Forfatter |
|
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig tid og plads til at komme i gang med projekterne igen... Efter at mit forstærkerprojekt har været pakket ned i kasser i næsten et år (flytning, små børn, mange andre projekter) er der nu endelig skub i sagerne igen. Her er lidt appetitvækkere fra nattens prøvekørsler... Forvarmning af kviksølv i ensretterne:  Forvarmning af katoderne:  Fuldt blus på alle glødetråde/katoder - stadig ingen anodespænding:  Så kom der anodespænding på:  Nærbillede af ensretterne med det flotte blålilla lys fra ioniserede kviksølvsdampe:  Og så et billede af hele herligheden med lys i lokalet:  Der er stadig lidt børnesygdomme og en masse eksperimenter der skal gennemføres før de forhåbentlig skal gøres pæne og lidt mere sikre... Og nå ja... Der mangler jo også den anden kanal
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu nogle imponerende - og vel også lidt smågiftige skabninger, disse kviksølvrør.
jeg har selv nogle enkelte AX50-ensrettere, som også kan fremvise nogle fine kviksølv'ske skær.
dog er de ikke sat i kredsløb.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy, Ja, kviksølv er giftigt. Især hvis man indånder dampene. Heldigvis er kviksølvet jo inde i glaskolben (og der er ikke forfærdeligt meget af det). Dog ville jeg være yderst forsigtig hvis jeg en dag skulle være så uheldig at tabe et rør med kviksølv på gulvet så glasset smadrede eller revnede. Jeg mener ikke man skal være bange for at de står og damper kviksølv ud i stuen - hvis først de bliver utætte er man ikke i tvivl, for så brænder de meget hurtigt af. Hvis et rør med kviksølv er dødt eller viser tegn på utæthed, så skal det pakkes forsvarligt ind og afleveres som kemikalieaffald. Når alt det er sagt, så har jeg ikke haft nogle uheld eller problemer endnu :-) Og de har altså nogle ret gode egenskaber - de lyser ikke kun op i en flot blå farve
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
castiel Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende :)
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for rør ?
Er det single ended, Push-Pull, parralell koblet ?
Hvad yder den watt ?
Det ser fedt ud med det blå lys, når de er helt færdige og pakket pænt ind vil de være en fryd for øjet.
Mvh
JMJ
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ensretterne er Elektromekano Hg3. Det er danske rør, der står "Copenhagen Ø" på soklerne :-) Det er direkte opvarmede dioder med kviksølvsdampe og "almindelig" oxyd-katode. Der sidder to af dem, koblet som full wave ensretning. Hvis der skulle være en venlig sjæl derude der ligger inde med et datablad på Hg3 dioder vil jeg meget gerne have (evt. købe) en kopi. Elektromekano var så flinke at skrive glødespænding og -strøm på soklerne og det er faktisk alt hvad jeg har af data på dem.
I indgangen af forstærkeren sidder et REN904 (faktisk en A4110, det er en udgave fra Valvo, der er helt magen til Telefunkens REN904, bortset fra at glasset ikke er malet med elektrisk ledende maling koblet som skærm). Det er en meget gammel indirekte opvarmet triode med fremragende linearitet og passende forstærkning til opgaven. Indgangsrøret er LC-koblet til drivertrinnet. Dvs. det har en (stor) spole mellem anode og strømforsyningen og kobles til næste trin gennem en kondensator. Forsyningen til indgangstrinnet er reguleret af et spændingsregulator-rør - et Stabilovolt STV280/40. Drivertrinnet er et meget specielt rør - General Electric 316A (lige nu sidder der et TungSol i, men de er ens, dog skulle GE efter sigende lyde bedre, men de var dyrere så de ligger i kasserne endnu indtil jeg er sikker på alt er stabilt). Det er en direkte opvarmet triode med en meget speciel form. Amerikanerne kalder formen for "doorknob" og det ligner også meget godt et dørhåndtag af den runde type man drejer på. Røret er med thoriated tungsten katode, og lyser derfor dejligt kraftigt op med hvidgult lys. Røret har en lidt sjov historie, i og med at det blev udviklet til den første radar der kunne fungere ombord på en flyvemaskine. Så ja, det er et hårdført rør når det bliver behandlet rigtigt, og båndbredden er exceptionel. Driveren kobles til udgangstrinnet gennem en transformator med kraftig stepdown (5:1). Dermed bliver udgangsimpedansen fra driveren 25 gange lavere, og det er nødvendigt da udgangstrinnet er alt andet end almindeligt  Udgangsrøret er et STC/ITT 4304CB senderrør - en direkte opvarmet triode, ligeledes med thoriated tungsten katode. Anode og gitter bliver ikke forbindet gennem soklen, men derimod gennem to små stifter i toppen af glasset. Dermed bringes kapaciteterne mellem røret elektroder ekstremt langt ned, hvilket er en stor fordel (nødvendighed) i radiosendere - men bestemt også en fordel i audioforstærkere. Anoden er i meget tynd titaniumplade og dimensioneret til at blive svagt rødglødende i drift. Når den bliver det kan man faktisk se katoden gløde igennem anoden. Udgangsrøret kører i klasse A2, hvilket vil sige at gitteret svinger positivt i forhold til katoden - og dermed trækker gitteret strøm. Faktisk er biaspunktet 0 Volt på gitteret, dvs gitteret er forbundet til stel gennem sekundærviklingen på interstage trafoen. Derfor er det nødvendigt med den lave udgangsimpedans fra driveren.
Jean M Jarre skrev:
Er det single ended, Push-Pull, parralell koblet ? |
|
|
Single ended, ingen parallelkoblinger.
Jeg har ikke målt endnu, men beregningerne siger 12-15W - 18W hvis den bliver presset i bund. Lige nu tror jeg kun den giver 8-10W da jeg kører med lidt sænket anodespænding, ca. 100 volt lavere end det jeg regner med at ende på.
Jean M Jarre skrev:
Det ser fedt ud med det blå lys, når de er helt færdige og pakket pænt ind vil de være en fryd for øjet. |
|
|
Tak, og ja det er planen at de skal blive både præsentable og nogenlunde sikre. Men nu må vi se om jeg får dem til at spille godt nok til at forsvare investeringen i dele. Ellers må konstruktionen slagtes og de dyre dele adopteres af et andet projekt. Men det spiller BESTEMT lovende allerede  __________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det bliver ialtfald ikke udgangs-rørenes højfrekvens-egenskaber som sætter grænsen opad...de går til 100MHz . Så mon ikke transformatorerne bliver de afgørende her som altid...jeg fandt minsanten sådan et rør i museums-vitrinen....det er flot den lille anode klarer 50W. Jeg bliver imponeret hvis dit -3db punkt ligger på mindst 25Khz, men mit gæt er 20Khz og den er jo nok ikke modkoblet så er det ik så ringe enda
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er helt sikkert trafoerne der sætter båndbreddebegrænsningerne :-) Jeg skal nok skrive når jeg får målt dem igennem, men der går noget tid. Du har ret i at der ikke er noget modkobling (pt. i hvert fald).
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forresten nogen der ligger inde med links til en beskrivelse af et målesetup til forstærkere? Jeg har grej til at måle på højttalere, og med det rette setup/fysiske interface kan min software helt sikkert også bruges til forstærkermålinger. Jeg forestiller mig at bruge TrueRTA. Jeg kan selvfølgelig nå et langt stykke med tonegenerator og oscilloskop, men der er nu ting der er meget lettere med mere dedikerede systemer. Nogle gode tips?
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen der har lyst til at fortælle om deres målesetup til forstærkere?
Jeg har et glimrende eksternt lydkort (Terratec Phase24, 24bit/192KHz) og lidt forskellig software, men har ind til videre kun brugt det til højttalermålinger. Det ville være lækkert med lidt starthjælp til et godt setup til måling på forstærkere.
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må fælde en tåre her. at se kviksøv ensrettere komme til sin ret her 
Godt gået ux226. Venter spændt på flere nærbilleder af rørene, især den glød fra titan pladen (4304CB) .
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Supercharger :-) Der skal nok komme flere billeder løbende. Men det er et langtidsprojekt... Inden jeg gør alt for meget mere ved dem skal jeg lige have eksperimenteret lidt med nogle målinger.
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 14 August 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 29 September 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser meget lækkert ud
hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|