er sub, hvor du gerne ville have en svs sub i stedet ( hvilket jeg synes er en rigtig fornuftig beslutning) får du noget som holder i pris. dvs hvis du nu senere hen ikke vil ha det mere kan du sælge det for en rigtig god pris senere hen - det er jo en helt ny serie ! :D

Noget af det JBL laver er knap så fint, kvalitets messigt i forhold til det B&W laver.

Anggående din kærlighed til WAF er jeg næsten sikker på at du ikke kommer til at mangle noget når det er du spiller højt med B&W'erne. De er godt nok strøm-krævende MEEN får de hvad de skal ha kan de sagtens prestere mere end man forventer. OG så er en svs sub jo kendt for at være helt fantastisk til film.

håber du kan bruge det til noget

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

-
Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

1. Har svært ved at se, hvorfor prisen skulle stige så drastisk på en nyproduceret JBL TI 250. Omkostningerne på enhederne er faldet siden den sidste forsvandt fra markedet. Prisen på lak og spånplade er også stort set ens. Lønnen skulle så være den eneste faktor til at retfærdiggøre en stigning på over 100 % (hvis vi holder analogien fra AV 6X). Den sidste 250TI Limited røg ud til 17 vejledende så vidt jeg husker. Stort set det samme som AV 6X ! Hvis du 10 år efter kan tillade dig at tage 40 kilo uden ændringer, så er der et eller andet der ikke holder ?

2. Hvordan er dit indgående kendskab til CM9 kommet i stand ? Vil blot høre, da selv stadig glæder mig til at høre den under ordnede forhold ! Første levering fra B&W ankommer nemlig først medio juli !

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Hej

Jeg har et ret indgående kendskab til begge højttalere og umiddelbart er det to meget forskellige højttalere.

Der er ingen tvivl om  at hvis man søger en dynamisk højttaler med fylde og power i basområdet er JBL TL 260 TI et rigtig godt valg. (Nogle vil mene et sjovere valg;-))

I den henseende kan B&W højttaleren ikke følge med. CM9 vil dog være at foretrække til klassisk og akustisk musik da den er mere neutral (nogle vil mene kedelig!) i lyden end JBL højttaleren.

Og nej man må ikke sammenligne en TL 260 med en ældre TI5000 eller TI250 men facts er også at skulle JBL producere en TI5000 eller TI250 dags dato vil den blive rigtig rigtig kostbar. Samme historie som at en Audiovector 6x ville koster 40k pr. stk. hvis den skulle sættes i produktion igen.

D.v.s at JBL 260 er en "plastikversion" af 250eren, fordi prisen stort set er den samme ?

Ja det er den nok, for alle andre højttalere er jo steget sindsygt meget i pris (i forhold til hvad man fik for 5-10 år siden) og så er det jo ret dumt at sælge en nyere version af 250eren til så små penge som 20.000,- når alle andre tager 60.000,- for samme kvalitet

Tag f.eks Dali Grand vs Dali Helicon MS 5

Mit råd > Køb brugt

Men af de 2 der tror jeg at en CM9 er en langt mere færdig højttaler der er mere allround

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du har været så heldig at finde en højtaler der har en lyd som du godt kan li og det er en JBL 260 så synes jeg da bare du skal købe dem. Om det er billige enheder eller ej eller det "rigtige"  JBL til helvede med det. Det vigtigste er de lyder godt, det bliver du gladest for i længden.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

til (Jan) Rysz:

1. Forstår ikke hvad det er du har så svært ved at se. Enheder er da kun steget i pris (kig eksempelvis på jeres egne ombytningsenheder til Dali, B&W osv. de er steget helt vildt i pris siden jeg startede i med at arbejde Hi-Fi Klubben for mange år siden). Og råvarerne er også kun blevet dyrere. Dertil er det jo ingen hemmelighed at fede højttalere i mange tilfælde ikke produceres i østen som de billigere modeller. TI250 blev lavet i Danmark på JBL's fabrik i Ringkøbing og processen omkring en ny og bedre TI5000/TI250 lignende model hvis den skulle produceres i DK ville være meget mere omkostelig.

Er der mon ikke også en grund til at en Dali Megaline nu koster over 100 % mere end da den blev lanceret. Lyder jo underligt når du påstår at udgifterne til produktion er den samme. Ellers har Dali jo bare øget deres avance helt vildt!! Megaline kostede i sommeren 1996 da den blev lanceret 59.999,- pr stk. I dag er prisen 129.900,- pr stk.

2. Beklager at jeg fejlagtigt skrev at jeg havde et indgående kendskab til CM9. Jeg tænkte på CM-serien generelt som jeg da mener at kende ret godt efter min tid i Hi-Fi Klubben. Og med mindre at B&W har ændret lydfilosofi fundstændig tør jeg godt konkludere i en sammenligning med TL260.

Til Sønnen:

En TI250cc kostede 13.999,- vejl pr stk. i 1994 (TI5000 kr. 13.495,-) og en TL260 koster vejl. 9.999,- pr. stk.i 2009.

Så prisen er altså ikke den samme og TL260 er jo IKKE en ny version af en gammel TI model men en enkelt model som overbygning af studio L-serien. JBL har bare taget udgangspunkt i designet fra de gamle TI-modeller.

Og så vil da da lige slå fast at alle de kunder jeg har solgt TL260 til faktisk er vildt glade for dem. Er da enig i at rammen omkring enhederne kan virke lidt plastikagtige ved første øjekast, men finish er rigtig fed og lyden... Ja den må man jo som branchemedlem ikke reklamere for... hehe 

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Så kom der lidt liv i tråden, dejligt

Tak for jeres gode råd og meninger! Jeg giver lige en fælles besked/svar tilbage til alle på een gang...Lidt i stil med et kinderæg hehe

Jeg må indrømme at valget lugter mere og mere af B&W. Der generelt også ret meget Wife Acceptance Factor i lige netop den serie  Tror sgu jeg ville blive glad for de CM'ere hele vejen rundt i længden. Selvom jeg helt sikkert skal ned og have mig en lytter på både JBL'erne og B&W'erne igen, bare for lige at være helt sikker

Synes at få bekræftet mine anelser om, at B&W er lidt skarpere ren kvalitesmæssigt kontra JBL??Altså i dette prisleje

Jeg vidste nu godt at man skal have samme HT type for få at den "rigtige" lyd når der panoreres mellem fronterne og center. Det var mere en slags hjerneprut at jeg fik tastet spørgsmålet ned... Tænk nu hvis der sad en med en super god erfaring på lige netop dette punkt? Den tanke er nu smidt i skraldebøtten

Super med nogle gode inputs, thank you

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Lige et lille indspark mere.

Synes også du skal give årets EISA AWARD WINNER JBL LS80 et lyt.

I øjeblikket fået den kun i højpoleret rødligt træ, men den kommer i sort finish i løbet af året. så farven også vil være rigtig.

Læs evt. også testen af LS-serien i High-Fidelity.

Hvis du tvivler på kvaliteten af TL260 er du ikke i tvivl om kvaliteten af LS80.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

til (Jan) Rysz:

1. Forstår ikke hvad det er du har så svært ved at se. Enheder er da kun steget i pris (kig eksempelvis på jeres egne ombytningsenheder til Dali, B&W osv. de er steget helt vildt i pris siden jeg startede i med at arbejde Hi-Fi Klubben for mange år siden). Og råvarerne er også kun blevet dyrere. Dertil er det jo ingen hemmelighed at fede højttalere i mange tilfælde ikke produceres i østen som de billigere modeller. TI250 blev lavet i Danmark på JBL's fabrik i Ringkøbing og processen omkring en ny og bedre TI5000/TI250 lignende model hvis den skulle produceres i DK ville være meget mere omkostelig.

Er der mon ikke også en grund til at en Dali Megaline nu koster over 100 % mere end da den blev lanceret. Lyder jo underligt når du påstår at udgifterne til produktion er den samme. Ellers har Dali jo bare øget deres avance helt vildt!! Megaline kostede i sommeren 1996 da den blev lanceret 59.999,- pr stk. I dag er prisen 129.900,- pr stk.

2. Beklager at jeg fejlagtigt skrev at jeg havde et indgående kendskab til CM9. Jeg tænkte på CM-serien generelt som jeg da mener at kende ret godt efter min tid i Hi-Fi Klubben. Og med mindre at B&W har ændret lydfilosofi fundstændig tør jeg godt konkludere i en sammenligning med TL260.

Jamen god dag Peter (siden vi nu er på fornavn )

Enhederne koster basalt set det samme som de har gjort i lang tid. Det er håndteringen der er blevet en tungere lønmæssig post. Jeg fik for 21 år siden skiftet enheder i et sæt Vega (nærmere betegnet model CD90). En ny 15"kostede i sin tid 812 kroner. En ny bas til en CLS 15 koster i dag ca. 1250 kroner. Hvorimod der dengang var tale om ombytning, så er det ikke tilfældet i dag. Der bliver således ikke sendt noget retur til fabrikken, hvilket fordyrer processen. En JBL LE14H-3 kostede i 1994 ca. 3500,- kroner i ren indkøb. Hvad ligger den enhed på i dag ? Samme enhed sidder i Array 1400 (uden ændringer).

Blot som eksempel: Den 16 mm spånplade der sidder som bag i en 250TI koster i dag 187 kroner i 122 x 244cm hos den lokale trælast. I 1993 stod pladen i en godt en tier mindre. Det er selvfølgelig også en pristigning; bevares

Årsagen til den dyrer JBL i dag bunder i nogle helt andre ting en produktionen på Lydec fabrikken. Det skal vi af hensyn til branchen ikke komme nærmere ind på. 

Østproducering af kabinetterer er ikke rettesnor. En del fabrikanter laver de dyrer kabinetter i østen, da det vil koste det 4 dobbelte at få det lavet i Europa. Mentor kabinetter bliver bla. lavet i Kina, mens kabinetter til Ikon laves i Nørager. Hele udregningen foretages for den enkelte series grundstruktur, stykantal og finish. Man kan altså ikke blot tilføre et voldsom merpris ved en direkte sammenligning mellem datidens kostpris og nutidens samme ved at henføre til en trækasse med lidt lak.

Prisstigningen på en Megaline bunder i omkostninger og indtægt. Intet skjult i dette. Omkostningerne er store, da der sælges et fåtal af disse på verdensplan. Det giver en fordyrende forarbejdning af højttaleren. Stykantallet af solgte High-end enheder i det prisniveau er lodret faldende. Dernæst er det ikke samme opsætning som i sinde tider. Du burde om nogen vide, at den højttaler er opdateret til nu Mk.IV version.

Dernæst er det ikke nogen hemmelighed, at Dali har vokset sig til en noget større virksomhed end det var i 1994, da højttaleren blev præsenteret første gang. De giver naturligt flere omkostninger der skal dækkes et sted. Det firma der ikke dækker en stor del af sine omkostninger på sine prestigeprodukter findes ganske enkelt ikke. Højttaleren blev i sin tid lanceret ud fra et økonomisk perspektiv der slet ikke holdt vand. Du er i branchen...you know the drill !

En JBL 250TI burde have undergået samme udvikling da den kom frem i valnødudgaven i 1978. Dengang blev den produceret i US og kostede lidt mindre end den senere danskproducerede udgave. Siden er den lanceret i ikke mindre en 3 limited udgaver og prisen har holdt sig nogenlunde fast i stigningsgrad, hvilket også inkluderer skiftet af detailled i 1994.

Jeg holder fast i, at TL260 ikke skal ses som en afløser for TI-serien. Jeg vil give dig ret i, at den basmæssigt distancerer temmelig mange højttalerer i wow-effekt. Basserne fra JBL kan et eller andet. De skal så også (nøjagtig som B&W'erne) have masser afstrøm for at lyde ordentligt.

Til trådstarter; Jeg synes personligt ikke, at 260'erne skal afskrives baseret på denne gemytlige samtale mellem et par lokale kronjyder. Brug altid egne ører uanset valg, og så kombinerer dem med noget ordentligt grej.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes