Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, jeg har købt en 2nd-hand EAR 834p (RIAA) som gerne skulle ankomme fra england sidst i næste uge, har tænkt mig at skifte rør i den med det samme, men er ikke sikker hvilket rør jeg skal vælge. 834p'eren er bestykket med 3 stk. sovtek 7025/12AX7WB (ECC83) fra fabriken og det lette valg vil jo være at købe dem, men er der et mere oplagt/bedere valg ?
Lyd messigt vil jeg gerne ha at rørene lyder han af dem der sidder i min audio aero classic. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Hejsa, jeg har købt en 2nd-hand EAR 834p (RIAA) som gerne skulle ankomme fra england sidst i næste uge, har tænkt mig at skifte rør i den med det samme, men er ikke sikker hvilket rør jeg skal vælge. 834p'eren er bestykket med 3 stk. sovtek 7025/12AX7WB (ECC83) fra fabriken og det lette valg vil jo være at købe dem, men er der et mere oplagt/bedere valg ?
Lyd messigt vil jeg gerne ha at rørene lyder han af dem der sidder i min audio aero classic.
|
|
|
Uha-uha, det er en total fed riaa du der har købt dig Tillykke med den 
Hvis du søger på E83CC/12AX7/ECC83/ECC803S her på forum, så kan du finde meget god info.
Jeg har rodet ret meget med det rør, og mener helt klart at Tesla E83CC (som er til at betale), og Telefunken ECC803S er blandt de bedste NOS i verden. Det skyldes en super konstruktion samt dygtighed i fremstillingen. Men der er da også en del andre som lyder godt. Det er jo self. smag og behag - noget af det!
Men Tesla E83CC har det du søger, da det har mindst mikrofoni, er mest liniært og super dynamisk.
Telefunken ECC803S er latterlig dyre, derfor holder jeg mig til Tesla. Bemærk at det ikke er JJ/Tesla, de har ikke noget med det at gøre.
Tesla E83CC bliver mere og mere svære at få fat i, til en god pris, men det er ikke umuligt endnu. Maks. 300 DKK/styk ville jeg give. NOS/NIB.

|
Til top |
|
|
bimx Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 329
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man vi have mere detajle i lydbillede,så kan man bruge jj tesla framgrid typen 834 er jo varm og fyldig og ikke så detaljeret,men kommer jo også an på hvilken pickup man bruger
evt kan man skaffe sig de gamle tesla e83cc,men det nok et spørgsmål om smag
held og lykke med det
|
Til top |
|
|
bimx Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ei ec83 fungerer også ganske godt i 834 riiaen ellers kan du jo altid ringe til ab audio og høre hvad han kan anbefale,han prøvet en del rør i den riia(da han forhandler dem)
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende, mit problem er lidt at jeg ikke har erfaringer med rør, man kan selvfølgelig bare starte et sted og så prøve sig frem, men derfor er de nu stadig rart et høre hvad andre har haft af erfaringer. Medlem de tesla rør du omtaler, er det nogen man kan finde hos en forhandler eller er det nogen man skal være heldig at find 2nd-hand ?
Info: pladespilleren er Linn LP12/valhalla/cirkus/nyeste plint/akito 2009/adikt (MM) __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bimx skrev:
ei ec83 fungerer også ganske godt i 834 riiaen ellers kan du jo altid ringe til ab audio og høre hvad han kan anbefale,han prøvet en del rør i den riia(da han forhandler dem) |
|
|
Det er selvfølgelig en mulighed, men vil tro at han vil forslå at rør han selv forhandler. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
På denne hjemmeside, er et fint lille skema, der viser de forskellige rør karakteristik:
https://www.tubeworld.com/12ax7.htm
Jeg har brugt dem selv. Men der er nogle rørmærker, der ikke er med - men alle de store er der.
God jagt!
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
På denne hjemmeside, er et fint lille skema, der viser de forskellige rør karakteristik:
https://www.tubeworld.com/12ax7.htm
Jeg har brugt dem selv. Men der er nogle rørmærker, der ikke er med - men alle de store er der.
God jagt!
Mvh.
|
|
|
Nej, Tesla er der ikke 
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarende, der er lige et par links der skal studeres.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan også gå efter RCA rør
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det så nemt at sige noget om lyden af et bestemt rør? i en kontruktion man måske ikke har prøvet det i?
Der er jo mange variabler der spiller ind.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Er det så nemt at sige noget om lyden af et bestemt rør? i en kontruktion man måske ikke har prøvet det i? Der er jo mange variabler der spiller ind.
|
|
|
jeg vil sige at det ikke er så nemt da de forskelige riaa, forstærker og så vider er forskælig byget op så et rør kan lyde godt i et setuo og dårlig i et anet der kun en ting at gøre er at prøve sig frem sådan er det med alt hi-fi grej
|
Til top |
|
|
bimx Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
de anbefalinger jeg lavede er baseret på rør jeg prøvede da jeg havde min ear 834 synes at jj e83cc lød bedst,og de er ikke speciellt dyre
kan fås blandt andet hos pyndt,husk det skal være framegrid typrene
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bimx skrev:
de anbefalinger jeg lavede er baseret på rør jeg prøvede da jeg havde min ear 834 synes at jj e83cc lød bedst,og de er ikke speciellt dyre
kan fås blandt andet hos pyndt,husk det skal være framegrid typrene |
|
|
tak,jeg kigger på det, hvordan syntes du så de rør lyder i en ear 834p ? __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Er det så nemt at sige noget om lyden af et bestemt rør? i en kontruktion man måske ikke har prøvet det i? Der er jo mange variabler der spiller ind.
|
|
|
Ja, det mener jeg godt man kan. Tubeworld bruger f.eks. denne (og den er ikke helt tosset ):

Så vil jeg også lige bemærke, at jeg skriver "Men Tesla E83CC har det du søger, da det har mindst mikrofoni, er mest liniært og super dynamisk." 
Mikrofoni, liniaritet og dynamik, er ikke egentlige lydkarakterer, men reelle kvaliteter 
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
bimx skrev:
kan fås blandt andet hos pyndt,husk det skal være framegrid typrene |
|
|
tak,jeg kigger på det, hvordan syntes du så de rør lyder i en ear 834p ? |
|
|
Jeg har lige set at du entlig har beskrevet det længer oppe på siden. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 09 August 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Sjoenne skrev:
Er det så nemt at sige noget om lyden af et bestemt rør? i en kontruktion man måske ikke har prøvet det i? Der er jo mange variabler der spiller ind. |
|
|
Ja, det mener jeg godt man kan. Tubeworld bruger f.eks. denne (og den er ikke helt tosset ):

Så vil jeg også lige bemærke, at jeg skriver "Men Tesla E83CC har det du søger, da det har mindst mikrofoni, er mest liniært og super dynamisk." 
Mikrofoni, liniaritet og dynamik, er ikke egentlige lydkarakterer, men reelle kvaliteter  |
|
|
Jeg ville ikke shoppe efter sådan et skema der ihvertfald... mener de der har lavet skemaet at det er uafhængigt af konstruktionen? Har altid haft svært ved at finde det troværdigt, når en forhandler kategoriserer udstyr... hvor er de negative sider af de nævnte rør? har de kun kvaliteter?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 August 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Medlem skrev:
Sjoenne skrev:
Er det så nemt at sige noget om lyden af et bestemt rør? i en kontruktion man måske ikke har prøvet det i? Der er jo mange variabler der spiller ind. |
|
|

Mikrofoni, liniaritet og dynamik, er ikke egentlige lydkarakterer, men reelle kvaliteter 
|
|
|
Jeg ville ikke shoppe efter sådan et skema der ihvertfald... mener de der har lavet skemaet at det er uafhængigt af konstruktionen? Har altid haft svært ved at finde det troværdigt, når en forhandler kategoriserer udstyr... hvor er de negative sider af de nævnte rør? har de kun kvaliteter? |
|
|
Hehehe, det behøver du da heller ikke Du kan jo også spørge herinde, og andre steder, eller?
Den er ikke langt fra hvad mange, som har gjort egne erfaringer, synes er nogenlunde karaktertræk - det skal kun tages som en retningsviser 
Du ville finde ud af, at den ikke er helt tosset, hvis du selv fik prøvet nogen af rørene grundigt...
Men lad dog være med at tage det så bogstaveligt 
|
Til top |
|
|