Forfatter |
|
zatoR Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg leder efter nogle RCA stereo kabler til mine højtalere. Jeg har prøvet at sætte almindelige RCA stik i forlængelse af
højtalerne, hvilket medfører at lyden bliver væsentligt lavere. Jeg har forsøgt at finde RCA stereo kabler på nettet, men uden
succes. Jeg var dog i stand til at finde forskellige RCA adaptere, som jeg formoder kan bruges. Men er der nogen som kender
et sted hvor man kan få disse RCA stereo kabler?
RCA kabel jeg leder efter ser således ud:
http://cs-lan.dk/DSC00010.JPG
Mvh Peter.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er der noget galt for det er jo signalkabler du bruger som højttaler kabler det kan du ikke bruge til højttalerkabler du skal skaffe rigtige højttaler kabler så kommer det til at virke
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg ved ikke om jeg forstår, men stereo rca er da noget af det mest almindelige i denne verden. http://www.av-cables.dk/phono_kabel_124_da/ take your pick.
Jeg bliver dog lidt bekymret når du siger du sætter rca kabler i forlængelse af højtalerne. Kunne du evt tegne/fortælle hvad du gerne vil?
__________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bruger RCA-stik på højttalere, nemlig på højttalere til computers - og/eller til mindre compact-anlæg.
@ zatoR: Prøv at tale med Brinck Elektronik__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
zatoR Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
her er der noget galt for det er jo signalkabler du bruger som højttaler kabler det kan du ikke bruge til
højttalerkabler du skal skaffe rigtige højttaler kabler så kommer det til at virke |
|
|
Men hvad er det rigtige kabel? :)
Som det fremgår af billedet (som er det kabel som sidder i højtalerene fra fabrikanten) er der 2 ledninger på den, mens der
på almindelige RCA kabler kun er 1 ledning. Jeg har prøvet at sætte et RCA kabel med 1 ledning i forlængelse af kablet fra
højtalere, hvilket medfører lavere lyd.
Ney_ skrev:
Ok, jeg ved ikke om jeg forstår, men stereo rca er da noget af det mest almindelige i denne verden.
http://www.av-cables.dk/phono_kabel_124_da/ take your
pick.
Jeg bliver dog lidt bekymret når du siger du sætter rca kabler i forlængelse af højtalerne. Kunne du evt tegne/fortælle
hvad du gerne vil?
|
|
|
Jeg har prøvet at lave følgende sammenslutning http://cs-lan.dk/DSC00011.JPG . Det kabel med 2 ledninger er det fra
højtaleren, det andet er forlænger kabel ned til min forstærker. Det jeg leder efter er et et han og et hun RCA kabel.
Problemet er imidlertiden at det originale kabel har 2 ledninger og de RCA kabler jeg kan finde på nettet har kun 1 ledning.
Jeg formoder at dette er skyld i at når jeg sætter dem i forlængelse, at lyden i mine højtalere bliver lavere. Derfor er jeg på
udkig efter et RCA kabel med 2 ledninger og et han og hun stik i enden.
Jeg har fundet adaptere som måske ville kunne klare det, men tænkte det var nemmere hvis der fandtes et RCA kabel med
2 ledninger.
boholm skrev:
Man bruger RCA-stik på højttalere, nemlig på højttalere til computers - og/eller til mindre compact-anlæg.
@ zatoR: Prøv at tale med Brinck Elektronik |
|
|
Okay. Vil prøve at høre dem ad.
|
Til top |
|
|
mcfh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror altså ikke man ka få et rca stereo kabel... Så skal midterpinden være delt i to. Lidt ala Jackstik. Grunden til de to ledninger må være at den ene er skærm og den anden signal.
