Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Stortest af HD-Projektorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Efter et utal af tråde med "Hjælp til valg af Projektor", hvilket jeg også selv har oprettet nogle stykker af, blev jeg inspireret til at hjælpe fremtidige Projektorsøgere.

Herunder kan man læse en stortest af de mest gængse HD-Projektorer på markedet i øjeblikket og derved få lidt inspiration til sit næste valg. Testen er fra Marts måned 2009 og foretaget af et Norsk magasin.

Husk at de nævnte priser er vejledende, eftersom de kan erhverves til betydeligt lavere pris i fx. Tyskland. (Panasonic projektoren er fundet til ca. kr. 17.000)

http://www.teknofil.no/wip4/review/stortest_hd-projektorer/d .epl?id=35903

God fornøjelse!

Til top Vis Brian Krist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Krist

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Tak - sjov læsning
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Et andet super sted er http://www.projectorcentral.com/
De ewr sikkert nævnt før, super sted der godt er fra USA men de har nok den mest komplette oversigt og test overhovedet
også over EU modeller
Se evt linket her: http://www.projectorcentral.com/home-theater-multimedia-proj ectors.htm

Sorry har ikke styr på det med links her :-(

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Tak - sjov læsning

Ja, men en del sludder:

Citér:
1080P/24
Dette er et format som benyttes i produksjon av film.

Man filmer stadigvæk den dag i dag på analog film, og man har (heldigvis) indset at 1080 ikke er nok til digital filmning.

Citér:
PAL standarden og tilpasser til 25 bilder pr. sekund. Dette gjør at hastigheten på filmen øker litt, men nesten umerkelig.

Det kan godt være det er svært at se på billedet, men på lyden kan man godt høre det.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Det der var fordelen med testen er, at de sammenligner dem med hinanden. Ved at læse en test af en enkelt maskine, er det svært at vurdere om den er bedre end en anden maskine, da de typisk aldrig sammenligner dem...

De burde de egentligt gøre noget mere... Selv troede jeg at en Benq W5000 var den maskine, som jeg gerne ville have, men efter at have læst denne test, vil jeg helt klar hellere give de 5.000,- mere og få Panasonicen, da den (Ifølge testen) er langt bedre

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Brian Krist skrev:

Det der var fordelen med testen er, at de sammenligner dem med hinanden. Ved at læse en test af en enkelt maskine, er det svært at vurdere om den er bedre end en anden maskine, da de typisk aldrig sammenligner dem...

De burde de egentligt gøre noget mere... Selv troede jeg at en Benq W5000 var den maskine, som jeg gerne ville have, men efter at have læst denne test, vil jeg helt klar hellere give de 5.000,- mere og få Panasonicen, da den (Ifølge testen) er langt bedre

Enig - mht til testen, men mht projektorene, så vil jeg nok anbefale, at du ser dem i praksis.

Det er flere faktorer end bare det man læser i databladet .

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

kigger lige - spændende..
Offcourse

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok ikke lægge for meget i den test.

Bare det, at de bruger en terning som symbol for deres bedømmelse giver vist et praj om seriøsitetten

Det er godt nok heller ikke meget tekst eller test af hver projektor og det er for den sags skyld ikke særlig fair at de med
projektorer i den prisklasse har taget Sanyo PLV-Z700 og ikke Sanyo Z3000 med i testen. Det eneste forsvar kunne være,
at Z3000 ikke skulle være på markedet den 05.03.2009, da testen blev lavet, men det vil jeg tro, at den vel var.

Det er også svært på den måde at udpege en vinder. Hvor meget betyder placeringsfleksibilitet, hvor meget betyder
regnbueeffekter på DLP, hvor meget betyder de medfølgende garantier, hvor meget betyder mængden af lys, som
projektoren kan lave etc. Der er fordele og ulemper ved alle projektorerne og der skal altså en noget mere dybdegående
test til at udpege en "viner", hvis det overhoved kan lade sig gøre med alle de faktorer, der spiller ind.

I øvrigt skrives der i testen i forhold til Panasonic "Ekstremt godt sortnivå" og Sonyen "Meget godt sortnivå". Det kan godt
være rigtigt, men disse billeder stiller i hvert fald spørgsmålstegn ved påstanden:

http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/image.php

Det afhænger åbenbart i en vis grad af hvor meget de forskellige iriser lukker ned. Ifølge testen skulle Sony'en lave bedre
sortniveau:

http://www.projectorreviews.com/sony/vpl-hw10/competitors.ph p

Ved den sammenligning skal man lige tage med, at Sony'en på det tidspunkt var dyrere end Panasonic'en. Nu forholder det
sig omvendt og nu koster Sony'en 15.800 kr. og Panasonicen 19.200 kr. = 3.400 kr. (og det er alligevel en sjat penge).
Til top Vis Simsalabim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simsalabim

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Man behøver ingen test for at vide hvilke projektorer der er bedst.

Se en JVC med D-ILA teknologi og du har set nok.. evt. de modificerede.. :)

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

1. De JVC'ere indgår ikke i testen, da de koster det dobbelte eller tredobbelte (mindst 32.000 kr.). Jeg ville da klart hellere
købe en JVC HD750 til 47.000 kr., hvis jeg bare aldrig behøvede at tænke på penge

2. Du helt principielt ikke se kun én projektor og ikke læse nogle reviews og så vide, at den er bedst. Det kan godt være, at det
er rigtigt, men du kan stadig ikke vide det. Man kan jo kun vurdere hvor god en projektor er ud fra at sammenligne med
alternativerne.

3. JVC's projektorer med D-ILA teknologi er sandsyndligvis ikke verdens bedste. En "rigtig" biografprojektor til flere hundrede
tusinde performer nok bedre - men ok, jeg ved ikke noget om det.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Simsalabim skrev:
SuckyBoyfriends skrev:

1. De JVC'ere indgår ikke i testen, da de koster det dobbelte eller tredobbelte (mindst 32.000 kr.). Jeg ville da klart hellere
købe en JVC HD750 til 47.000 kr., hvis jeg bare aldrig behøvede at tænke på penge

2. Du helt principielt ikke se kun én projektor og ikke læse nogle reviews og så vide, at den er bedst. Det kan godt være, at det
er rigtigt, men du kan stadig ikke vide det. Man kan jo kun vurdere hvor god en projektor er ud fra at sammenligne med
alternativerne.

3. JVC's projektorer med D-ILA teknologi er sandsyndligvis ikke verdens bedste. En "rigtig" biografprojektor til flere hundrede
tusinde performer nok bedre - men ok, jeg ved ikke noget om det.

Mit indlæg var egentligt ment som en lille joke.. Er bare så glad for min egen:)

Men jeg har selv set de fleste single chip DLP projektorer fra de store mærker til under 100.000, og også et par LCD, og ingen af dem nærmer sig det billede at en JVC leverer.

For et par måneder siden anede jeg intet om projektorer, og heldigvis blev jeg anbefalet at se nærmere på den type projektorer.. Og heller betale lidt ekstra:)

Bedste alternativ for mig er helt klart Sonys teknologi.. WPL er tit til salg på nettet for 10-20 kilo

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at JVC'en er et godt valg og at man får meget for pengene :-)

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Spændende at høre folk reaktion på testen og dennes udfald .

Selv kiggede jeg også videre efter yderligere tests for at finde ud af om andre havde samme holdning. Sjovt nok fandt jeg en test, som sagde at en BenQ W5000 var på samme højde som en Panasonic AE3000, hvor der i denne test var åbentlyse fordele ved at tage Panasonicen...

Det er sgu ikke helt let at finde ud af efterhånden

Hvad burde man investere i, hvis man vil bruge omtrendt 20.000 kr på en projektor importeret fra udlandt?

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Brian, du kan starte med at se på hvor stort dit lærred er og hvilken farve/gain det er. Derved kan du finde ud af hvor
meget lys du har brug for og derved kan du måske sortere de første af projektorerne fra. Panasonicen har så vidt jeg
husker ikke vildt meget lys, så hvis du har et stort kontrastgråt lærred med lav gain, så er Panasonicen måske ikke sagen.

Derefter kan du se på hvor du skal placere projektoren. Hvis du ikke kan have den midt for lærredet, så skal du have noget
horisontal lens shift. Hvis du skal have projektoren hængende i loftet, så skal du have vertikal lens shift.

Derudover skal du se på kasteafstanden og på hvor stor lærredet er. BenQ W5000 kræver for eksempel rigtig lang afstand
fra projektor til lærred, hvilket vist er normalt for DLP.

Endelig skal du overveje regnbueeffekter, hvis du vælger en DLP. Jeg kan ikke se dem overhoved, men for dem der kan se
regnbuerne, er det meget generende.

Jeg er kommet frem til at Sony VPL-HW10 passer godt til mit behov, men jeg er sikker på at både BenQ W5000,
Panasonicen, Sanyo Z3000 også er gode projektorer. Generelt tror jeg, at næsten alle de store mærkers projektorer i den
prisklasse er ret gode. Hvis du kunne finde flere penge til projektor, så er der ingen tvivl om, at JVC projektorerne er et total
sikkert valg i den lidt højere prisklasse. JVC HD350 koster dog 32.000 kr. vejlendende. Jeg ved ikke hvor meget man kan få
den ned på eller om man kan købe den billigere i udlandet.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Brian Krist skrev:

Spændende at høre folk reaktion på testen og dennes udfald .

Selv kiggede jeg også videre efter yderligere tests for at finde ud af om andre havde samme holdning. Sjovt nok fandt jeg en test, som sagde at en BenQ W5000 var på samme højde som en Panasonic AE3000, hvor der i denne test var åbentlyse fordele ved at tage Panasonicen...

Det er sgu ikke helt let at finde ud af efterhånden

Hvad burde man investere i, hvis man vil bruge omtrendt 20.000 kr på en projektor importeret fra udlandt?

Jeg havde helt ærligt taget den Sony der er til salg på DBA i øjeblikket til 10.000

http://www.avrev.com/home-theater-front-projectors/sxrd-proj ectors/sony-vpl-vw50-pearl-sxrd-video-projector.html

Den giver et superflot billede i forhold til LCD og man slipper for regnbue effekt som er på selv de bedste single chip dlp projektorer..

HVIS HVIS HVIS du overvejer en DLP.. Så tag Sin city med derind.. DLP hader sort/hvid film.. Regnbuerne er tydelige selv på en dyr infocus.

Skal lige siges at det ikke er mig der sælger.. har min egen lille JVC..

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Tja...

Nu har jeg igen været ved at læse lidt ekstra på www.projectorcentral.com og såvidt jeg kan tyde ud fra min egen overbevisning ligger valget imellem : Panasonic AE3000 - Sony VPL-HW10 - Sanyo Z3000 eller BenQ W5000.

Alle, skulle de ligge meget tæt op ad hinanden rent billedmæssigt og kontrasymæssigt. Placeringsmæssigt og afstandsmæssigt har ikke den store indflydelse, da jeg har god mulighed for at montere projektoren hvor jeg vil.

Jeg har et selvbygget lærrede bestående af en mdfplad på 86" med en monteret sort trækant. Mdfpladen er malet med en maling fra Goo Systems som er graylite.

Som jeg ser det, så er BenQ W5000 en god projektor, men med risikoen for, at nogle af mine gæster finder det irriterende med rainbow effekter, vælger jeg denne fra.

Panasonicen koster næsten 4.000kr mere end Sony og Sanyo, som begge kan købes til ca. 12.500,- i tyskland.

Så jeg tror det bliver Sonyen af hensyn til dens teknologi...

Så fandt man da endeligt ud af det

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Brian Krist skrev:

Tja...

Nu har jeg igen været ved at læse lidt ekstra på www.projectorcentral.com og såvidt jeg kan tyde ud fra min egen overbevisning ligger valget imellem : Panasonic AE3000 - Sony VPL-HW10 - Sanyo Z3000 eller BenQ W5000.

Alle, skulle de ligge meget tæt op ad hinanden rent billedmæssigt og kontrasymæssigt. Placeringsmæssigt og afstandsmæssigt har ikke den store indflydelse, da jeg har god mulighed for at montere projektoren hvor jeg vil.

Jeg har et selvbygget lærrede bestående af en mdfplad på 86" med en monteret sort trækant. Mdfpladen er malet med en maling fra Goo Systems som er graylite.

Som jeg ser det, så er BenQ W5000 en god projektor, men med risikoen for, at nogle af mine gæster finder det irriterende med rainbow effekter, vælger jeg denne fra.

Panasonicen koster næsten 4.000kr mere end Sony og Sanyo, som begge kan købes til ca. 12.500,- i tyskland.

Stod selv i samme situation som dig for 3 mdr. siden.. Kig nærmere på den VPL50.. Var mit bedste bud inden min JVC blev fundet.. :)

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Desværre er der ikke meget om vilkår for test. Hvordan er setup skruet sammen, er lærred tilpasset den enkelte projektor, er projektorerne kalibreret ?

Som jeg har forstået det, skal BenQ´en kalibreres for at yde ordentligt, men så er den nærmest uhyggelig god (har ikke set den eller nogen af de andre).

Jeg selv er brændt varm på Sony´s lille 10´er, men nøjes med min 720p projektor lidt endnu. En vigtig ting for mig er muligheden for vertikal stræk af billede, det er et must, når jeg skal have ny.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Simsalabim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Brian Krist skrev:

Tja...

Hvor ser du Sony'en til 12.500 kr. i Tyskland og er det et fornuftigt sted?

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Den kan findes her. http://www.netpower24.de/product_info.php?info=p7771_Sony-VP L-HW-10.html Men okay, den løb op i 12.750,-

Det er selvfølgeligt plus fragt, men det er nu heller ikke så dyrt...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes