Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Logitch Z5500 med rigtige fronter:)?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle zusammen

Jeg har lige fået en idé. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om den skal føres ud i livet, eller hvordan. Den går ud på, at man taget
Z55s subwoofer, og så sætter mine B&Wer til som fronter:) den sub har jo en ringkerne liggende, og subben skulle også være
rigtig kræftig. tror i t de ville være en god ide, eller er den sub bare til spil, og så er det det??

Takker på forhånd:)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Går ud fra, at det er en type sub, som osse trækker satelitterne? Det er typisk for 'puterhøjtalere og mindre surroundanlæg. Hvis det er tilfældet, sker der jo ikke noget ved at prøve.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Det er en sub som trækker satalitterne. Jeg synes da det kunne være lidt sjovt at prøve. Nogle siger det er så godt så godt:/

Men kan jeg ødelægge noget ved det?? Forstærkeren i subben er jo ikke lavet til at have så "store" højtalere på.. Kan jeg
springe oget???

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

jeg kunne godt tænke mig at vide hvem der siger at "det er så godt så godt".

Din logitech har en indbygget forstærker der er lavet til at trække de medfølgende satelitter, ikke "rigtige" højttalere med deraf følgende impedans og fase problemer.

nu skriver du intet om hvad B&W højttalere det drejer sig om. i bedste fald lyder det hæderligt, i værste fald brænder du dine højttalere og måske også forstærkeren af. der er dog størst chance for at dine højttalere får sprængt diskanten i et forvrængningsinferno.

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

ej så vil jeg da ikke prøve det:) hvis du googler Z5500 så skulle det bare være så godt så godt:/ i sær hvis man søger efter z
5000 på hol.dk ( computer forum)
Men okay altså:)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 August 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

exchange skrev:
ej så vil jeg da ikke prøve det:) hvis du googler Z5500 så skulle det bare være så godt så godt:/ i sær hvis man søger efter z
5000 på hol.dk ( computer forum)

Der er stor forskel på et computerforum og et hififorum .

Jeg er enig med Kim Olsen. Forstærkerne i subben er bygget til de medflg. højttalere, og forsøg med større højttalere kan gå galt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 August 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

... og B&W er nok ikke de smarteste højttalere at prøve med da de er kendte for at ville have noget kraft !

Måske med nogle mere letdrevne højttalere

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror såment sagtens du kan prøve at tilslutte højttalerne og se hvordan det lyder. Jeg tror næppe resultatet er imponerende, men så længe du ikke skruer vildt højt op tror jeg næppe du vil skade dit udstyr. 

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Dont do it!
I hvert fald ikke med dine B&W højttalere.

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

det gør jeg så ikke, men jeg tror da, at jeg vil prøve med det sæt aligevel. Det skulle lyde ret godt til film, og til computer mp3
musik:)

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft sættet og må indrømme, at det spiller ganske hæderligt - specielt til film og fest 

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror på, at der er bazz:D

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg køber sådan en bandit i morgen:)

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Overvej evt. at købe sættet brugt - de kan typisk findes til noget der ligner halv pris. Så kan du prøve det af og sælge det videre uden det store tab hvis det ikke lige er dig.

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Ellers har jeg vel 14 dages retur ret, hhvis jeg ikke synes om det:)??

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jo principielt, men det skal selvfølgelig afleveres i samme stand/indpakning osv. som da du modtog det, men det skulle jo nok være muligt.

Jeg kan se du bor på sjælland, hvis du bor tæt på Espergærde er du velkommen til at komme forbi til et lyt, brormand har det vist stående et sted på værelset

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Satelitter er ganske almindelige højtalere - ingen hokus pokus her. Jeg tror ikke satelitternes impedanskurve er væsentligt bedre end andre højtalere. B&W højtalere er typisk opgivet til 8 Ohm, hvilket passer med resten af Z5500

Faseproblemer tror jeg allerede eksistere alt rigeligt, det kan nok ikke gøres meget værre.
På Logitech's hjemmeside refereres der til en indbygget faseretter. Dette har INTET med at rette fasen, men er blot en svag hornladning, hvilket er ganske almindeligt, når man forsøger at presse en enhed til at gå lidt dybere end den kan.

Jeg ser umiddelbart ingen fare ved at sætte B&W højtalere til subwooferen, så længe der ikke skrues så højt op, at der forvrænges, hvilket gælder ved alle kombinationer af forstærkere og højtalere.

Omvendt vil du heller ikke vinde noget på det. Jeg formoder du gør det for at opnå lidt ekstra bas.
I subwooferen sidder der formentligt et delefilter, der filtrere alle de dybe toner fra, så satelitten ikke skades. Det vil sige, at dine B&W højtalere kun kommer til at spille mellemtone og diskant.
Hvis delefiltret omvendt sidder i satelitten, burde du kunne få mere bas.

Yderligere bliver de drevet af en relativ svag forstærker:
62 watt RMS (ved 8 ohm og 1 kHz med 10% samlet harmonisk forvrængning)

Det er en af de mest useriøse opgivelser jeg længe har set, det eneste positive er at det trods alt er målt ved 8 ohm. Det svare nok til ca. 30 almindelige watt, hvilket ikke er helt nok til fest på et par B&W højtalere.

Det er et forsøg værd, men giver formentligt ikke noget positivt resultat. Så længe du ikke skruer så højt op, at det forvrænger er det ganske ufarligt, start ved lav volumen...
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Don_Odal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 August 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg også min daglige gang på HOL.dk - og lad være med at tage lyd-tips derinde. Vi er nogle få derinde som har bare et lille begreb skabt om hifi, men flertallet er ivrige børn som synes at netop deres højttalere/skærm/lydkort er det BEDSTE nogensinde. Folk mangler perspektiv, og anbefaler rask væk ting uden at have prøvet andre produkter i samme kategori. 

Z-5500 får meget ros, fordi det er - ganske rigtigt - et af de bedste højttalersæt til PC du kan købe. Men derfra er der stadig et pænt stykke op til noget der ville kunne kaldes hifi.

HOL's brugerskare har over de sidste 5 år fået skåret gennemsnitsalderen LANGT ned, og selvom der ikke er noget i vejen med at være ganske ung, så medfører det altså i HOL's tilfælde også et drastisk fald i kvaliteten af debatten derinde. Desværre.
Til top Vis Don_Odal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don_Odal

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 August 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Ang. forstærkeren i Z-5500. Den er der ikke meget hokus pokus ved. Bassen bliver drevet af 2 brokoblede TDA-7294 kredse, og satelitterne har hver deres TDA-7294 i standard opsætning. Så hele systemet kan egentlig beskrives som en "gainclone" forstærker. Delefiltrene sidder mig bekendt før forstærkerne, altså på signal niveau, i subwooferen. Så hvis man kobler andre højttalere til vil de blive frekvensafskåret på samme måde som de satelitter der følger med.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke forvente mig ret meget af det, den sub spiller så ringe, men igen iforhold til hvad man stiller det op imod. Jeg har z5500 stående i mit "legeværelse" til Xbox360 og det går da lige an. Til prisen er sættet ok, men magen til oppustet bulderbas skal man lede længe efter .

De eneste folk den måske kan imponere, er dem som aldrig har lagt øre til en sub før og intet aner om hvordan det skal lyde .
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes