Forfatter |
|
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter nogle timer i værkstedet tænkte jeg, at det ville være fint lige at vise hvad tiden var gået til :) En af mine kammerater er ved at skulle til sit helt eget sted, og dertil hører jo indflytter gave. Så jeg tænkte, hvad ville være mere oplagt end et par hjemmelavede højttaler kabler i stedet for hans lampeledning:) Kablerne er lavet af 1,5mm^2 almindeligt OFC kobber kabel købt hos den lokale jem&fix. Stikkene er købt hos henholdsvis HFK for spaderne og Elektroniklavpris for bananerne. Bananerne måtte laves lidt om, da de ikke var designet til at skulle loddes på, men det kunne de altså efter en sav og et bor havde kortet enden lidt af, og gjort hulle bagi lidt dybere  Krypeflexen er fra Avconnection, og er virkelig lækkert, kraftligt og til at tage og føle på. Desværre har jeg ikke nogen billeder af processen, men den giver vel også lidt sig selv :) Så i stedet er et par billeder af det færdige produkt. Først et oversigtsbillede:  Som det ses har jeg også lavet et par jumpers til hans mission ht'er, da der nu sidder de der standard messing bøjler, fint skal det være. Close up af de forskellige dele:  Closeup af jumper kablernes forbindelser:   Og et par nærbilleder af forbindelserne på "startkablerne" som min fatter har navngivet dem:   Grunden til der kun er banener i den ene ende af kablerne, er at jeg ikke kunne huske om min kammerats forstærker kunne tage disse. Så enderne blev fortinnede så de ikke flosser op lige med det samme. Det var alt jeg havde og vise.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot flettet, men...
Hvor velment det end er, så er det altså i 'almindelige' ikke-hifi folks øjne ret nørdet det der. Brug hellere dine evner - som ser helt fine ud - til at kaste dig ud i noget rigtigt hjemmebyg hifi til dig selv, f.eks. et sæt højttaler eller noget, og så giv vennerne deres almindelig gaver.
Du får selv mere ud af det, og dine venner ser dig som knapt så nørdet.
De bedste hilsener fra en anden glad selvbyg tosse.
|
Til top |
|
|
Eyesonly Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Flot flettet, men...
Hvor velment det end er, så er det altså i 'almindelige' ikke-hifi folks øjne ret nørdet det der. Brug hellere dine evner - som ser helt fine ud - til at kaste dig ud i noget rigtigt hjemmebyg hifi til dig selv, f.eks. et sæt højttaler eller noget, og så giv vennerne deres almindelig gaver.
Du får selv mere ud af det, og dine venner ser dig som knapt så nørdet.
De bedste hilsener fra en anden glad selvbyg tosse. |
|
|
Heh, tak :) Nu det lige er ham, så går det, på grund af den som han nu er, og hvordan vi nu kender hinanden men nok om det. Tak for tippet, det vil jeg da lige have med i tankerne næste gang mit gode hjerte løber af med mig og en god ide. I samme process fik jeg faktisk også lavet noget til mig selv, man da jeg ikke har fået testet dem endnu, venter det lige 1 times tid inden de kommer op :)
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - så går det jo nok alt sammen.
Jeg kender bare det der med at man går helt amok i hifi-science og gerne vil udbrede det til alle man kender - men de værdsætter det bare ikke. Så det var blot for at få dig til at holde 'begge ben på jorden'.
Keep up the good work.
|
Til top |
|
|
Eyesonly Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og du har fuldstændig ret. Det kan nogle gange tage overhånd det hele.
Og endnu engang tak :)
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesony,
Hvis du har mod på det, hvis du ikke allerede har nok kabel, så indkøb til en omgang mere, og så strip lederne for isolation, og brug nylon flexstrømpe, og så flet. Du vil høre en markant forbedring. Kunsten er så at kunne bevare kobberet intakt på længere sigt.
mvh MJ
|
Til top |
|
|
Eyesonly Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
:) pt har jeg kabler nok selv, men på sigt kunne det jo godt være at jeg skal igang igen. Når du siger strip isolationen af lederne, så ender jeg jo bare med 2 ledere? skal de snoes eller sådan i stedet så? Og en sletstrømpe, den er da lige så gennemhullet som en si, kobberet vil da oxidere over tid?(men det nævner du jo også  ) Men det vil da være et billigt og sjovt forsøg en gang:) Nå, som sagt så har jeg i sammen ombæring som de oven viste kabler og lavet et signalkabel til mig selv. Et lille billede:  Stikkene er købt i Elektroniklavpris, billige men fine til formålet, nemlig og prøve det af så at sige. Kablet er rimelig almindeligt en-leder kabel(hedder det dét?) med en enkelt skærm. Lidt flere billeder, igen kun af resultatet da jeg var lidt for ihærdig da jeg lavede det.  Her er det sat til min Vincent PHO-111 RIAA som forstærker for en Rega P2.  Endnu et billede fra samme opstilling.  Beklager billedkvaliteten på disse billeder, de er taget med en mobil telefon, da kameraet er løbet tør for strøm. Før dette kabel, havde jeg et helt almindeligt lakridskabel på mellem RIAA og forstærker. Det nye her, har givet mere ro når der ikke bliver spillet noget, og derved også mere ro når der skal være ro i musikken. Man kan vel sige det er mere dynamisk, uden at mine referencer eller min viden er vildt stor.
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også været i gang med 0.8mm kobber i teflon rør
og som højtalerkabel
 __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
det ser godt ud der, men prøv men en tykkelse på 0,5mm tråd og brug kun to leder, min arfarin med tykker tråde lyder ikke godt
|
Til top |
|
|
Eyesonly Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ja det ser jo lidt mere proffesionelt ud end mit flet(mak)værk må jeg jo nok ær(ge)ligt erkende... Flot lavet gx55
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
det ser godt ud der, men prøv men en tykkelse på 0,5mm tråd og brug kun to leder, min arfarin med tykker tråde lyder ikke godt |
|
|
jeg har laver et sæt i 0.5mm det lød godt men 0.8 var bare beder i mit sæt op har og lavet et signalkabel i sølv på samme måde __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Ja det ser jo lidt mere proffesionelt ud end mit flet(mak)værk må jeg jo nok ær(ge)ligt erkende...Flot lavet gx55
|
|
|
Tak tak dit ser da fint ud. er jo også noget flotte en et par lampekabler  det er bare dyre og lave bare teflon røret koster en formue __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Eyesonly Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|