Jeg vil mene at der skal to stik til stereo. Ellers tror jeg der var flere der brugte den metode. Man ville jo kunne nøjes med næsten den halve mængde kabel... Correct if i´m wrong __________________ Hvis du ikke tror på hvad jeg siger. Finder jeg bare på noget nyt.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
vad er det for nogle højttaler du har ?????????????????????????
|
Til top |
|
|
zatoR Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit højtalersystem er Creative Inspire 6600
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
zatoR:
Du skal have fat i et forlængerkabel med minijack, han-stik i begge ender. Det stik du viser er netop et minijack stik, hvor både højre og venstre signal drøner igennem, i hver deres ledere.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
zatoR Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
zatoR:
Du skal have fat i et forlængerkabel med minijack, han-stik i begge ender. Det stik du viser er netop et minijack stik, hvor
både højre og venstre signal drøner igennem, i hver deres ledere.
Hygge,Brok |
|
|
Hvis det stik som går ud fra højtaleren passer ind i et hun rca stik, så kan det da ikke være et minijack stik? Har ikke så dælen
meget forstand på kabler, hehe :).
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
zatoR skrev:
brok skrev:
zatoR:
Du skal have fat i et forlængerkabel med minijack, han-stik i begge ender. Det stik du viser er netop et minijack stik, hvor både højre og venstre signal drøner igennem, i hver deres ledere.
Hygge,Brok
|
|
|
Hvis det stik som går ud fra højtaleren passer ind i et hun rca stik, så kan det da ikke være et minijack stik? Har ikke så dælen meget forstand på kabler, hehe :). |
|
|
Ahh, det havde jeg overset, sorry.
Bedste bud er at hive dit stykke ledning med i Brinck Elektronik på Frederiksborggade og bede dem finde et til dig i passende længde.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
RCA kabler anvendes altså til Signal kabler, jeg mener, hvem har Du talt med om Højttalerledninger?
RCA Stereo kabler eksisterer slet slet ikke. Der anvendes jo så godt som altid 2 skærmede ledninger (jo de hænger normalt sammen to og to, men alligevel.
RCA og ledninger til højttalere bruges kun i meget billige anlæg. Så jeg og andre er temmeligt forvirrede. Højttalerkabler er normalt oppe i Startkabel tykkelse "Alternativt nedsænkede i Flydende ´Helium for sænke modstanden". Hvis en person havde dette nedsænkede var det en oplagt grund til en Besøgsartikel for et HIFI Magasin! Så engang en Amatørradio hvor antenneudgangen var til RCA stik, 100 watt output. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
zatoR Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
RCA kabler anvendes altså til Signal kabler, jeg mener, hvem har Du talt med om Højttalerledninger?
RCA og ledninger til højttalere bruges kun i meget billige anlæg. Så jeg og andre er temmeligt forvirrede.
Højttalerkabler er normalt oppe i Startkabel tykkelse "Alternativt nedsænkede i Flydende ´Helium for sænke
modstanden". |
|
|
Har som sagt ikke så meget styr på lydkabler, men udfra hvad jeg kan læse mig frem til omkring højtalersættet, så anvender
højtalerne RCA (Creative Inspire 6600). Det er et forholdsvist billigt højtalersystem :)
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det er sådan et creative pjat system :) (sorry)
Hver højtaler har et rca stik der skal tilsluttes forstærkerenheden/subwooferen, disse stik/ledninger burde være fastmonteret på selve højtalerne.
For at få lyd ud af dem skal du tilslutte et minijack-minijack stik i henholdsvis front/back/sub-center på subben og på de tilsvarende minijackstik på dit lydkort. (er vidst normalt limegrøn,orange,sort ring hvis jeg husker rigtigt)
Hvis du ikke bruger en pc men linieoutputtet fra eks en dvdafspiller skal du have rca til minijack stik frit valg: http://www.av-cables.dk/minijack_kabel/minijack_til_2_x_phon o_kabel_129_da/
Billede af bagsiden af dvd http://www.avreview.co.uk/news/images/denon_dvd_1920_rear_la rge.jpg
er de rca i 5.1 firkanten du skal bruge (front rca til front minijack osv) __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
zatoR Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har talt med Brinck nu, og lader til de har nogle kabler som kan gøre tricket :).
Mange tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|