Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn sondek lp12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
winebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg er den glade ejer af en Linn Sondek lp12. Men... desværre efter en flytning trænger den gevaldigt til en justering. Pick up´en skater in over pladen og jeg kan derfor ikke bruge den.

Er der nogen som kender nogen eller som er i stand til at justere sådan en pladespiller. Der er jo ikke meget ved, ikke at kunne bruge den.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hifi-Forum på Falkoner Alle Frederiksberg er vist Danske indendørsmestre i Linn-justeringer.......
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mod på det, er det faktisk muligt selv at gøre det. Du kan på nettet finde service og justeringsmanualen fra Linn. Denne beskriver justeringen trin for trin og helt i dybden

Jeg har selv en LP12 og har fået fat i manualen, og det er ikke en simpel procedure (så vidt jeg husker er justeringsbeskrivelsen på ca. 60 sider.) - jeg betaler hellere for at få det gjort af nogen, som gør det jævnligt. Ovennævnte reference er perfekt. Alternativt kan jeg anbefale Scala Hifi i Århus, som jeg har brugt et par gange.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis du har mod på det, er det faktisk muligt selv at gøre det. Du kan på nettet finde service og justeringsmanualen fra Linn. Denne beskriver justeringen trin for trin og helt i dybden

Jeg havde igennem et par år en LP12 og forsøgte også at justere via en vejledning fundet på nettet. Den var dog lidt "hullet" syntes jeg, men måske der er kommet bedre vejledninger.

erlingt skrev:
Jeg har selv en LP12 og har fået fat i manualen, og det er ikke en simpel procedure (så vidt jeg husker er justeringsbeskrivelsen på ca. 60 sider.) - jeg betaler hellere for at få det gjort af nogen, som gør det jævnligt. Ovennævnte reference er perfekt. Alternativt kan jeg anbefale Scala Hifi i Århus, som jeg har brugt et par gange.

Igennem mine forsøg på at justere var jeg altid i tvivl om jeg nu også gjorde det godt nok, og om jeg ramte 80%, 90% eller måske meget lavere. Derfor havde jeg også uden tvivl valgt at få det gjort hos f.eks. Scala Hifi, men havde ikke mulighed for at køre til Århus (eller andre steder), og at sende den kan vist risikere at justeringen smutter en smule (har jeg hørt).

Hvis der er mulighed for at komme til en forhandler der kan må det være at foretrække - og det koster vist ikke det store, og man er sikker på at spillen er i topform igen. Har man ikke muligheden må man forsøge at justere selv - eventuelle reservedele plejer man sagtens at kunne købe (jeg kunne i hvert fald, hos Scala Hifi).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

winebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Juli 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene. Jeg vil da i første omgang downloade vejledningen og læse den. Så vil jeg tage stilling til, om jeg har mod på at prøve det. Men ved i hvad det koster, at få justeret den af en professionel? Bare for at vide, om det overhovedet er umagen værd, at forsøge selv....

Tak for svarene

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

winebone skrev:
Jeg vil da i første omgang downloade vejledningen og læse den. Så vil jeg tage stilling til, om jeg har mod på at prøve det.

Bonne chance  Det skal såmænd nok kunne lade sig gøre, og det skader jo ikke at prøve det.

winebone skrev:
Men ved i hvad det koster, at få justeret den af en professionel? Bare for at vide, om det overhovedet er umagen værd, at forsøge selv....

Jeg skrev lidt med Scala Hifi om det, og dengang (omkring 2000 vist nok) skulle de have en 6-700 kr. for en justering excl. eventuel udskiftning af slidte dele. Det er en 2-3 timers operation så vidt jeg husker, og så er de penge jo ikke slemt.

Fordelen ved at få dem til det er at du ved at den er top-trimmet efterfølgende. De sørger også for at skifte de dele der skal skiftes, noget man måske lige selv ikke tænker på eller overser, plus at de skifter olie osv. Ulempen er at hvis ikke man bor i nærheden og/eller kan aflevere den, så kan det være problematisk.

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er bare nysgerrig: Hvad er det der skal justeres på sådan én? Den manual man kan downloade fra Linn's side er på 12 sider, og den fortæller ikke at noget skal justeres.
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:
Jeg er bare nysgerrig: Hvad er det der skal justeres på sådan én? Den manual man kan downloade fra Linn's side er på 12 sider, og den fortæller ikke at noget skal justeres.

Det er primært fjedrene (3 stk.) der skal afstemmes så den bouncer korrekt. Selv tonearmskablet der føres igennem en clip hævdes at skulle sidde på én bestemt måde.

Linn's "manual" er nok bare den der følger med pladespilleren ved køb - den fortæller bare om Linn og om hvor fremragende en LP12 er  Linn har altid advokeret for at man ikke selv skal justere, men at der skal fagpersonale til den tjans, ergo har de heller ikke lavet en beskrivelse til hvordan man justerer, men afholder i stedet kurser for forhandlerne hvor de kan lære det. Beskrivelsen på nettet er lavet af private der selv har en LP12.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

winebone skrev:
Jeg vil da i første omgang downloade vejledningen og læse den. Så vil jeg tage stilling til, om jeg har mod på at prøve det.

For i øvrigt: Hvis du vil forsøge at justere op, så husk at "cirkulere" fjedrene, altså sørg for at den der er mest belastet nu får den nemmeste tjans fremover. Jeg mener det står i vejledningen, det er sikkert der jeg har det fra.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Fordi en LP12 er så følsom over for justering er der da også nogen som omtaler den som en egentlig fejlkonstruktion.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:

Manualer og vejledninger kan hentes her: http://www.vinylengine.com/library/linn/lp-12-sondek.shtml

Bemærk for at downloade, skal man være registreret bruger - det er gratis, og manualerne er helt sikkert det lille besværet værd. Jeg har gennem tiden hentet rigtigt mange manualer hos vinylengine.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Fordi en LP12 er så følsom over for justering er der da også nogen som omtaler den som en egentlig fejlkonstruktion.

Det er der sikkert nogen der synes - men der er andre der elsker den, vel næsten for den charme den har som værende "krævende". 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes