Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Problem med 180 gram... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

har lige købt en Argon TT-1 pladespiller...en relativ billig pladespiller, ikke noget fantastisk, men går an. Mit problem er, at når jeg sætter en 180 gram vinylskive på, så lyder det som om undersiden af selve pickup'en går mod pladen, og der er generelt meget knas...jeg har indstillet pickupen nøjagtig efter manualen og pladespilleren står i vatter osv....Jeg kan eliminere det ved at sænke vægten på armen helt ned til omkring 0.75, hvor manualen foreskriver omkring 1.75!...Kan det virkelig passe, at pladespilleren ikke er i stand til at afspille en 180 gram med en vægt på over 0.75 på armen??? Synes bare det virker meget mærkeligt....

Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Har du checket nåletrykket med en rigtig vægt, eller er det bare skalaen på armen du bruger? Der kan jo være forskel.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

tak for svaret....har stolet blindt på skalaen på armen ;-), men tror lige jeg vil prøve med en vægt...god idé!
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Du skal lige være opmærksom på at skalaen normal kan rulle rundt uafhængig af selve kontravægten, så :

a) Udbalancer armen med kontravægten, så den svæver frit vandret

b) Hold fast i kontravægten så den ikke bevæger sig, mens du drejer vægtskalaen, til den står på nul.

c) Drej nu kontravægt OG skala sammen, til de står på korrekt vægt.

Jeg tror det vil fikse dit problem  

(Hvis den altså har en kontravægt hvor skalaen kan drejes seperat).



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

jeps, sådan har jeg også indstillet armen...dog er der ingen vægtskala, men en halv omgang skulle svare til 0,5 ifølge manualen...

Pladespilleren skulle dog være indstillet "perfekt" ved blot at dreje vægtskiven så langt ind som den kan komme, sådan er det i hvert fald beskrevet i manualen, men når jeg gør det, så slår den imod og knaser...

Men altså den fungerer sådan set også fint med en vægt på 0.75, så hvis det ellers ikke gør nogen skade, så er det vel også i orden...men man skulle da bare tro, at den kunne fungere med mere vægt på armen?


Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Du skal først få den i balance... så den "svæver" vandret. Når den gør det, skal du dreje 3 x ½ omgang for 1½ grams nåletryk. Du skal ikke dreje mere end det...så bliver det for tungt..

__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Yes, det er nøjagtig sådan jeg har gjort det...men kan ikke engang komme 1 omgang rundt med vægtskiven fra den "fritsvævende" 0-position før pickup'en går mod...
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

OK, så lyder det til du har gjort som man skal. Så vil jeg foreslå dig at ringe til klubben, de kan garanteret hjælpe.

__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det kan også være VTA den er gal med.
Altså at PU/arm er næsten for tæt på ved alm. LPer, og så går det galt med de tykke.
Kan du indstille VTA eller er den fast?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt sikker på at jeg forstår det der VTA korrekt....men der er sådan et kort med man sætter på pladespilleren til at indstille pickupens vinkel...pickup og "hovedet" af armen skal være parallel med linierne på kortet, når nålen står på et kryds, hehe, tror vist det er en form for indstilling for "dummies"...hvis det er vta så skulle den være indstillet korrekt...
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Der kan ikke justeres VTA på en Argon TT-1.

Er det den originale pick up ? for det kunne lyde til pickuppen er for tung til armen



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke VTA.
VTA - Vertical Tracking Angel, er den vinkel diamanten "læser" i rillen.
Normalt kan man gå efter at tonearmen er parallel med pladen. Er den det?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Ahh ok, ingen VTA justering.

Men de ledninger til pu, må naturligvis heller ikke røre lp'en under afspilning.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

jep, det er den orig. pickup....

Nu siger du "tonearmen", er det den forreste del af armen? :-) Mener du så, at den skal være i vinkel med rillerne i pladen...lidt forvirret ;-) Forstår ikke helt hvorledes den skal være parallel, når der ingen rette linier er at måle efter :-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tonearmen er det lange rør der ender ude hos pickup.
Dette rør skal oftest (ikke altid) være parallelt med LPen, selve LPen ikke rillerne, LPens overflade.
Når du sænker armen i rillen, så kig på tonearmen fra siden, så vil det være bedst om om tonearm løber parallelt med LP. Altså når du kigger fra siden skal der være lige afstand mellem tonearm og LP i begge ender.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Du kan se selve tonearms røret på dette billede, det er den RUNDE del der er lavet af træ.
Og det er den der nogenlunde skal være parallel med LP når du sænker pickup i rillen:

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

arhh, selvfølgelig ;-) yes, den ser forholdsvis parallel ud på øjemål, måske lidt mere afstand i pickup-enden, men det kan også være synsbedrag...men kan forstå, at det så ikke kan justeres på denne pladespiller....må nok heller snakke med HIFI-klubben så :-)...tusind tak for responsen!
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej jac65.

Kan du visuelt konstatere at pick-up huset (eller ledninger) skraber imod LP'en når det er 180g?

For god ordens skyld: Argon TT-1 er = Rega P1. Armen er en Rega RB100.

Hvis den virkelig skraber imod pga. armrørets ændrede vinkel så er det muligt at armen skal hæves ved basen (skrues op af plinten og en spacer imellem plint og arm). RB100 bruger samme 3-punkt montering som RB251 & RB301. Rega laver en spacer til formålet. Den koster 100,-

Det er velkendt at Rega's egne pick-upper er lavere (14mm) end de fleste andre pick-upper. Du vil sikkert(?) kunne afspille dine 180g. skiver hvis du fjerner filtmåtten først men det er nok ikke en optimal kobling med MDF direkte under vinylen.

Hvis det er pick-uppen der skraber imod pga. LP'ens tykkelse og du skal have hævet armen vil jeg anbefale at du kontakter Medlyd (Bent). Han er den DK forhandler der har mest styr på Rega (som din Argon jo faktisk er).

Mvh.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Og det er ikke OK at køre med 0,75g nåletryk når din Ortofon OM3 har anbefalet VTF på 1,75g. For lavt nåletryk vil give fejlsporing og øget slid på dine plader.

Grunden til at det "løser" dit problem er nok at pick-uppen ikke presses helt så tæt ned til vinylen med det mindre tryk (de eftergivende dele inden i pick-uppen som nålefanen er en del af).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
jac65
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juli 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

krentzler, yes, det ser faktisk ud til at pickuphuset nærmest ligger på pladen når den afspiller med fx. 1,5, og med jævne mellemrum laver den nogle små bumb eller hop...det virker, som du også siger, som om armen simpelthen er monteret forkert i selve plinten...men tror jeg prøver HIFI-klubben først...jeg vil mene, at det er en defekt hvis ikke den fungerer som tiltænkt, også selvom det er de lidt mere specielle 180 gram plader...
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes