Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 18:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: hjælp til indstilling af NLE Riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en NLE 17 riaa og er lige kommet hjem med en ny pladespiller også.
Nu har jeg brug for hjælp til at indstille modstanden og udgangs spændingen i riaaén.
Jeg kan ikke se nogen steder henne hvor meget modstanden er i min PU?
Det drejer sig om en CORUS Black pick up. Der står på sun audios hjemme side at den har en belastning på 47 kohm.
hvordan skal jeg så stille på (museklaveret) alle de små kontakter inde i min NLE 17?
jeg skal også indstille noget der hedder udgangs spænding i riaaen, iforhold til PU éns udgangs spænding mV. Jeg kan ikke finde nogen dataer omkring CORUS Blacs udgangs spænding.
HJÆLP
Er der nogen af jer der kender noget til denne PU eller en NLE 17?
Mvh. Søren


__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hov jeg fandt lige et link. der står noget med at den har 150 - 300 pF. har det noget at gøre med udgangs spændingen?

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 477
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går ud fra at det er en Roksan Chorus Black PU. Er det tilfælder er det en MM PU med en udgangspænding på 6,5 mV.
De 150 - 300 pF har ikke noget med spændingen at gøre men er den anbefalede kapacitet hvormed PU'en skal belastes.
Værdierne for MM PU'er ligger typisk på omkring de 100 - 200.

På dipswitch arrayet markeret Ri skal du sætte 1 - 6 off off off off off off for en Impedans på 47K. 7 og 8 sættes som on off
for en kapacitet på 200 pF.

Dipswitch arrayet mærket Gain stilles off off off on off off (1 - 6), hvilket er = 7 mV. 7 og 8 benyttes ikke.


Håber ovenstående hjalp dig lidt.


Edit. Ups.. Var lige hurtig nok 7 og 8 i Gain skal begge stå til on for at give normal RIAA korrektion.




__________________
Mvh

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Din Chorus Black har en udgangs-spænding på 6,5mV.

150-300pF er noget andet (anbefalet kapacitiv belastning fra phono kabler og RIAA).

Jeg kender intet til din NLE 17 RIAA.

Chorus Black.


Edit: Nevermind.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan vælge andet end 200pF og 47k, så prøv dig endelig frem. Min pickup lyder f.eks. bedre med 33k belastning end de anbefalede 47k.

Venlig hilsen

Mikkel C. SImonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Cool tak for svarene  Jeg har prøvet mig lidt frem, og den står nu og spiller udemærket i stuen, men jeg tror at jeg kan få meget mere ud af den, når jeg har lidt tid til at nær lytte og lege med indstillingerne i riaaen.
Jeg blev bare lidt forskrækket over alle de mulige indstillinger i riaaen, men nu har jeg kigget lidt på det, og det giver meget god menning, hvis man lige giver sig tid til at forstå de forskellige indstillinger.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Cool tak for svarene  Jeg har prøvet mig lidt frem, og den står nu og spiller udemærket i stuen, men jeg tror at jeg kan få meget mere ud af den, når jeg har lidt tid til at nær lytte og lege med indstillingerne i riaaen.
Jeg blev bare lidt forskrækket over alle de mulige indstillinger i riaaen, men nu har jeg kigget lidt på det, og det giver meget god menning, hvis man lige giver sig tid til at forstå de forskellige indstillinger.



Han du ingen manual til din NLE 17?


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Han du ingen manual til din NLE 17?

Hvis der er noget jeg har lært gennem årene med skiftende RIAA'er, så er det at en manual hurtigt bliver uundværlig, specielt når man skifter pickup, og da specielt hvis man kører MC.

NLE burde sagtens kunne række en manual efter. De har vist ikke en webside, men kan kontaktes på 4588 4412.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have Wymax.
Jeg har fundet manualen frem, jeg forstod umiddelbart bare ikke alle de forskellige betegnelser der stod i den.


__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hej søren

Hvordan lyder sådan en NLE riaa ? ved godt det er et svært spørgsmål når nu pladespilleren og pu også er ny for dig, men har du en fornemmelse af det.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hej søren

Hvordan lyder sådan en NLE riaa ? ved godt det er et svært spørgsmål når nu pladespilleren og pu også er ny for dig, men har du en fornemmelse af det.

Den lyder ikke af noget

for den er så liniær og støjsvag at den blot opfattes som et neutralt led i signalvejen



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hmm. Det tror jeg ikke at jeg kan svare på, men jeg har leget lidt med indstillingerne og jeg kan næsten selv bestemme hvordan jeg vil have den til at lyde, ved at stille lidt på den. Lige nu lyder den lidt ligesom min cd afspiller, bare med mere dynamik og detalje rigdom

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Det kan være at der er sådan en man skulle prøve, kunne godt tænke mig at prøve en anden riaa, ikke fordi at MF comboen gør det dårligt, bare sådan for at prøve noget nyt, har ikke de stor erfaringer med riaaer.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes