Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp mine vinyler forgår. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Det er en del vinylcovere i min samling der er begyndt at blive lidt klisteret. De står alle i plastikcovers fra Accord og vise har mærker herfra selv de ikke har stået i reolen i mere end et par måneder. Jeg prøver virkelig at passe på mine plader, så det her er noget værre l**t.

Det er mest på nye amerikanske pressninger (bla. Classic records og MoFI). Især sort farve på coveret bliver mærkelig mat i det. Det er især nyelig indkøbte plader som jeg oplever problemet med. De fleste covers det er sket med er de flotte Stoughton jackets (altså dem i tykt katon i stil med dem fra 60 erne).

Kan det skyldes at min samling har været FOR tæt pakket i det sidste stykke tid? Der har faktisk ikke været plads til flere. Jeg har boet i samme lejlighed i 5 år og problemet er først opstået nu.

Jeg vil meget gerne have mine plader forbliver i god stand.

Hvad gør jeg?
Jeg skal have gjort noget NU?

Jeg har startet med at skabe mere plads mellem pladerne.

Til top Vis scott4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scott4

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hvis dine plastlommer er lavet af PVC vil det have en påvirkning på farver og evt også på lak på covers - allerede i 80erne fandt man ud af at klare PVC lommer"ætsede" farvene fra museumsdiapositiver og man gik over til acetate lommer

varme, fugt og lys kan påvirke og forstærke disse processer

Er dine pladecovers "nyetrykte" kan farven stadig være i hærdningsprocessen - i dag bruger man vandbaserede offset farver med et strækt begrænset indhold af de additiver der får farven til at tørre - dette giver afsmitningsproblemer trykark i mellem (kan ikke ses på pladecovers da bagsiden af arkene er "inden i" coveret men det kan give problemer hvis coveret fx kommer hurtigt over i et andet rum med en anden temperatur og luftfugtighed - det kan slå den tørringsproces der nu af miljøhensyn ikke længere er kemisk hjulpet i stykker - får coveret så også en gang lak oveni kan det gå helt galt.

Jeg har set trykark der måtte venter 3 måneder før de kunne færdigbearbejdes fordi de var kommet direkte over i en iskold lastbil efter trykningen

godt så - what to do - tag dem ud af plastlommerne - tag plade og inder covers ud - sæt dine ydercovers et tørt sted med ventilation med luft i mellem og lad tiden afhjælpe dit problem - har du et luftsrum/kælderrum/pulterkammer eller lignede kan du sætte en af de vifter man pt kan købe for omkring 200 kr til afhjælpning af sommevarme kontorer til at blæse på dem ved laveste effekt  - det kan fremskynde processen

scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

Så det er med alt sansynlighed ikke en form for pest der er ved at spræde sig i min reol?
Det er jo dælme omkring 50 stk. vi snakker om. Der er også et par stykker som ihvertfald er 10 år gamle, der er ramt.
Men det er også fugtig i øjeblikket!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

hej scott4

lad være med at have dine lp'er i plastikhylstre,det ødelægger coverne og det er fuldstændigt lige meget.for det første fylder de dobbelt så meget og for det andet er det spild af penge  .............. jeg har lp'er der er over 35 år gamle og de er stadigvæk pæne i coveret.det drejer sig blot om at opbevare dem rigtigt og behandle dem pænt.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

hej scott44

mht.luftfugtighed har jeg aldrig oplevet problemer hvis man lufter

sin bolig ud hver dag men så skal du da være glad for at du ikke har 1000 lp'er der får pest     

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Jeg undrede mig bare SÅ meget! Lufter jo ud flere gange om dagen.
Det jeg mener er at det har været en fugtig sommer, med meget regn. Men hvad ved jeg om luftfugtighed. INTET.
Jeg ved tilgengæld at min pladesamling er unik del af den rejse jeg kalder for mit liv. Men jeg bliver jo nok også lidt mat i farverne en dag.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

jeg har altid opbevaret mine LP'er i plastik covers, lige fra min først LP, jeg selv købte i 73 (Queen's første).
De har ikke affarvet pladens cover, heller ikke de seneste af egen avl (plastik cover).
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis dine plastlommer er lavet af PVC vil det have en påvirkning på farver og evt også på lak på covers - allerede i 80erne fandt man ud af at klare PVC lommer"ætsede" farvene fra museumsdiapositiver og man gik over til acetate lommer

varme, fugt og lys kan påvirke og forstærke disse processer

Er dine pladecovers "nyetrykte" kan farven stadig være i hærdningsprocessen - i dag bruger man vandbaserede offset farver med et strækt begrænset indhold af de additiver der får farven til at tørre - dette giver afsmitningsproblemer trykark i mellem (kan ikke ses på pladecovers da bagsiden af arkene er "inden i" coveret men det kan give problemer hvis coveret fx kommer hurtigt over i et andet rum med en anden temperatur og luftfugtighed - det kan slå den tørringsproces der nu af miljøhensyn ikke længere er kemisk hjulpet i stykker - får coveret så også en gang lak oveni kan det gå helt galt.

Jeg har set trykark der måtte venter 3 måneder før de kunne færdigbearbejdes fordi de var kommet direkte over i en iskold lastbil efter trykningen

godt så - what to do - tag dem ud af plastlommerne - tag plade og inder covers ud - sæt dine ydercovers et tørt sted med ventilation med luft i mellem og lad tiden afhjælpe dit problem - har du et luftsrum/kælderrum/pulterkammer eller lignede kan du sætte en af de vifter man pt kan købe for omkring 200 kr til afhjælpning af sommevarme kontorer til at blæse på dem ved laveste effekt  - det kan fremskynde processen

Hej rlb...

Jeg tror du har ret i dét med trykfarverne. Men man må jo acceptere fremskridtene!

Jeg har i øvrigt aldrig haft nogen af de nævnte problemer - heller ikke med plader med PVC-omslag. Ikke ét eneste problem, faktisk!

Og ud af 2-3000 lp'er er der kun en håndfuld skæve. Og de er alle under ti år gamle. Tankevækkende..!
Men det er jo en anden problematik...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det undre mig at det kun er mig der har oplevet problemet, hvis det skyldes trykfarverne!
Derfor er jeg interesset i at finde ud af om det skyldes noget andet så jeg kan få det stoppet i tide.
Christoffer

scott4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Er oppe og besøge en ven. Vi har fundet samme problem på de samme nye tryk!

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft LP'er i plastlommer siden firserne og jeg har aldrig haft de omtalte problemer
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes