Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Grado Shootout (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det vælter ned udenfor - what to do? Man åbner en 8l. Leffe og finder lidt Grado phones frem..

RS-1i
GS-1000i
PS-1000
 - in front of Icon Audio HP8 Headphone Amp.

Er der interesse, vil jeg forsøge at beskrive de individuelle forskelle mellem de tre.
Jeg er ikke på nogen måde Head-fi freak, men finder det hyggeligt at lytte musik med cans af en god kvalitet og opleve musikken fra den vinkel..
Kommer fra en 9 år gammel SR-125, så forventer et pænt spring opad.. 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

RS1 vinder med et brag......har dog ikke hørt PS1000 - heller ikke i-versionerne faktisk, findes GS1000 osse i en i-version???

Venter med spænding på dine indtryk!

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ahh mon ik ps1000 vinder
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Test endelig og sammenlign, alt hvad du kan have af inputs vil blive værdsat.

Jeg venter i spænding på resultatet, jeg har hørt rs1 og gs1000
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej kimC og techtrino...

Ja, GS-1000 er lavet i en "i"-version. Der kan ikke være lavet mange standard "GS-1000" modeller! 
PS-1000 er født med "i" modellernes forbedringer.

Første runde er nu ovre og jeg har trætte, varme ører. Ja, men får altid skruet for højt op med gode hovedetelefoner - simpelthen fordi man kan..
Vurderingerne er foretaget med deres respektive ørepuder (ikke at jeg ikke har byttet undervejs..)
Med hovedetlf. er det en helhedsoplevelse - vægt, fit, pasform, ørepuder, driver afstand til øret osv. giver hver sæt dåser deres særtegn. GS og PS har større afstand til øret, grundet de større, dybere puder. Umiddelbart spiller de begge lavere end RS-modellerne, men de har generelt lavere forvrængning på samme bekostning. Jeg har ladet volumen være urørt under hele forløbet og forsøgt at abstrahere fra det...

"Morrison Hotel", The Doors, var første vinyl under nålen. "Land Ho" og "The Spy", samt flere.

RS125 leverer den velkendte, lette, sammenhængende klang, uden den store vægt i de nedre oktaver. Trods manglerne, er det dog altid en entusiastisk gengivelse, der aldrig bliver kedelig.

GS-1000 leverer en noget romantisk version af Doors. Vi har mere afstand instrumenterne imellem og der er større afstand til lytteren. Alting bliver på sin plads, hele vejen igennem.

PS-1000 er også på afstand, men det er langt mere ordnet end GS. Produktionen af "Morrison Hotel" står helt klart og noget strammere.

RS-1 trækker klaveret i "The Spy" frem i billedet og giver på den vis en sjovere fortolkning af nummeret, der, iflg. mig, giver mere mening. Alting er tættere på og derved mere intenst.  

Wild Turkey med LP'en "Battle Hymn", er en typisk, god, 70´rockoptagelse, med godt knald på.

GS-1000 får mere "rumble" med, end RS125. Vokalen er bedre med mere krop og bedre separeret fra resten. Her er mindre bid end i 125. De spartanske studieeffekter såsom H/V panorering, flyder flot rundt, uden huller. Farvet nedefter - har svært ved at holde kæft igen.

PS-1000 leverer det enormt frit og rent. Masser af power. Holder hurtigere kæft igen. Langt mere dramatisk end GS og jeg oplever effekterne bag hovedet. Bedste præstation af det nummer jeg til dato har hørt.

RS-1 leverer det med knald på. Trommerne bliver hamret an inde i hovedet. Det hele er en smule mere stresset, end med GS/PS, gundet de tætte drivere. En nærmest teatralsk gengivelse af det stemningsmæssige åbningsnummer, der føles meget dramatsik. Går lige i hjertet.

Ray Brown med "Soular Energy" har noget af det fedeste plukkede kontrabund man kan købe på plade.

GS-1000 er tilbagelænet her. Meget tilbaglænet og hele rummet ses. Vildt flot. Numrene mangler dog igen bid og anslagene samt deres eftreklang bliver noget ens-lydende.

PS-1000 er suverent den mest neutrale her: STOR klang på instrumenter og en rigtig efterklang.

RS-1 opleves opløst, dyb og hurtig. Rays bas er stram og klangfyldt, men ikke på niveau med PS. Her opleves højden i lokalet, sjovt nok, som... ja, højere! Fedt sammenspil.

"Joan As Policewoman" seneste skive, er et lille mesterværk rent musikalsk (spiller i vega på mandag - køb billet nu!!!)

GS-1000 spiller med stor studieklang. Pianoet (Korg) er stort. Her står det for første gang helt klart hvad det er GS-1000 gør "forkert" ift. de andre phones: øvre bas kommer førtst i faseforløbet, med et efterslæb, der gør den tung og enslydende.

PS-1000 har mindre rod end GS. Bedre defineret. Stor ro. Utrolig åben og fulkommen uanstrengt og ustresset.

RS-1 lyder mest "live", som jeg hørte hende i Lille Vega, et år siden. Magtfuldt og intenst. Hvor GS har bunden først, er mellemregistret her det væsentlige.

..mere følger..

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Det vælter ned udenfor - what to do? Man åbner en 8l. Leffe og finder lidt Grado phones frem..

Efter 8 liter Leffe tror jeg ikke på at du kan høre forskel længere

kvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Juli 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Præsten...

Ved ikke hvordan det "8" tal fik sneget sig ind?! ~ jeg drikker naturligvis kun Leffe i 9l. af gangen..

Cat Stevens "An Other Cup", er en typisk studieoptagelse, hvor nærværet er indhentet med tæt mikrofonplacering. En ret flot bedrift, selv på CD.

RS125 er på igen: tydelige betoninger i vokalen "S" og "T" har svært ved at undslippe og balancen virker noget tyndbenet.

GS-1000 synger længe på hver tone. Stevens vokal er uhæmmet flot, men det bastunge opleves igen ret tydeligt. Bækkenanslag er noget "splashy" og over det hele, hvilket kunne tyde på et rodet resonanamønster opefter. Dette har ikke været tydeligt med de foregående plader.

PS-1000 opleves helt uden betoninger. Hurtig, åben og bare rigtig. Store forskelle i instrumentklange, farver og mønstre.

RS-1 er DYNAMISK frem for alt. God balance, men noget 2 dimensionel ift. GS/PS.

Joan Armatrading, "Empty Highway" fra "Into The Blues", indeholder sublim sangkunst. I medleyet før omkvæd, synger hun off beat, hvilket kan være frygteligt om ikke det står i skabet.

GS-1000 er alt for tung her. Roder bunden og vokalen står tilbage herfor, men er pæn opløst. Ovennævnte tempiskift er ikke rigtigt - det drukner i bundens bulder.

PS-1000 er igen total overlegen når der sker flere ting ad gangen. Overblik og præcision. Tung, men hurtig. Energisk.

RS-1 er den mest umiddelbare. Orgelet kommer tæt på og tempiskiftet i vokal giver mere mening, da den formår at stoppe lynsnart. Igen mest "live" og jeg mindes Amager Bio -koncerten.

Fairport Convention, "Nine", god vinyl med rigtige instrumenter, fanget som man kun kunne dengang.

GS-1000: stort, blødt, lækkert, men med efterslæb.

PS-1000: studieklangen frem for farver.

RS-1: sammenspilllet og nærvær.

Jeg tror efterhånden det står tydeligt, hvad de hver især bidrager med.
Vil lytte lidt klassisk i dag og her tror jeg GS-1000 har sin force med dens klangfarver.

På nuværende tidspunkt står dette helt klart: PS-1000 er en urimelig tung headphone - du bukker dig ikke lige ned for at samle noget op og gør du alligevel, er det med fare for brækket næseryg og hold i nakkken.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Juli 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Beethoven, 7 symphoni, 3 mov.

GS-1000: ganske rigtigt - STOR koncertsal, med dybde, bredde og et bundt herlige klangfarver fyldt med krop og substans i hver tone.

PS-1000 er helt snurrelige. Ingen overraskelser, men stort opslået og overblik.

RS-1 har en radikalt anderledes facon i præsentationen når vi taler klassisk. Nu mangler salens størrelse og klangtid, men man hører fint hvad der foregår.
Nogle taler om, at man sidder på forreste række - i manglen af bedre, kan det godt dække, men orkestret er ikke foran næsen på dig.

Mozart, Don Giovanni

GS-1000 fyrer en fyldig vokal af her. Store klodser på den fyr!

PS-1000 er igen mere strømlinet. Alt på plads men mangler der lidt magi?

RS-1 har markant mindre fylde og det er for tæt på. Alt er med, men meget "tæt".

RS-1 med GS-1000 puder, trækker driverne et stykke fra øret, hvilket giver mere luft og den opleves mindre stresset i voldsomme ensembler. Bassen ændres selvfølgelig også, måske ikke helt i fase nu, men nem at følge og meget ren. Der mangler overall noget fylde, men det klæder musik der kræver lidt plads. Og så bliver RS-1 meget behagelig at bære, da intet trykker på øret.

Alle er venligst udlånt af den danske Grado importør og tilspillet i 14 dage, side om side.
Icon Audio HP8 er faktisk en lille SE effektforstærker (ECC83 driver to EL84 transformatorkoblet til hovedetelefonerne. Impedansvælger i form af tre udtag på udgangstranformatoren, hvilket giver en nærmest perfekt 32 Ohms kobling til Gradoerne, for maksimal effektoverførsel).

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hvad er en Leffe ?????
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:
Hvad er en Leffe ?????

http://en.wikipedia.org/wiki/Leffe
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Juli 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

En tilføjelse til RS-1 med GS/PS-puder: mere luft ja, men faseforløbet bliver ødelagt, så toppen kommer først og derved føles en smule "stikkende". Det er ikke rigtigt og et skifte til dens egne puder, føles umiddelbart befriende.. På noget musik er det dog at foretrække.

RS-1i er den jeg glæder mig til at have på hovedet, efterhånden. GS/PS er alternativer, der bliver brugt, da jeg nu har dem hjemme.
Lyttede jeg udelukkende til klassik og svælgede i optaglesernes ambience, havde jeg allerede købt GS-1000i. Det er forbandet flot det den kan her. Om noget tabt i optagekæden forsøgt genskabt, ved jeg ikke helt, men det har definitivt en effekt musikalsk.
PS-1000 var valget hvis jeg sad i et studie, eller selv lavede musik. Men hvor er den dog tung! Ville sikkert forbedre med lidt motion på hovedebøjlen, hvilket jeg ikke kan tillade mig når de er lånt. Sjældent har jeg hørt en renere, forvrængningsfri gengivelse af mine plader. Det er elektrostatisk lethed, MED substans, som er noget vanedannende. 16.000 DKK er selvfølgelig også en sjat for en hovedetelefon, men det må simpelthen være noget af det ypperste i den verden.
RS-1i er som et forstørelsesglas til musikken. Det er en monitor i ordets bedste forstand. Det er mindre, smallere og tættere end GS/PS, men dens timing og ægthed har vundet mig.
Så, PS-1000 er den bedste hovedetelefon jeg nogensinde har hørt (ja, incl. AGK, Sennh., Beyer, Stax, osv.), men jeg kan bedre leve med RS-1.

Tak fordi i gad læse med! ..

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg savner mine RS1.....skulle aldrig have solgt dem
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Tak for testen, det var super underholdende!

Jeg vil sige jeg ikke er overrasket over dine konklusioner, de er meget som jeg ville have forventet og selv oplever (har dog
kun hørt RS1 og GS1000).

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

jeg siger mange tak for spændende læsning..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

bestemt spændende læsning ja..

Har du "beholdt" en af disse bøffer tænker jeg ? Eller har det blot været til test ?

Syntes selv at det kunne være vældigt fristende at købe RS1.. eller HF2 for den sags skyld..

Der er et eller andet særligt ved grado må man jo erkende..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Jeg savner mine RS1.....skulle aldrig have solgt dem

Forstår dig godt. Mine RS 1 bliver kun skiftet ud den dag de er slidt op. Har kun haft dem i 8 mdr. så de holder sikker mange år endnu. Bedste hørebøffer jeg nogensinde har ejet

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juli 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Lad mig lige slå fast: det er tre urimelig gode hovedetelefoner. Forskellene er udelukkende imellem med reference til optagelsen. Med en hvilken af dem på kraniet, kunne man fristes til at tro, det ikke kan blive bedre og det er vel i virkeligheden Grado's store force. Det er fasemæssigt korrekte designs, der derfor lyder "rigtigt", trods manglerne.

Jeg har lyttet lidt videre og forsøgt at køre videre af en tangent - er optagelsen flot, med masser af luft mellem de udøvende, er det altså fedt med GS/PS, hvor det minder lidt om at lytte til et par super højttalere, der har styr på sagerne i alle plan.
RS-1 gør mere som man forventer af en hovedetelefon her = hiver det på linie og "komprimerer" det noget. Varmen, der er blevet skrevet om andre steder, er udelukkende i nedre mellemtone, der svulmer en smule, grundet den tætte placering mod øret.
Skiftes der til GS/PS puder på RS-1, genvindes det store luftige, men den har ikke kammer nok til driveren, for at skabe balance, derved den lidt tynde, "prikkende" karakter.

Det var med tanke på at købe et sæt, de blev lånt hjem. Nu er jeg dog lidt i syv sind  ... 

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

bestemt spændende læsning ja..

Har du "beholdt" en af disse bøffer tænker jeg ? Eller har det blot været til test ?

Syntes selv at det kunne være vældigt fristende at købe RS1.. eller HF2 for den sags skyld..

Der er et eller andet særligt ved grado må man jo erkende..

hvis du skal have hf2 skal du være hurtig. Ved udgangen af juli er festen slut- herefter fås de kun brugt og det bliver nok dyrt!

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri - Det var da en super spændende tråd at komme hjem fra sommerferie - og læse i de fantastiske vejr.

Nu kunne det være sjovt at høre dine kommentarer til HD800 sammenlignet med Gradoerne. HD800 er jo ikke ligefrem den gamle Sennheiser lyd vi
kender.

Jeg venter selv på HF-2 i øjeblikket som skulle lande i slutningen af August. Det er vist fattigmands-udgaven af PS-1000.
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Tak for en interessant Grado test.

Det lyder som om RS-1 var det mest "musikalske" valg, på trods af lidt mere kompression og mindre ambience?

Jeg har haft fornøjelsen at lytte til RS-1 nogle gange sammen med Grados egen RA-1 amp og en god cd-afspiller som signalkilde, og må sige at jeg
sagtens kunne leve lykkeligt med den.

Det bryder lidt med Grado stilen at PS-1000 er i metal finish i mine øjne...
Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes